Wstęp

Po serii nieszczególnie pozytywnie nastrajających pism w sprawie pasów rowerowych [zobacz >>>] [zobacz >>>], spieszymy z pozytywnymi wieściami. W niewiele ponad dwa miesiące od złożenia wniosku w sprawie wytyczenie pasów dla rowerów na przewymiarowanym odcinku ul. Płaskowickiej na Ursynowie, z Biura Drogownictwa przyszła odpowiedź zalecająca Zarządowi Dróg Miejskich ich realizację.

Krótka korespondencja

Pismo do BDiK - 27 IV

Szanowni państwo--

Niniejszym wnoszę o wytyczenie jednokierunkowych pasów dla rowerów na ul. Płaskowickiej, przynajmniej na odcinku pętla autobusowa Natolin Płn - Cynamonowa. Występuje tam spory ruch rowerowy, a jezdnia jest zdecydowanie przewymiarowana. Tym samym podzielenie ponadnormatywnie szerokich pasów ruchu na pasy dla rowerów i pasy dla samochodów przysporzy korzyści wszystkim stronom, porządkując i uspokajając ruch i tym samym zwiększając zarówno poczucie bezpieczeństwa jak też ograniczając przyczyny wypadków, do których należy niebezpieczne zachowanie kierowców (w tym nadmierna prędkość), prowokowane przez zbyt szeroką jezdnię.

Na omawianym odcinku nie ma miejsc parkingowych, nie ma więc problemów prawnych z wytyczeniem pasów rowerowych.

Pismo BDiK do ZDM - 7 VII

Do Pani Grażyny Lendzion, Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.

Szanowna Pani Dyrektor,

W związku z pozytywną opinią Pana Dyrektora Michała Trzcińskiego dotyczącą wniosku p. Macieja Sulmickiego (pismo ZDM/ZTBR/SST-5512-96-2-10 z 25.06.10 r.) dotyczącego urządzenia pasów rowerowych (...) na odcinku od ul. Cynamonowej do wjazdu na pętlę autobusową Natolin Płn. uprzejmie proszę o realizację tego projektu.

Z poważaniem,
Dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji
Mieczysław Reksnis

Do wiadomości: p. M. Sulmicki.

Wnioski

Postulat był drobny, chodzi o raptem ok. 300m ulicy. Ważne jest jednak, że udało się przełamać impas w sprawie stosowania innych prorowerowych środków organizacji ruchu niż wydzielone ścieżki. Pozwala to, zwłaszcza na przewymiarowanych ulicach, szybko i tanio poprawić warunki dla rowerzystów bez aneksji dodatkowej przestrzeni i równocześnie częściowo uspokajając ruch. (Zalety pasów dla rowerów zostały zresztą szeroko opisane w przyjętych prawie rok temu warszawskich Standardach rowerowych [zobacz >>>] - miejmy nadzieję, że ten drobny krok oznacza, że zaczną być doceniane.}