Rowery na drogach krajowych

Departament Studiów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opublikował obszerne studium ruchu rowerowego zmierzonego przy okazji Generalnego Pomiaru Ruchu na drogach krajowych w 2005. Wprawdzie raport ten jest opóźniony o 4 lata, ale i tak dostarcza wielu cennych danych o ruchu rowerowym.

W studium omówiono uwarunkowania i ograniczenia metody GPR, zróżnicowanie ruchu rowerowego w zależności od regionu i charakteru odcinka drogi krajowej, a także jego zmienność zarówno dobową jak i roczną. Zwrócono uwagę, że w wielu rejonach kraju droga krajowa stanowi jedyny korytarz łączący miejscowości i brak możliwości wytyczenia tras alternatywnych drogami lokalnymi, stąd siłą rzeczy stanowi także ważny korytarz dla ruchu rowerowego. W podsumowaniu oprócz kluczowych danych liczbowych, znalazły się także wnioski dotyczące metodologii przyszłych pomiarów ruchu rowerowego. W załącznikach do studium przedstawiono bardziej szczegółową analizę reprezentatywności pomiarów godzinowych dla natężenia dobowego, wyniki pomiarów uzupełniających przeprowadzonych w 2009 r. oraz uwag zgłoszone podczas konsultacji dokumentu.

Obecnie, w 2010 r. trwa kolejny Generalny Pomiar Ruchu. Po jego zakończeniu analiza zostanie powtórzona, co pozwoli stwierdzić jak zmienia się ruch rowerowy w Polsce.

Kluczowe wyniki

- Średni dobowy ruch rowerów na ogóle dróg administrowanych przez GDDKiA wynosił 65-82 rowerów na dobę, co stanowi odpowiednio 0,78%-0,84% ogółu pojazdów.

- Na poszczególnych odcinkach dróg średni dobowy ruch rowerów mieścił się w przedziale od 0 do ok. 1000 rowerów / dobę, a udział ruchu rowerowego w ogóle pojazdów – od 0 do ok. 15%.

- Pracę przewozową wykonaną przez rowery w 2005 r. na drogach krajowych można oszacować na ok. 400 mln pojazdokilometrów.

- Największe natężenia ruchu rowerowego w liczbach bezwzględnych występują na przejściach przez miasta.

- Największy udział rowerów w ogóle pojazdów występuje na dojazdach do przejść granicznych.

- Mimo obowiązujących zakazów, sporadyczny ruch rowerowy pojawia się także na autostradach i drogach ekspresowych.

- Różnice w średnich natężeniach ruchu rowerowego w poszczególnych województwach były nawet czterokrotne, a w udziale rowerów w ogóle pojazdów – niemal dziesięciokrotne; największe natężenia i udziały ruchu rowerowego odnotowano w województwach warmińsko-mazurskim, lubelskim i opolskim, a najmniejsze – w małopolskim, śląskim i dolnośląskim.

- Na 87% odcinków dróg krajowych dla obsługi obecnego ruchu rowerowego wystarczające byłyby ścieżki dwukierunkowe o szerokości 2 m, a na 13% konieczne są ścieżki szersze; należy jednak wziąć pod uwagę możliwość zwiększenia się ruchu rowerowego po wybudowaniu ścieżki.

- Natężenia ruchu rowerowego w zimie są ok. 5-7 razy niższe niż w wakacje.

- Natężenia ruchu rowerowego w dni powszednie są ok. 30-40% wyższe niż w niedziele.

- Zmienność sezonowa ruchu rowerowego jest większa niż ruchu samochodów osobowych, ale mniejsza niż ruchu motocykli.

- Charakterystyka dobowa ruchu rowerowego jest silnie uzależniona od dnia pomiaru; różnice w charakterystyce dobowej można powiązać z wielofunkcyjnością roweru i różnicami w udziale poszczególnych motywacji podróży (dojazdy do szkoły i pracy, dojazdy do kościoła, wycieczki rekreacyjne) w różnych porach roku i dniach tygodnia.

- Ze względu na niemal wyłącznie lokalny charakter, ruch rowerowy podlega wyraźniejszym wahaniom dobowym niż samochodowy, w szczególności niemal zanika w godzinach 23-5.

- Udział godziny szczytu popołudniowego w dobowym natężeniu ruchu rowerowego wynosi 6-8%; najbardziej stabilny jest udział godziny 15-16; udział godziny szczytu porannego jest podobny, ale ulega bardzo silnym wahaniom w zależności od lokalizacji pomiaru.

Pobierz studium

Ruch rowerowy w Generalnym Pomiarze Ruchu 2005 - na stronie GDDKiA: www.gddkia.gov.pl/932/infrastruktura-rowerowa

- lokalnie - część tekstowa: PDF, 512 kB, mapa: PDF, 177 kB