Uchwała Komisji Dialogu Społecznego ds. Transportu z dnia 9 kwietnia 2014 r. w sprawie uwag do planu zagospodarowania przestrzennego rejonu Jazdowa (części zachodniej).

Na podstawie regulaminu działania Komisji Dialogu Społecznego ds. Transportu z dnia 19 czerwca 2013 r. oraz Programu współpracy m.st. Warszawy w roku 2014 z organizacjami pozarządowymi, uchwala się, co następuje:

1) Komisja wnosi o wykreślenie z §13.3 i rysunku planu zapisów dotyczących wydzielonej ścieżki rowerowej wzdłuż al. Wyzwolenia (3KD-L).

Uzasadnienie: na ulicach lokalnych, gdzie rowery i samochody poruszają się ze zbliżoną prędkością, niewskazana jest segregacja ruchu rowerowego i samochodowego. Ich integracja jest lepszym rozwiązaniem, jako że:
- poprawia wzajemną widoczność;
- zwiększa spójność sieci tras rowerowych;
- uspokojenie ruchu towarzyszące integracji ruchu rowerowego i samochodowego przynosi synergiczne korzyści wszystkim uczestnikom ruchu, także pieszym.

2) Komisja wnosi o przeformułowanie punktu b) w §13.3, by dopuszczał prowadzenie ruchu rowerowego w liniach rozgraniczających jezdni.

Uzasadnienie: obecne sformułowania (dopuszczające prowadzenie ruchu rowerowego w liniach rozgraniczających drogi) są niejasne lub oczywiste.

3) Komisja wnosi o przeformułowanie punktu c) w §13.3, by dopuszczał zagospodarowanie przestrzeni ulic umożliwiające prowadzenie ruchu rowerowego dwukierunkowego na ulicach o ruchu jednokierunkowym.

Uzasadnienie: taki zapis, stosowany w innych PZP w Warszawie, ułatwia zapewnienie wygodnych i bezpiecznych warunków ruchu rowerowego na ulicach lokalnych.

4) Komisja wnosi o uaktualnienie wskaźników dotyczących stanowisk postojowych dla rowerów (§13, pkt 6) do wartości przewidzianych w projekcie aktualizacji SUiKZP Warszawy (tabela nr 24.2) lub zastąpienie zapisów szczegółowych odwołaniem do SUiKZP.

Uzasadnienie: przewidziane w projekcie PZP wskaźniki są dwukrotnie niższe niż w planowanej aktualizacji Studium.

5) Komisja wnosi o uzupełnienie §13 o następujący punkt: „na terenie ulic lokalnych i dojazdowych (w tym alei pieszo-jezdnych i alei pieszo-rowerowych) oraz dróg wewnętrznych przy ich przebudowie, modernizacji, remoncie lub budowie należy wprowadzać fizyczne środki uspokajania ruchu np. takie jak: powierzchnie wyniesione, przejścia dla pieszych na powierzchniach wyniesionych do poziomu chodnika, podniesienie tarczy skrzyżowania, ostrzeżenia, bramy wjazdowe, miejscowe zwężenia jezdni lub miejscowe odgięcia jezdni itp.”

Uzasadnienie: taki zapis, stosowany w innych PZP w Warszawie, zapewnia bezpieczne warunki poruszania się niezmotoryzowanych po ulicach lokalnych i dojazdowych, przyczyniając się równocześnie do ograniczenia hałasu drogowego.

6) Komisja wnosi o uzupełnienie §13.4 o następujący zapis: „na chodnikach należy zachować pasy wolne od przeszkód, wyłącznie dla ruchu pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m”.

Uzasadnienie: taki zapis, stosowany w innych PZP w Warszawie, zapewnia możliwość faktycznego korzystania z minimalnej dopuszczalnej szerokości chodnika.

Prezydium Komisji:

Arkadiusz Jerzak
Piotr Kostrzewa
Maciej Sulmicki