Opinia ws. rozwiązań ścieżki rowerowej zawartych w roboczej wersji projektu przebudowy ul. Deotymy na odcinku od ul. Obozowej do ul. Górczewskiej, wykonywanego przez AZET Sp. z o.o. na zlecenie ZDM.

1) Założenie zakończenia ścieżki ok. 300 m przed ulicą Górczewską i wpuszczenia ruchu rowerowego w istniejącą ścieżkę na terenie Parku Moczydło na pierwszy rzut oka wydaje się dobre, ale istniejąca w parku ścieżka jest mało funkcjonalna ze względu na zawiły przebieg i zakręty bez wyłukowań. Możliwe są dwa warianty rozwiązania:

A) Korekta przebiegu ścieżki w parku - przebudowa dwóch ostrych zakrętów oraz skrzyżowania ścieżek (na rysunku wariant oznaczony kolorem zielonym); w przypadku wyboru tego wariantu pożądane jest przedłużenie części ścieżki przebiegającej przez teren parku przynajmniej do przejazdu dla rowerów przy gimnazjum.

B) Przedłużenie ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Deotymy i dowiązanie do istniejącej znacznie bliżej skrzyżowania z ul. Górczewską, przy pierwszym zakręcie (na rysunku wariant oznaczony kolorem niebieskim).

2) Przejazdy przez wyjazdy z dróg wewnętrznych i parkingów powinny zostać poprowadzone grzbietem szerokich progów spowalniających, z zachowaniem ciągłości nawierzchni drogi rowerowej. Tutaj jest to szczególnie istotne, gdyż na odcinku ok. 500 m będzie aż 9 przejazdów.

3) Przejazdy dla rowerów przez ul. Deotymy - rekomendujemy rezygnację z przejazdów przy skrzyżowaniach z ul. Obozową i Ożarowską (przejazd możliwy jezdnią na zasadach ogólnych) i pozostawienie w projekcie przejazdu przy gimnazjum.

4) Należy zapewnić możliwość wjazdu na ścieżkę z / zjazdu ze ścieżki na poprzeczne ulice lokalne: Brożka, Batalionu Pięść, Bielskiego. Pożądana forma rozwiązania: krótki odcinek ścieżki łączący drogę dla rowerów wzdłuż ul. Deotymy ze skrzyżowaniem (tworzący czwarte ramię skrzyżowania).

5) Na skrzyżowaniu Obozowa / Deotymy, konieczne jest zapewnienie wyłukowań ścieżki zapewniających płynny wjazd z jezdni ul. Obozowej, w szczególności wjazd z kierunku zachodniego w kierunku południowym (konieczny łącznik do zaprojektowanej ścieżki z narożnika skrzyżowania).

6) Na skrzyżowaniu ul. Deotymy z Ożarowską widoczność jest ograniczona od strony północnej. Wskazane:

a) zawężenie wlotu ulicy Ożarowskiej (możliwe ze względu na jednokierunkowy ruch na ulicy),

b) przekwalifikowanie skrzyżowania na wyjazd ze strefy zamieszkania i przeprowadzenie drogi dla rowerów grzbietem szerokiego progu spowalniającego,

c) instalacja lustra zapewniającego wzajemną widoczności rowerzystów nadjeżdżających z kierunku północnego i kierujących nadjeżdżających z kierunku wschodniego.

7) Ze względu na ponadnormatywną szerokość ul. Czorsztyńskiej, wskazane byłoby zawężenie jej wlotu na skrzyżowanie z ul. Deotymy, ewentualnie wprowadzenie azylu na tym wlocie.

8) Należy przewidzieć ustawienie wygrodzeń uniemożliwiających nielegalne parkowanie z zachowaniem skrajni drogi dla rowerów.

Na rysunku oznaczono miejsca proponowanych korekt - kolorem czerwonym wspólne dla obu wariantów, zielonym - dla wariantu A, niebieskim - dla wariantu B.