Wskaźnik nr 1: trasy rowerowe z dzielnic do centrum

Niezależnie od Urzędu Miasta monitorujemy postępy w rozwoju infrastruktury rowerowej w Warszawie za pomocą zestawu wskaźników oceniających sieć tras rowerowych pod kątem najważniejszych potrzeb i problemów. Z przyjemnością donosimy, że zaledwie kilka tygodni po poprzedniej czas na kolejną aktualizację wskaźnika możliwości dojazdu z osiedli do centrum[zobacz >>>]. Oznakowanie przejazdu przez ul. Krzyżanowskiego na drodze dla rowerów wzdłuż ul. Kasprzaka odblokowało dojazd z południowej i zachodniej części Woli. Tym samym liczba spójnych tras rowerowych łączących wytypowane punkty węzłowe ze ścisłym śródmieściem wzrosła do 4, a nasz wskaźnik postępów - do 13%. W tym tempie osiągniemy 100% już w 2025 r.!

Stan na 2016-12-19

4/30 (13%)

Punkty węzłowe, z których można dojechać ciągłą (bez konieczności schodzenia z roweru lub korzystania z jezdni z szybkim lub intensywnym ruchem samochodowym) i możliwie bezpośrednią (wydłużenie nie większe niż 20% w stosunku do odległości w linii prostej lub trasa krótsza od trasy dla ruchu samochodowego) trasą rowerową do ścisłego centrum (kwartał Świętokrzyska - Marszałkowska - Al. Jerozolimskie - al. Jana Pawła II). Stan na grudzień 2016 r.

Obsługiwane dzielnice

W spisie poniżej pogrubioną czcionką wyróżniono trasy nowe w stosunku do poprzedniej [zobacz >>>] oceny.

- z Tarchomina: Ćmielowska - Świderska - most Północny - Szlak Wisły - (tymczasowo: objazd przez Gwiaździstą i park Kępa Potocka) - przejazd przy Wenedów (alternatywnie: przejście podziemne przy Grodzkiej) - Oboźna - Kopernika - Świętokrzyska.

- z Piasków: Broniewskiego - al. Jana Pawła II

- z Wawrzyszewa: Reymonta - Broniewskiego - al. Jana Pawła II

- z zachodniej Woli: al. Prymasa Tysiąclecia - Kasprzaka - Prosta

Pozostałe dzielnice

Dzięki nowemu przejazdowi bez zsiadania z roweru można też dojechać z Bemowa Lotniska (pod warunkiem, że wykonawca metra ogarnie wreszcie czasową organizację ruchu na Górczewskiej). Jednak trasa przez Powstańców Śląskich i Górczewską oznacza znaczne wydłużenie, prawie dwukrotnie większe od dopuszczalnego. Patrząc na mapę, w zasadzie można by też zaliczyć dojazd z Włoch. Jednak schody na rondzie Zesłańców Syberyjskich [zobacz >>>] jednoznacznie dyskwalifikują trasę.

W pozostałych dzielnicach - na razie bez zmian. Najbliższy realizacji wydaje się przejazd przez al. Jerozolimskie na skrzyżowaniu z Emilii Plater. W połączeniu z kontraruchem w Śródmieściu Południowym mógłby on odblokować trasę z Wilanowa, ale trzeba by rozszerzyć strefę Tempo 30 do ul. Marszałkowskiej lub udrożnić skrzyżowanie Koszykowa / Emilii Plater / Noakowskiego (szerzej problem jest omówiony na blogu Rowerozofia: rowerozofia.blox.pl/2016/11/Analiza-infrastruktury-rowerowej-w-poludniowej.html ).

Wcześniej prawdopodobnie zaktualizujemy wskaźnik kontraruchu, który też ma szanse urosnąć przed końcem roku.

Dokumentacja zdjęciowa

Skrzyżowanie Kasprzaka i Krzyżanowskiego - tak było [zobacz >>>]. Według wcześniejszych zapowiedzi na oznakowanie przejazdu mieliśmy czekać aż do odbudowy linii tramwajowej w ul. Kasprzaka.

Zdjęcie z 14 grudnia 2016 r. Oznakowanie poziome i sygnalizacja już gotowe, oznakowanie pionowe wciąż po staremu.

Wagę trasy potwierdzają ślady opon na świeżym śniegu.

Rzadki w bogatej Warszawie widok, czyli wspólna blenda [zobacz >>>].

19 grudnia 2016 r. - już jest komplet oznakowania. Pomijając kwestię pogody, zdecydowanie dobra zmiana!

Niemal równocześnie poszerzono wąskie gardło kilkaset metrów dalej, pod wiaduktem kolejowym [zobacz >>>].

Przydałoby się jeszcze ograniczyć zagracenie ciągu pieszo-rowerowego.

Zobacz także

Przyjęta metodologia - dobór punktów węzłowych i wymogi wobec tras dojazdu: [zobacz >>>]

Inne wskaźniki rowerowego skoku cywilizacyjnego:

- główne trasy w centrum: [zobacz >>>]

- bezpieczne przejazdy i skrzyżowania: [zobacz >>>]

- kontraruch rowerowy: [zobacz >>>]