Zmiany wprowadzone

$h=Kładka Żerańska
$k=ścieżki, białołęka, wisła
$a=Aleksander Buczyński
$d=2017.05.30
$z=0
$o=
$b=

Otwarta 7 miesięcy temu Kładka Żerańska okazała się strzałem w dziesiątkę. Trasa na tyłach Elektrociepłowni Żerań wypełniła się ruchem rowerowym szybciej niż poszerzone ulice wypełniają się samochodami [[lewis-mogridge]]. Zapraszam na krótki przegląd zastosowanych rozwiązań technicznych oraz - dla porównania - zdjęć archiwalnych.

wal_zeranski-175-mapa.jpg
Recenzowany odcinek i kluczowe jego elementy.

#Łyk historii

Na możliwość stworzenia ciągłej trasy rowerowej na prawym brzegu Wisły i jej potencjał zwróciliśmy uwagę po raz pierwszy w 2002 r., podczas prac nad <q>Velomazovią</q> [[velomaz-projekty]]. Do tematu wracaliśmy potem kilkukrotnie [[wpp-073]] [[praga_program-072]]. Przy okazji koncepcji rowerowej dla Białołęki [[koncepcja_bialoleka-08c]] udało się uzyskać deklarację Vattenfall Poland (ówczesnego właściciela EC Żerań) o możliwości przekazaniu mostu i drogi technicznej miastu w perspektywie kilku lat. Sprawa nabrała impetu, gdy temat podchwycił Marek Piwowarski, pełnomocnik prezydenta m.st. Warszawy ds. Wisły. W 2011 r. powstała ścieżka <q>naturalna</q> od mostu Łazienkowskiego do mostu Grota [[prawy_brzeg_wisly-114]]. Potem stopniowo wykonywano kolejne odcinki na Białołęce, aż ostatnim brakującym ogniwem pozostał most nad ujściem Kanału Żerańskiego do Wisły. Jeszcze na początku 2016 r. konsultowaliśmy szczegóły projektu, a już w październiku ukończona została adaptacja mostu na kładkę pieszo-rowerową. W ten sposób odcinek przejezdny rowerem na prawym brzegu Wisły wydłużył się do północnej granicy miasta i liczy sobie już 17,5 km.

##2001-2002

wal_zeranski_2002-s.jpg
Na tyłach EC Żerań. Widoczne po prawej stronie rury pompowały pyły na składowiska po północnej stronie kanału Żerańskiego.

wal_zeranski_2002-n.jpg
Rurociąg po stronie północnej.

wal_zeranski_2002-kladka_s.jpg
Dostęp na kładkę od strony EC Żerań ułatwiała pochylnia. Wprawdzie kończyła się ona drabiną...

##2006-2008

wal_zeranski-063-0020.jpg
...ale i tak od strony północnej wejście na kładkę było bardziej skomplikowane. Szczególnie z rowerem ;-)

wpp-zeran-1.jpg
"Wnętrze" mostu technicznego. Na zdjęciu widać jeszcze oryginalną nawierzchnię kładki, która w kolejnych latach była stopniowo rozkradana przez złomiarzy.

wal_zeranski-085-0199.jpg
Dr inż. Tadeusz Kopta, jeden z autorów koncepcji rowerowej dla Białołęki, podczas wizji lokalnej w rejonie składowiska.

#Dzisiaj

##Na tyłach EC Żerań

wal_zeranski-175-0386.jpg
Przejazd zaczynamy przy moście Grota-Roweckiego. Odcinek, który dziś recenzujemy, prowadzi przez tereny dawniej użytkowane przez elektrociepłownię Żerań.

wal_zeranski-175-0390.jpg
Dawna droga techniczna za elektrociepłownią zyskała równą nawierzchnię i oświetlenie.

##Kładka Żerańska

wal_zeranski-175-0391.jpg
Najazd na kładkę Żerańską od strony południowej. Warto zwrócić uwagę na odgięte na zewnątrz balustrady - zwiększają one szerokość użyteczną pochylni i zmniejszają ryzyko zahaczenia kierownicą.

wal_zeranski-175-0394.jpg
Na samej kładce, ze względu na zachowanie oryginalnej konstrukcji, balustrady są już proste.

wal_zeranski-175-0428.jpg
Po obu stronach kładki umieszczono platformy widokowe.

wal_zeranski-175-0395.jpg
Zjazd na wał na północnym brzegu kanału. Słupek blokujący zlokalizowany poprawnie, w osi drogi dla rowerów, ale przydałaby się linia osiowa ostrzegająca o słupku z wyprzedzeniem.

wal_zeranski-175-0423.jpg
Widok w przeciwnym kierunku. W lewo ul. Zarzecze, którą można dotrzeć do Modlińskiej i Kowalczyka.

##Dawne składowiska

wal_zeranski-175-0422.jpg
Dyskretne oznakowanie trasy. Nawet ładne, ale czemu nie jest spójne ani z Miejskim Systemem Informacji, ani z oznakowaniem turystycznych szlaków rowerowych? To ostatnie zastosowano już na drugim brzegu Wisły. Duży plus za linie krawędziowe, ułatwiające utrzymanie właściwego kursu po zmroku.

wal_zeranski-175-0397.jpg
Tablica sugeruje, że wstęp wzbroniony. Prawdopodobnie jednak dotyczy drogi w prawo, a nie szlaku, który skręca tu w lewo. I tak szkoda, przydałoby się zalegalizowanie powiązania istniejącymi drogami asfaltowymi z osiedlami przy Myśliborskiej.

wal_zeranski-175-0398.jpg
Widok w przeciwnym kierunku: dość ostry zakręt na spadku, bez żadnego poszerzenia. Przy większym ruchu może to być problem. Co ciekawe, miejska mapa rowerowa pokazuje w tym rejonie inny, bardziej logiczny przebieg.

wal_zeranski-175-0400.jpg
Odcinek na zewnętrznym stoku składowiska, od strony Wisły. Niestety, tutaj zaczyna się już nawierzchnia z kostki betonowej.

##Most Północny

wal_zeranski-175-0418.jpg
Po minięciu składowisk docieramy do mostu Marii Skłodowskiej-Curie. Niestety, jednym z licznym błędów popełnionych przy przygotowywaniu projektu Trasy Mostu Północnego [[trasa_mostu_polnocnego-07a]] [[trasa_mostu_polnocnego-083]] jest brak pochylni łączącej wał z drogą dla rowerów i chodnikiem na moście.

wal_zeranski-175-0415.jpg
Widok z góry. Aby dotrzeć z wału na most lub z mostu na wał trzeba nadłożyć 800 m w poziomie i ekstra kilka metrów różnicy wysokości (przejazd na drugą stronę wału przeciwpowodziowego). Co więcej, objazd prowadzi przez tereny o zróżnicowanym stanie prawnym, więc możliwe że w przyszłości zostanie zagrodzony.

#Co dalej?

Na południu miasto przymierza się do przedłużenia trasy w międzywalu od mostu Łazienkowskiego do Siekierkowskiego, do połączenia z istniejącą drogą dla rowerów na Wale Miedzeszyńskim. Na centralnym odcinku konieczne jest doprowadzenie do stanu używalności infrastruktury rowerowej w ciągu Wybrzeże Szczecińskie - Helskie (remont nawierzchni, budowa brakujących odcinków i przejazdów) oraz wymiana płyt betonowych na asfalt na wale między mostem Grota a Gdańskim (Wybrzeże Puckie), tak by uzupełnić obecną trasę o charakterze raczej rekreacyjnym o alternatywę komunikacyjną. Na północy przydałaby się pochylnia na most Północny, być może także dodatkowa trasa rowerowa lub piesza u podnóża wału na coraz bardziej zatłoczonym odcinku tarchomińsko - nowodworskim.

A poza granicami miasta - asfaltowa droga dla rowerów na wale przeciwpowodziowym do Nowego Dworu Mazowieckiego...






Zmiany oczekujace na akceptacje

Brak zmian.