Szwecja zimowa i pieszo-rowerowa, część II
Marcin Jackowski, 2013.12.23
Zapraszamy na dalszy ciąg wirtualnej wizyty w mieście, które mimo surowej zimy zdecydowanie stawia na transport rowerowy, ruch pieszy i komunikację autobusową. Wiemy już, co Luleå oferuje cyklistom [zobacz >>>], dziś poszerzymy ten obraz o inne ciekawostki.
Strefa piesza
Jak przystało na prężny i nowoczesny ośrodek miejski z dużymi aspiracjami (tutejszy uniwersytet reklamuje się nawet w Sztokholmie) Luleå posiada pokaźną strefę handlowo – pieszą, niedostępną dla samochodów.
W strefie tej oczywiście dopuszczono ruch rowerów.
Znaczna część chodników w centrum jest podgrzewana. Dzięki temu ścieżki prowadzące dla niewidomych mogą im służyć przez cały rok.
Zakończenie strefy pieszej - rowerowy wylot - czwarty wlot skrzyżowania.
Zagadka - znajdź znajomy szczegół.
Nie będąc entuzjastą kładek dla pieszych trzeba jednak przyznać, że ta wyposażona w schody zwykłe, ruchome, windę, drzwi na fotokomórkę i pełne zadaszenie, a w nim oświetlenie - robi wrażenie!
Zima i drogowcy nie rozpieszczają szwedzkich kierowców, więc często muszą sobie radzić na oblodzonych i zaśnieżonych drogach.
W końcu przyszedł czas rozstania z tym sympatycznym miastem. Nocnym pociągiem zabrałem się do Sztokholmu, by po dziewięciu przesiadkach (już bez udziału autobusów) i czterech dobach dotrzeć na spotkanie w Lizbonie [zobacz >>>]. Obserwacje z tej podróży między najchłodniejszym a najcieplejszym krańcem Europy (ze słynną Sewillą [zobacz >>>]) można podsumować krótko: Klimat dla roweru tworzą ludzie, nie pogoda.
Polityka
Niech jako uzupełnienie obrazów posłuży kilka cytatów z wizji ,,Luleå 2050''.
- Wzrost gospodarczy bez zwiększonego oddziaływania na środowisko jest zarówno możliwy, jak i, w dłuższej perspektywie, konieczny.
- Samochody nie są konieczne do radzenia sobie w codziennym życiu, jeśli każdy może bezpiecznie poruszać się komunikacją publiczną lub pieszo.
- Z każdej dzielnicy do centrum powinna prowadzić co najmniej jedna trasa rowerowa o wysokim standardzie.
- W obszarze ulic w centrum należy nadać priorytet i przeznaczyć miejsce dla ruchu pieszego, rowerów i transportu publicznego, kosztem parkowania.
- 68% osób uważa, że rowerom należy nadać priorytet względem samochodów.
[za www.lulea.se/2050]
Więcej po angielsku:
www.lulea.se/download/18.63c3002313f55efaeed271/1371556026808/Lule%C3%A5+2050+sept08_engelska.pdf
Umeå jeszcze lepsza niż Luleå
Na kongresie w Oulu prezentowało się jeszcze jedno szwedzkie miasto – Umeå. W rankingu Top ten winter cycling cities Luleå zajęła 10 miejsce, Umeå zaś czwarte. Udział roweru w podróżach po mieście sięga w niej aż 22%! Władze jednak nie spoczywają na laurach, lecz próbują pozyskiwać kolejnych mieszkańców do transportu rowerowego. Słuchając wystąpienia dwojga urzędników Umei trudno było oprzeć się zazdrości wobec zaangażowania i systemowego podejścia tego miasta do rowerów. Swą dbałość o poprawę warunków ruchu rowerowego Umeå wciela w życie różnymi środkami, takimi jak
- pomiary, badania i ankiety dla rozpoznania sytuacji;
- planowanie przestrzenne i rozwoju sieci;
- audyty BRD i akcje poprawy bezpieczeństwa;
- sporządzany co dwa lata analityczny raport o wypadkach;
- podgrzewanie krytycznych odcinków dla poprawy bezpieczeństwa;
- aktywna współpraca ze społeczeństwem.
Więcej w prezentacji z konferencji pod adresem
www.ibikeoulu.com/presentations/marie_frosvinge_umea_winter_cycling_conference.pdf
Zobacz też
Holendra zima się nie ima [zobacz >>>]
Zima rowerowa w Sztokholmie [zobacz >>>]