Od redakcji

Publikujemy raport ze społecznego audytu polityki rowerowej Warszawy, który wykonał Grzegorz Romanik w ramach projektu Rowerowa Sieć Społecznego Nadzoru polityki transportowej w polskich miastach koordynowanego przez Wrocławską Inicjatywę Rowerową i finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Podobne raporty powstały w ciągu minionego roku w kilkunastu największych polskich miastach i posłużą do opracowania raportu ogólnopolskiego.

Zdajemy sobie sprawę, że mimo obszerności raportu (ponad 200 stron!), na pewno nie wyczerpuje on tematu. Uwagi i komentarze przyjmujemy pocztą elektroniczną (biuro@zm.org.pl) i na naszym forum internetowym ( forum.zm.org.pl/viewforum.php?f=1 ).

Zawartość raportu

Raport przedstawia założenia i realizację polityki rowerowej w Warszawie. Jego celem jest analiza obecnego stanu i zaproponowanie zmian korzystnych dla rozwoju transportu rowerowego w stolicy. Dokument składa się z sześciu części.

Pierwsza z nich dotyczy ogólnych parametrów ruchu rowerowego w Warszawie. Zawarte są w niej informacje o infrastrukturze rowerowej, skali ruchu rowerowego i bezpieczeństwie rowerzystów zaczerpnięte z dokumentacji udostępnionej przez Biuro Drogownictwa i Komunikacji Urzędu m.st. Warszawy.

Druga część przedstawia dokumenty warunkujące rozwój i bieżące utrzymanie infrastruktury rowerowej w Warszawie. Zawiera analizę dokumentów planistycznych i wyciąg kluczowych zapisów dla ruchu rowerowego.

W trzeciej części można odnaleźć opis struktur urzędowych odpowiedzialnych za infrastrukturę rowerową, informacje na temat budżetu przeznaczonego na jej rozwój, a także informacje o współpracy struktur urzędowych z organizacjami społecznymi i prowadzonych w Warszawie kampaniach promujących ruch rowerowy i zrównoważony transport.

W rozdziale czwartym omówiono systemy komunikacji rowerowej w zakresie głównych tras rowerowych prowadzących do Śródmieścia oraz dostępności rowerowej Centrum Warszawy.

W części piątej opisano organizacje społeczne propagujące ruch rowerowy, ich działania oraz współpracę ze strukturami urzędowymi w zakresie kształtowania polityki rowerowej i wpływu na inwestycje w infrastrukturę rowerową.

Szósta część zawiera przykłady dobrej praktyki w zakresie infrastruktury, udogodnień i organizacji ruchu rowerowego oraz skutecznej współpracy lub nacisku organizacji społecznych na władze.

Opracowanie zakończono podsumowaniem zamieszczonym w rozdziale siódmym.

Podsumowanie (fragmenty)

W Warszawie w ostatnich latach następują pozytywne, ale niestety powolne zmiany podejścia do ruchu rowerowego. Od istniejących od lat zapisów na papierze dotyczących infrastruktury rowerowej zawartych m.in. w Strategii transportowej i zarządzeniach prezydenta miasta zaczyna się nieśmiały proces przechodzenia do ich realizacji, do czego w dużej mierze przyczynia się stały nacisk środowiska rowerzystów.

[...]

System lokalnych dokumentów określających zasady rozwoju infrastruktury rowerowej zasadniczo jest spójny. Problemem jest jakość współpracy pomiędzy bardzo wieloma instytucjami i urzędami, od których zależą warunki ruchu rowerowego w stolicy i niskie tempo budowy dróg dla rowerów, co przyczynia się do przedłużania stanu obecnego, w którym istniejące odcinki dróg dla rowerów nie tworzą spójnej sieci. Nadzór nad realizacją inwestycji pozostawia wiele do życzenia, w związku z czym często na nowych drogach dla rowerów trzeba uważać na różne „niedoróbki”, z których najczęstszymi są niewłaściwie obniżone krawężniki na przejazdach rowerowych. Problem ten ma swoje przyczyny w zasadniczym braku kontroli urzędu miasta nad jednostkami miejskimi oraz jednostek miejskich nad wykonawcami konkretnych inwestycji.

Pobierz raport

Społeczny raport na temat polityki rowerowej Warszawy: PDF, 13728 kB