Wielokrotnie zachwalaliśmy różne środki poprawy bezpieczeństwa na drogach stosowane za granicą. Chętniej jeszcze przedstawiamy przykłady krajowe, które choć nie zawsze dorównują najlepszym praktykom z Europy Zachodniej, to jednak mają większą siłę perswazji. Argumenty typu „inne prawo”, „inna mentalność”, „inny klimat” itp. stają się wobec nich bezużyteczne. Przedstawimy dziś fizyczny ogranicznik prędkości przez poziome odgięcie pasa drogi na ul. Paderewskiego w Kaletach.

Kalety welcome to!

Odgięcie jezdni to nic innego niż celowe zaburzenie linii prostej (podobnie jak tzw. esowanie toru jazdy za pomocą różnych szykan na ulicach miejskich), które ma wymusić zmniejszenie prędkości. Szczególne uzasadnienie znajduje ono na wjeździe w obszar zabudowany, z czym mamy do czynienia w opisanym przypadku. Lewy pas jezdni wyprowadzający ruch poza ten obszar pozostawiono bez zmian.

O rozwiązaniu tym wspomina na str. 208-209 podręcznik dla organizatorów ruchu pieszego wydany w 2014 r. przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (ISBN 978-83-7610-527-7). Autorzy posłużyli się terminem wyspy wjazdowej nie wyróżniając jej jako odrębnego środka poprawy BRD, lecz wspominając o nim przy okazji bramy wjazdowej do miejscowości, rozumianej jako oznakowanie i element wspomagający, którego stosowanie samodzielnie nie przyniesie poprawy bezpieczeństwa. Przynoszą ją dopiero dalsze środki fizyczne, np. opisany w tym artykule.

Patrząc na drogę w kierunku pozamiejskim nie da się zaprzeczyć, że długi prosty odcinek biegnący przez las w pełni uzasadnia dodatkowe przypomnienie w postaci wyspy wjazdowej.

Poprzedza ją oznakowanie ostrzegające o zmianie toru jazdy, a dalej tablica obszaru zabudowanego. Przy okazji - trudno nie zauważyć wygodnej i dobrze odseparowanej drogi rowerowej.

Z większego dystansu odgięcie wygląda łagodniej, a na poniższym filmie można zobaczyć jego faktyczny wpływ na prędkość. Na większe odgięcie nie starczyło miejsca.

Dla porównania analogiczne rozwiązanie w Niemczech - tu wyspa jest zdecydowanie większa, jej zakrzywiona krawędź wykracza o ponad metr za linię prostą będącą przedłużeniem krawędzi jezdni. W Kaletach zaś wypada ponad metr przed tą linią.

Poziome odgięcie pasa drogi to tani, trwały i skuteczny środek poprawy bezpieczeństwa na drogach przecinających wsie i miasteczka. Wydaje się, że nie zyskał w Polsce takiej popularności, na jaką zasługuje, mimo fatalnych od lat statystyk ofiar wśród niechronionych uczestników ruchu drogowego. Wrócimy więc do tego tematu w kolejnych odcinkach. Zachęcamy też do przysyłania do redakcji własnych spostrzeżeń. Może właśnie Ty odkryjesz coś ciekawego podczas wakacyjnej wyprawy rowerowej?

Zobacz też

Odgięcie jezdni na filmie

Odgięcie jezdni na zdjęciach ulicznych

goo.gl/maps/EVHk9

Podobne rozwiązania za granicą

[zobacz >>>]

[zobacz >>>]