Pomiar ruchu rowerowego w Kobyłce
Aleksander Buczyński, 2008.09.28
Wprowadzenie
Pomiary ruchu rowerowego na terenie miasta Kobyłka prowadzone były w maju i czerwcu 2008 r. przez stowarzyszenie Zielone Mazowsze w ramach prac nad koncepcją sieci tras rowerowych dla tej Gminy. Celem pomiarów było wytypowanie głównych potoków ruchu rowerowego, zarówno w skali całej gminy, jak i poszczególnych kluczowych skrzyżowań, a także oszacowanie udziału rowerów w ogóle pojazdów.
Pomiary objęły 21 punktów na terenie gminy. Jako pierwsze punkty pomiarowe wytypowano przejazdy kolejowe, kluczowe skrzyżowania i tym podobne wąskie gardła kanalizujące ruch rowerowy. Pozostałe punkty dobrano na podstawie wyników pierwszej serii pomiarów, tak by zagęścić sieć w rejonach intensywnego ruchu rowerowego.
Aby zapewnić porównywalność uzyskanych danych, pomiary prowadzone były przy sprzyjającej pogodzie (brak deszczu), w godzinach w których utrzymuje się stabilne, wysokie natężenie ruchu rowerowego - w dzień powszedni (poniedziałek - czwartek) przez 60 minut w szczycie popołudniowym. Termin i godziny wytypowane zostały na podstawie wczesniejszych wyników pomiaru całodniowych - jest to część dnia, w której nakłada się szczyt ruchu komunikacyjnego (powroty ze szkoły i pracy, zakupy) i rekreacyjnego (przejażdżki po szkole lub pracy).
Pomiary prowadzili: Aleksandra Graczyk, Karol Mocniak, Grzegorz Romanik, Katarzyna Romanik.
Organizacja pomiarów: tech. Rafał Muszczynko.
Opracowanie wyników: mgr Aleksander Buczyński.
Konsultacja: dr inż. Tadeusz Kopta.
Wyniki pomiarów
Wszystkie natężenia podawane są w rowerach na godzinę. Pełne wyniki pomiarów w rozbiciu na poszczególne pomiary i relacje znajdują się w załączniku nr 1.
Natężenie ruchu rowerowego na skrzyżowaniach
Tabela przedstawia natężenie ruchu rowerowego w rowerach na godzinę w poszczególnych punktach pomiarowych - sumę z wszystkich wlotów punktu.
Punkt | rowerów/godz. |
---|---|
Wołomińska / Jana Pawła II | 130 |
Warszawska / Ręczajska | 78 |
Pl. 15 Sierpnia | 78 |
PKP Ossów | 76 |
Warszawska / Leśna | 66 |
Pieniążka / Marmo | 63 |
Rondo Cudu nad Wisła | 58 |
Warszawska / Orszagha | 57 |
Graniczna / Słowackiego | 57 |
Wołomińska / Załuskiego | 55 |
Nadarzyńska / Ręczajska | 52 |
Napoleona / Kosciuszki | 50 |
Nadarzyńska / Leśna | 44 |
Poniatowskiego / Hubala | 29 |
Kościelna / Radzymińska | 28 |
Szeroka / Czereśniowa | 27 |
Marecka / Przyjacielska | 24 |
Żymirskiego / 11 listopada | 24 |
Nadarzyńska / Dabrowskiego | 23 |
Szpital powiatowy | 18 |
Sienkiewicza / Zielona | 16 |
Natężenie ruchu rowerowego na odcinkach
Odcinki o ruchu co najmniej 20 rowerów na godzinę łącznie w obie strony zebrane zostały w tabeli:
Punkt | kierunek | rowerów/godz. |
---|---|---|
Wołomińska / Jana Pawła II | przejazd kolejowy | 98 |
Wołomińska / Jana Pawła II | Jana Pawła II N | 79 |
Warszawska / Leśna | Warszawska W | 62 |
Wołomińska / Jana Pawła II | Wołomińska E | 59 |
PKP Ossów | Napoleona | 59 |
Warszawska / Ręczajska | przejazd kolejowy | 59 |
Wołomińska / Załuskiego | Al. AK | 47 |
pl. 15 Sierpnia | Kościelna | 46 |
Warszawska / Ręczajska | Warszawska E | 43 |
Warszawska / Orszagha | PKP Kobyłka | 43 |
Warszawska / Leśna | Warszawska E | 42 |
Warszawska / Ręczajska | Ręczajska S | 40 |
Pieniążka / Marmo | Jana Pawła II E | 40 |
PKP Ossów | Poniatowskiego | 39 |
Graniczna / Słowackiego | Graniczna E | 38 |
Napoleona / Kosciuszki | Napoleona S | 37 |
Nadarzyńska / Ręczajska | Nadarzyńska W | 36 |
Rondo Cudu nad Wisła | Królewska | 34 |
Pl. 15 Sierpnia | Zagańczyka | 33 |
Pieniążka / Marmo | Marmo | 32 |
Pl. 15 Sierpnia | Konowrockiego | 31 |
Warszawska / Orszagha | Warszawska E | 30 |
Poniatowskiego / Hubala | Poniatowskiego N | 29 |
Rondo Cudu nad Wisła | Boh. Ossowa S | 29 |
Warszawska / Leśna | Leśna S | 28 |
Nadarzyńska / Ręczajska | Ręczajska N | 27 |
Wołomińska / Załuskiego | Wołomińska | 27 |
Wołomińska / Załuskiego | Załuskiego | 27 |
PKP Ossów | Nadarzyn | 27 |
Nadarzyńska / Leśna | Nadarzyńska E | 26 |
Napoleona / Kosciuszki | Napoleona N | 26 |
Graniczna / Słowackiego | Graniczna | 26 |
Pl. 15 Sierpnia | Napoleona | 25 |
Wołomińska / Jana Pawła II | Graniczna | 24 |
Marecka / Przyjacielska | Marecka E | 23 |
Pieniążka / Marmo | Pieniążka N | 22 |
Nadarzyńska / Leśna | Nadarzyńska W | 22 |
Marecka / Przyjacielska | Marecka W | 22 |
Pl. 15 Sierpnia | Załuskiego | 21 |
Nadarzyńska / Leśna | Leśna | 21 |
Kościelna / Radzymińska | Kościelna SE | 21 |
Nadarzyńska / Ręczajska | Nadarzyńska E | 21 |
Szeroka / Czereśniowa | Szeroka S | 21 |
Rondo Cudu nad Wisła | Boh. Ossowa N | 21 |
Warszawska / Orszagha | Chodnik S | 21 |
Napoleona / Kosciuszki | Marmo | 20 |
Kościelna / Radzymińska | Radzymińska N | 20 |
Nadarzyńska / Ręczajska | Sienkiewicza S | 20 |
Warszawska / Orszagha | Warszawska W | 20 |
Analiza wyników
Ekrany
Dla wybranych ekranów policzyliśmy łączny ruch rowerowy:
Przekroj | rowerów/godz. |
---|---|
Przejazdy i przejścia przez tory | 200 |
Granica miasta Wołomin | 127 |
Granica miasta Zielonka | 71 |
W przypadku przejść i przejazdów przez tory pomiar ekranowy objął wszystkie legalne możliwości przedostania się z rowerem przez tory. Z obserwacji wynika, że na odcinku przez gminę przejścia "na dziko" występują sporadycznie. Wartości dla granic Wołomina i Zielonki są prawdopodobnie nieznacznie niedoszacowane, ze względu na rozproszony charakter ruchu rowerowego i brak barier, które kanalizowałyby go w punktach pomiarowych. Tym niemniej można stwierdzić, że najsilniejszy jest ruch rowerowy wewnątrz granic miasta, w dalszej kolejności między Kobyłką a Wołominem i między Kobyłką a Zielonką.
Główne potoki
Na podstawie przeprowadzonych pomiarów można wyróżnić następujące główne kierunki ruchu rowerowego na terenie gminy Kobyłka:
Marmo - Jana Pawła II - Ręczajska: 30--80 rowerów/godz., do 100 rowerów/godz. na przejeździe kolejowym;
Napoleona - Poniatowskiego: 30--60 rowerów/godz.;
Wołomińska: 25--60 rowerów/godz.;
Nadarzyńska: 25--40 rowerów/godz. na odcinku miejskim
, 5--15 rowerów/godz. dalej w kierunku południowo-zachodnim;
Wzdłuż torów kolejowych: 20--40 rowerów/godz.;
Załuskiego: 20-30 rowerów/godz.;
Zagańczyka - Marecka - Szeroka: 20-25 rowerów/godz.
Poza tymi ciągami ruch rowerowy jest rozproszony na gęstą, dobrze wykształconą sieć ulic lokalnych.
Udział rowerów w ogóle pojazdów
Oszacowanie udziału rowerów w ogóle pojazdów przygotowano na podstawie porównania wyników przeprowadzonych pomiarów ruchu rowerowego z natężeniem ruchu samochodowego. Ze względu na brak wcześniejszych pomiarów ruchu na terenie gminy, przeprowadzono również własne pomiary ruchu samochodowego w dwóch punktach - na przejazdach kolejowych przy przystankach kolejowych Kobyłka i Ossów. Punkty dobrano w ten sposób, gdyż przejazdy przez tory w naturalny sposób kanalizują zarówno ruch rowerowy jak i samochodowy. Porównania na pojedynczych ulicach mogłyby być mniej reprezentatywne ze względu na rozproszony charakter ruchu rowerowego. Pomiar ruchu samochodowego przeprowadzono w środę 10 września 2008 r. w godzinach szczytu popołudniowego (16:20 - 18:20).
Sumaryczną liczbę rowerzystów porównano z sumaryczną liczbą pojazdów samochodowych pokonujących tory kolejowe i obliczono w ten sposób udział rowerów w ogóle pojazdów pokonujących tory kolejowe.
Przejazd lub przejście | rowerów/h | sam./h | razem | rowery % |
---|---|---|---|---|
PKP Kobyłka, przejazd po stronie wschodniej | 98 | 839 | 937 | 10% |
PKP Kobyłka, przejście po stronie zachodniej | 43 | - | 43 | 100% |
PKP Ossów, przejazd po stronie wschodniej | 59 | 500 | 559 | 11% |
RAZEM | 200 | 1339 | 1539 | 13% |
Udział ruchu rowerowego w ogóle pojazdów w ruchu lokalnym na terenie gminy przy sprzyjającej pogodzie w sezonie można oszacować na ok. 13%, co prawdopodobnie przekłada się na ok. 6--7% średniorocznie.
Należy zwrócić uwagę, że jest to udział w ruchu lokalnym. Udział w ruchu tranzytowym przebiegającym przez teren gminy (np. z Wołomina do Warszawy) jest znacznie trudniejszy do oszacowania, ze względu na wspomniane wcześniej rozproszenie ruchu rowerowego. Na pewno jest on jednak niższy, ze względu na mniejszą konkurencyjność roweru na większych dystansach.
Podsumowanie
Na terenie całej gminy dominuje obecnie ruch rowerowy o charakterze komunikacyjnym, na krótkie dystanse - dojazdy do szkoły, pracy czy sklepu. Ruch ten jest szczególnie intensywny w rejonach przystanków kolejowych, które stanowią naturalne rejony koncentracji handlu i usług. Największe natężenie ruchu rowerowego - ok. 100 rowerów na godzinę szczytu popołudniowego - zaobserwowano na przejeździe kolejowym przy przystanku kolejowym Kobyłka.
Ruch w osiedlach o mieszkaniowych o dobrze wykształconej sieci ulic lokalnych (Piotrówek, Grabicz, Stefanówka) występuje, ale jest znacznie bardziej rozproszony. Poza obszarem zwartej zabudowy ruch rowerowy jest sporadyczny (patrz np. wyniki pomiarów na ulicach Przyjacielskiej, Kraszewskiej, Lipowej). Istniejący turystyczny Szlak Bitwy Warszawskiej wykorzystywany jest w znikomym stopniu (Sienkiewicza w kierunku Wołomina).
Prawdopodobnie ze względu na odległość od celów podróży, ponadlokalny ruch rowerowy ciąży raczej w kierunku Wołomina niż Zielonki i Warszawy.
Udział ruchu rowerowego w ruchu lokalnym szacujemy na 6--7% ogółu pojazdów, co w polskich warunkach stanowi dość wysoki odsetek i powinno znaleźć odzwierciedlenie w inwestycjach oraz organizacji ruchu na terenie miasta.
Załączniki
- Tabela - wyniki pomiarów natężenia ruchu rowerowego: PDF, 32 kB
- Rysunek - natężenie ruchu rowerowego: PDF, 46 kB