Z serii wakacyjnych migawek z mniejszych miejscowości za granicą, dzisiaj o Pau, czyli średnim (ok. 100 tys. mieszkańców) mieście na południu Francji, nieopodal granicy hiszpańskiej. Miasto jest znane jako miejsce narodzin Henryka IV, choć obecnie funkcjonuje głównie jako miejscowość turystyczna i siedziba regionalnego uniwersytetu. Mimo że bliskość Pirenejów powoduje, że ukształtowanie terenu nie jest zbyt płaskie, rower jest tu popularnym środkiem transportu.

Powitanie

Podróżnych przyjeżdżających pociągiem z nisko położonego dworca do usytuowanego na skarpie centrum miasta wozi za darmo funkcjonująca od ponad stu lat kolejka - atrakcja podobna do warszawskich schodów ruchomych przy Trasie WZ, choć oferująca nieco ciekawsze widoki. Znak na furtce oznajmia dużymi literami: "Zapraszamy rowerzystów!".

Jak widać po zdjęciu jednego z większych placów miejskich, Pau, podobnie jak Warszawa, dopiero wychodzi z ukierunkowanych na samochody działań urbanistycznych lat siedemdziesiątych. Konsekwentnie stara się jednak unowocześniać, ograniczając ruch samochodowy i promując bardziej przyjazne dla przestrzeni miejskiej środki transportu.

Również z zamku można się przedostać z rowerem na poziom fosy za pomocą windy umieszczonej w jednej z wież, pełniącej równocześnie funkcję minimuzeum.

Widok od wewnątrz.

Uspokojenie ruchu

Uspokojenie ruchu traktowane jest jako rzecz naturalna -- czasem stosowane jest nawet w miejscach, gdzie zapewne i tak trudno rozwijać wielkie prędkości - jak ten próg spowalniający. Jednak odwrotnie niż w przypadku Polski, na Zachodzie stosowana jest zasada, iż lepiej zastosować za dużo elementów uspokojenia ruchu niż za mało.

W rejonie szkoły linia ciągła na środku ulicy jest nie tylko podwójna, ale i wyniesiona...

...co nie przeszkadza w stosowaniu innych metod uspokojenia ruchu, takich jak wyniesione przejścia dla pieszych.

W strefach zamieszkania stosowane są też inne metody, jak np. szykany (znak po prawej, szykana po lewej) zwężające punktowo jezdnię do jednokierunkowej oraz wymuszające esowanie toru jazdy.

Łagodniejszą wersją tego rozwiązania jest sytuowanie miejsc parkingowych naprzemiennie po obu stronach ulicy.

Można też stosować progi wyspowe, w żaden sposób nie utrudniające podróży rowerzystom.

Pasy rowerowe

Pasy rowerowe nie są jeszcze normą, jednak pojawiają się przy remontowanych ulicach. Szczególnie konsekwentnie stosowane są w okolicach uniwersytetu i na drogach prowadzących w jego kierunku. Jak widać na drugim planie, pas rowerowy kończy się przed rondem, na którym rowerzyści poruszają się na zasadach ogólnych.

Nie stanowi problemu ich prowadzenie wzdłuż usytuowanych na jezdni miejsc parkingowych. Jak widać, są on oddzielone od siebie niewielką strefą buforową na wypadek otwarcia drzwi samochodu.

Naturalnym uzupełnieniem pasów dla rowerów na skrzyżowaniu (również tym z wyniesioną tarczą - pomimo świateł) są śluzy dla rowerzystów.

Jak widać, śluzy rowerowe można też stosować przy zakończeniu drogi dla rowerów (asfaltowy zjazd po lewej stronie zdjęcia), zastosowanej zapewne z braku funduszy na przebudowę jezdni, na której zmieścił się tylko jeden pas dla rowerów (widoczny po drugiej stronie).

Parkowanie rowerów i nie tylko

W mieście funkcjonują różne, mniej lub bardziej udane wzory stojaków rowerowych. Na zdjęciu widać przy okazji sposób na zmniejszenie powierzchni zajmowanej przez pojemniki na śmiecie, czyli usytuowanie ich pod ziemią, tak samo jak w Holandii [zobacz >>>].

Zadaszony stojak rowerowy przy wejściu do jednego z budynków uniwersyteckich.

A to parking przed urzędem miasta. Jak widać, miejsc dla rowerów jest więcej niż dla samochodów -- zajmują za to mniej miejsca.

Jak widać, zadaszone stojaki umożliwiające przypięcie ramy i obu kół to nie nowy wynalazek.

Estetyka to nie wszystko - stojak powinien też być trudniejszy do "rozpięcia" niż przyzwoite zapięcie rowerowe.

Pożegnanie

Jak widzi podróżny udający się z powrotem na dworzec, skrzyżowanie ruchliwej drogi z wjazdem na parking przed dworcem oraz wyjazdem ze starego miasta rozwiązane jest za pomocą jednopasmowego ronda. Pozwala to na płynne rozprowadzenie ruchu i jego równoczesne uspokojenie, dzięki czemu pasażerowie mogą wygodnie przechodzić od dworca do kolejki na górę lub, jak wolą, schodów na górę. Jak widać po prawej stronie skrzyżowania - przejścia od dworca do kolejki są dodatkowo zabezpieczone wyniesionymi azylami dla pieszych. Warto też zwrócić uwagę, że choć niektóre wloty skrzyżowania mają po dwa pasy (z czego jeden ma służyć głównie do skrętu w prawo), wszystkie wyloty są jednopasmowe.

Nie są to wszystkie rozwiązanie w tym mieście, na które warto zwrócić uwagę. W następnym odcinku postaramy się pokazać jeszcze kilka ciekawych migawek z francuskiej prowincji. [zobacz >>>] [zobacz >>>]