Wskaźnik nr 1: trasy rowerowe z dzielnic do centrum

Aż dwa lata czekaliśmy na zmianę wskaźnika tras prowadzących do centrum. Na szczęście jest to zmiana na plus. Pisaliśmy wtedy [zobacz >>>], że do powstania kolejnej spójnej trasy brakuje tylko krótkiego kontraruchu na odcinku ulicy Nowogrodzkiej (Poznańska - Marszałkowska). Kontraruch powstał i połączył drogę dla rowerów na ulicy Marszałkowskiej z kwartałem Aleje Jerozolimskie - al. Jana Pawła II - Świętokrzyska - Marszałkowska.

Zdawać by się mogło, że to połączenie spowoduje spore zmiany rankingu. Wszak z Marszałkowskiej można dojechać do Ronda Jazdy Polskiej i Pola Mokotowskiego i dalej do wielu punktów z naszej mapy. Niestety, trasa jest tak pokręcona, że dojazd z większości punktów nie spełnia kryterium maksymalnego wydłużenia trasy o 20%. Jedynie punkt w Wilanowie położony jest na tyle daleko, że dodatkowe zygzaki w centrum nie powodują przekroczenia limitu.

Stan na 2019-03-07

5/30 (16%)

Punkty węzłowe, z których można dojechać ciągłą (bez konieczności schodzenia z roweru lub korzystania z jezdni z szybkim lub intensywnym ruchem samochodowym) i możliwie bezpośrednią (wydłużenie nie większe niż 20% w stosunku do odległości w linii prostej lub trasa krótsza od trasy dla ruchu samochodowego) trasą rowerową do ścisłego centrum (kwartał Świętokrzyska - Marszałkowska - Al. Jerozolimskie - al. Jana Pawła II). Stan na grudzień 2018 r. Link do mapy interaktywnej

Obsługiwane dzielnice

W spisie poniżej pogrubioną czcionką wyróżniono trasy nowe w stosunku do poprzedniej [zobacz >>>] oceny.

- z Tarchomina: Ćmielowska - Świderska - most Północny - Szlak Wisły - (tymczasowo: objazd przez Gwiaździstą i park Kępa Potocka) - przejazd przy Wenedów (alternatywnie: przejście podziemne przy Grodzkiej) - Oboźna - Kopernika - Świętokrzyska.

- z Piasków: Broniewskiego - al. Jana Pawła II

- z Wawrzyszewa: Reymonta - Broniewskiego - al. Jana Pawła II

- z zachodniej Woli: al. Prymasa Tysiąclecia - Kasprzaka - Prosta

- z Wilanowa: al. Rzeczypospolitej - Sobieskiego - Belwederska - Aleje Ujazdowskie - al. Armii Ludowej - Waryńskiego - Marszałkowska - Nowogrodzka - Emilii Plater

Pozostałe dzielnice

Liczba kilometrów powstających tras rowerowych w Warszawie jest niespotykana w historii. Przejezdność rowerem uzyskują także mosty (Łazienkowski) czy węzły drogowe (skrzyżowanie Doliny Służewieckiej i Puławskiej). Niestety, nie wpływa to na dostęp do Centrum. Inwestycje raczej omijają Śródmieście. Stan tras głównych w centrum jest bardzo słaby [zobacz >>>].

Sytuację mogłoby uratować stworzenie stref TEMPO-30 z kontraruchem rowerowym. Śródmieście ma sporo kontraruchu, jednak nie tworzy on ciągłych korytarzy. Połączenia miedzy kwartałami wymagają czasem nieco większych inwestycji niż dwie tabliczki "nie dotyczy rowerów".

Mimo wszystko sytuacja zapowiada się dosyć obiecująco. Kontynuowane są prace projektowe nad stworzeniem infrastruktury rowerowej wokół rond 40-latka i Dmowskiego (wraz z odcinkiem al. Jana Pawła II od ronda ONZ do Nowogrodzkiej). Pełnomocnik zauważył potencjał korytarza wzdłuż Nowogrodzkiej jako alternatywy dla Alej Jerozolimskich. Rozpoczęło się projektowanie trasy wzdłuż al. Niepodległości. Na rozstrzygnięcie czeka przetarg na projekt drogi rowerowej wzdłuż Grójeckiej i Marszałkowskiej. Jednak nie ma co oczekiwać szybkiej realizacji. Postępów w dojeździe do centrum możemy się spodziewać dopiero w 2020 roku.

Dokumentacja zdjęciowa

Widok na odcinek Nowogrodzkiej od strony Poznańskiej.

Jadąc Poznańską od Alej Jerozolimskich rowerem możemy wybrać dowolny kierunek, a nie tylko prosto

Przed Marszałkowską jest fragment kontrapasa, z którego należy skręcić w drogę dla rowerów na południe. Koncepcja przejść dla pieszych wokół Ronda Dmowskiego zakłada możliwość jady rowerem na wprost. Dzięki czemu będzie możliwość dojazdu do Kruczej, Nowego Światu, a w przyszłości aż do Mostu Poniatowskiego.

Zobacz także

Przyjęta metodologia - dobór punktów węzłowych i wymogi wobec tras dojazdu: [zobacz >>>]

Inne wskaźniki rowerowego skoku cywilizacyjnego:

- główne trasy w centrum: [zobacz >>>]

- bezpieczne przejazdy i skrzyżowania: [zobacz >>>]

- kontraruch rowerowy: [zobacz >>>]