Są ulice, na których z takich czy innych względów większy sens niż budowa drogi dla rowerów kosztem chodnika lub zieleni ma jej wydzielenie z istniejącej jezdni, a jednocześnie natężenie i prędkości ruchu samochodowego są zbyt duże, by wystarczyły wyznaczone wyłącznie "malowaniem" pasy ruchu dla rowerów. W takich przypadkach przydaje się fizyczna przeszkoda między drogą dla rowerów a jezdnią. Zapraszam na krótki przegląd przykładów rozwiązań technicznych wygrodzeń drogi dla rowerów z jezdni zastosowanych w różnych miastach.

Francja

Strasburg

Most Pasteura w Strasburgu. Kiedyś (do 2012 r.) ruch rowerowy odbywał się tu wspólnie z pieszym widocznym po lewej ciągiem, ale rozwiązanie zostało skutecznie zaskarżone, w związku z czym wygrodzono dla rowerów część jezdni (zlikwidowano wydzielony pas do skrętu w prawo w Rue de la Plaine des Bouchers), a pieszym oddano w całości chodnik.

Droga dla rowerów wygrodzona została za pomocą standardowych krawężników umieszczonych tak, by tworzyły między jezdnią a drogą dla rowerów przeszkodę o szerokości 30 cm i wysokości 20 cm.

Między kolejnym segmentami krawężników pozostawiono odstępy umożliwiające spływ wody, dzięki czemu wydzielenie drogi dla rowerów nie wymagało przebudowy odwodnienia.

Lyon

Podobne rozwiązanie na Quai André Lassagne w Lyonie.

Wygrodzenia zastosowano w tunelu pod skrzyżowaniem oraz na prostopadłym moście de Lattre de Tassigny - tam, gdzie szczególnie istotna jest segregacja ruchu rowerowego.

Na łącznicach są już zwykłe pasy rowerowe.

Hiszpania

Betonowe separatory i oznakowanie poziome w Sewilli [zobacz >>>].

Do wygrodzenia drogi dla rowerów z jezdni bardzo dobrze pasuje rozwiązanie przystanku autobusowego w postaci antyzatoki [zobacz >>>].

Holandia

Wygrodzenie niskim zieleńcem. Tylko w rejonie przystanku autobusowego drogę dla rowerów wyniesiono do poziomu chodnika. Jest to swego rodzaju rowerowa odmiana przystanku wiedeńskiego.

Polska

Wrocław

Ul. Legnicka we Wrocławiu - wygrodzenie pasem dzielącym o szerokości 1,2 m.

Widok z góry.

Przekrój poprzeczny.

(zdjęcia i przekrój dzięki uprzejmości sekcji ds. rozwoju ruchu rowerowego Urzędu Miejskiego Wrocławia)

Warszawa

W Warszawie wygrodzenie drogi dla rowerów z jezdni pojawiło się już 17 lat temu - na ul. Sowiej [zobacz >>>]. Ale akurat w tym miejscu więcej sensu miałoby po prostu puszczenie rowerów na zasadach ogólnych jezdnią.

W czasach nowożytnych w ramach budżetu partycypacyjnego wykonano wygrodzenie drogi dla rowerów na ul. Krasińskiego [zobacz >>>]. Zastosowano słupki typu syrenka i oznakowanie poziome - linie krawędziowe.