Pismo ZM-20-0871-01-PB

Do Ministerstwa Infrastruktury.

Uwagi do projektu planu transportowego - międzywojewódzkie i międzynarodowe kolejowe przewozy pasażerskie

1. W wariancie pożądanym dla roku 2023/2024 należy uwzględnić Ostrołękę i Łomżę zarówno w relacji po liniach 28, 36 i 49 (Warszawa – Ostrołęka – Łomża), jak i po liniach 36, 35, 219 (Białystok – Łapy – Ostrołęka – Szczytno – Olsztyn) analogicznie jak dla lat 2028/2029.

W perspektywie 2023/2024 takie miasta Ostrołęka i Łomża, czyli dawne miasta wojewódzkie, bezwzględnie powinny otrzymać połączenia, których organizatorem jest minister właściwy ds. transportu. To ważne ośrodki subregionalne i węzły komunikacyjne. Zasadne jest zatem wprowadzenie linii komunikacyjnych, obsługujących Ostrołękę i Łomżę, do wariantu pożądanego.

2. W wariancie pożądanym dla roku 2023/2024 rozważyć uruchomienie 2-3 par połączeń w relacji Kielce – Staszów – Tarnobrzeg – Stalowa Wola, analogicznie do perspektywy 2028/2029.

3. Dla połączeń w relacji Warszawa – Lublin i Warszawa - Białystok w wariantach pożądanych dla lat 2023/2024 i 2028/2029 przewidzieć 20-23 pary pociągów.

Te dwa ciągi są najważniejsze dla Polski Wschodniej. Tymczasem przewidziano dla nich mniejszą liczbę par, niż na innych liniach, gdzie przewiduje się mniejszą liczbę pasażerów (rys. 24 i 25). Zasadne jest zatem zwiększenie liczby połączeń, aby była możliwość uruchomienia połączeń w godzinach 5-22 co godzinę i dodatkowe kursy uzupełniające takt do 30 minut w szczycie lub jadące jako międzynarodowe w kierunku Kowna (kierunek Białystok) lub Kowla (kierunek Lublin).

4. Rozważyć uzupełnienie oferty o pociągi do Kaliningradu.

5. Wydłużyć połączenia zaplanowane jako kończące bieg w Sanoku i Zagórzu do Ustrzyk Dolnych lub Krościenka (Podkarpackie, linia nr 108). Prace na tej linii powinny być wykonane jak najszybciej.

6. Dodać postoje:

- w Czarnej Białostockiej (Podlaskie, linia nr 6), która jest 10-tysięcznym miastem,

- w rejonie Radziejowa i Kruszwicy (Kujawsko-Pomorskie, linia 131), co wymagałoby wybudowania peronów w lepszej i bardziej dostępnej lokalizacji,

- na stacji Biecz (Małopolskie, linia nr 108),

- na stacji Babimost (Lubuskie, linia nr 358).

7. W podrozdziale 3.8.2 dodać zdanie dotyczące możliwości zwiększenia liczby postojów:

"Dopuszcza się także inne miejsca postojów pociągów, których organizatorem jest minister właściwy ds. transportu, dla pojedynczych par pociągów. Rekomendowane do takiej obsługi są między innymi:

- Sobolew, Łaskarzew i Garwolin (Mazowieckie, linia nr 7),

- Dobieszyn (Mazowieckie, linia nr 8),

- Janowice Wielkie (Dolnośląskie, linia nr 274),

- Trawniki (Lubelskie, linia nr 7),

- Bezwola i Milanów (Lubelskie, linia nr 30, po wybudowaniu peronów),

- Fronołów lub Sarnaki (Mazowieckie, linia nr 31),

- Garbatka Letnisko (Mazowieckie, linia nr 26),

- Wasilków (podlaskie, linia nr 6),

- Strabla (Podlaskie, linia nr 32),

- Orlanka i Stare Berezowo (Podlaskie linia nr 52), jako wzmocnienie oferty kolejowej na otwartej po kilkudziesięciu latach linii,

- Osiek (Świętokrzyskie, linia nr 70),

- Stare Juchy (Warmińsko-Mazurskie, linia nr 38),

- Radymno (Podkarpackie, linia nr 91),

- Skawina (Małopolskie, linia nr 94),

- Ćmielów i Wąchock (Świętokrzyskie, linia nr 25),

- Łubowo (Zachodniopomorskie, linia nr 210, jako stacja dla Borne-Sulinowa),

- Bytom Odrzański oraz dla obsługi Krosna Odrz.: Radnica lub Bytnica (Lubuskie, linia 273),

- Baranów Sandomierski (Podkarpackie, linia nr 25),

- Tychowo i Grzmiąca (Zachodniopomorskie, linia nr 404),

- Dąbie (Łódzkie, linia nr 131),

- Byczyna (Opolskie, linia nr 272)

- Brzeszcze Jawiszowice, Chełmek i Libiąż (Małopolskie, linia nr 93),

- Rybno oraz stacja obsługująca Nowe Miasto Lubawskie i Lubawę: Zajączkowo lub Rakoniewice (Warmińsko-Mazurskie, linia nr 9),

- Pasieki lub Goworowo (Mazowieckie, linia nr 29),

- Sokoły i Kulesze Kościelne (Podlaskie, linia nr 36),

- Parciaki i Jastrząbka (Mazowieckie, linia nr 35), jako wzmocnienie oferty na nowej linii,

- Brzozowica (Lubelskie, linia nr 2),

- Białośliwie (Wielkopolskie, linia nr 18),

- Czerwonka (Warmińsko-Mazurskie, linia nr 353), jako postój dla Biskupca."

Powyższe punkty postojowe znajdują się w rejonie miast, a część w mniejszych miastach. Wymienione miejscowości i stacje są lokalnymi węzłami, a jednocześnie kursują przez linie kolejowe, na których jest niewystarczająca oferta regionalna.

8. Rozważyć uruchomienie pociągów sezonowych lub stałego kursowania do Buska-Zdrój (Świętokrzyskie, linia 73 zelektryfikowana).

9. Rozważyć uruchomienie pociągów sezonowych lub stałego kursowania przez Lubaczów, Horyniec-Zdrój, Bełżec w kierunku Zamościa (linie nr 101 i nr 69, trakcja spalinowa) pod warunkiem zwiększenia prędkości na tym odcinku.

10. Utrzymać planowany postój w Niemojkach (linia nr 31), jako najbliższej stacji dla Łosic.

11. W załączniku nr 2 „Docelowa sieć komunikacyjna (…)” zaznaczyć graficznie brakujące postoje w Gorlicach Zagórzanach i Chrzanowie Śródmieściu, które są wymienione w rozdz. 3.8.2.

Projekt

Projekt rozporządzenia w sprawie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w zakresie sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich i międzynarodowych przewozach pasażerskich w transporcie kolejowym: PDF, 12434 kB.