Uwagi do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego rejonu Borkowa (Wawer), złożone 2014.04.30.

Fragment projektu PZP Uwaga
Dostępność miejsc i przestrzeni publicznych (par. 10, pkt 8, tir. 3, str. 18-19) Za słuszne należy uznać zamieszczenie zapisu dotyczącego zrównania poziomu krawędzi chodnika i jezdni na przejściach dla pieszych. Na warszawskich ulicach wciąż występuje wiele odstępstw od tej zasady, co potwierdza potrzebę umieszczania takich zapisów w PZP.

Jako że paragraf dotyczy również ciągów rowerowych, wskazane byłoby dodanie analogicznego zapisu (dotyczącego zrównania poziomów poprzez obniżenie krawężniki lub wyniesienie nawierzchni jezdni) dotyczącego przejazdów dla rowerów.
Układ komunikacji rowerowej (str. 22, par. 13, pkt 4 dotyczący wydzielonych ścieżek rowerowych). Nieuzasadnione jest zawarcie w PZP obowiązku prowadzenia wydzielonych dróg rowerowych na ulicach klasy dojazdowej, lokalnej i zbiorczej, jak też na ich skrzyżowaniach (ul. Panny Wodnej 2 KDZ, ul. Mrówcza 1 KDZ, ul. Borowiecka 4 KDL, 5-6 KDL, 11 KDD, 2-4 KD-P). Na ulicach takich klas zgodnie z obowiązującymi w Warszawie standardami projektowania tras rowerowych wskazane jest wspólne wykorzystanie przekroju drogi. W przypadku ulic zbiorczych zalecane są pasy dla rowerów lub wydzielone DDR, jednak możliwe jest też zastosowanie ruchu mieszanego i/lub uspokojenia ruchu.

Plan nie powinien przesądzać o budowie wydzielonych dróg dla rowerów, zwłaszcza na ulicach o wąskim pasie drogowym, na których (słusznie) przewidziano szpalery drzew, ograniczające przestrzeń możliwą do przeznaczenia na wydzielone DDR i pogarszające widoczność takiego rozwiązania. Problem ten został zresztą zauważony w zapisie dotyczącym dopuszczania realizacji ciągów pieszo-rowerowych w miejscach, gdzie brakuje miejsca na wydzieloną drogę dla rowerów. Takie rozwiązanie zazwyczaj oznacza pogorszenie warunków ruchu względem ruchu na zasadach ogólnych po jezdni. Należy zatem pozostawić w ustępie 1 punktu 4 jedynie Trasę Olszynki Grochowskiej, ewentualnie zaznaczyć w przypadku ulic klasy Z możliwość wyboru pomiędzy wydzieloną drogą dla rowerów a pasami rowerowymi.
Ustalenia szczegółowe dla terenów komunikacji (Rozdział 17, ul. Panny Wodnej 2 KDZ, ul. Mrówcza 1 KDZ, ul. Borowiecka 4 KDL, 5-6 KDL, 11 KDD, 2-4 KD-P) Jw.
Ustalenia szczegółowe dla terenów komunikacji (Rozdział 17, Trasa Olszynki Grochowskiej 1KDGP) Zapis dotyczący możliwości wykonania jezdni odbarczeniowej po wschodniej stronie trasy powinien zostać uzupełniony o obowiązek wykonania drogi dla rowerów lub ciągu pieszo-rowerowego w przypadku braku budowy takiej jezdni.
Ustalenia szczegółowe dla terenów komunikacji (Rozdział 17, Trasa Olszynki Grochowskiej 1KDGP) Zapisy dotyczące jezdni odbarczeniowych po obu stronach trasy powinny zawierać obowiązek zastosowania środków uspokojenia ruchu w celu umożliwienia bezpiecznego korzystania z niej przez wszystkich użytkowników ruchu, w tym niezmotoryzowanych.