Zmiany wprowadzone

$h=Czekając na św. Mikołaja pod ratuszem Bielan
$k=stojaki, rowery, przystanki, bielany
$a=Marcin Jackowski
$d=2014.12.24
$z=0
$o=
$b=

Pod ratuszem Bielan jak zwykle stanęła okazała choinka, ale nie ma pod nią żadnych prezentów. Nietrudno jednak wskazać, co św. Mikołaj powinien tam przynieść.

#Porażka na własne życzenie

Kiedy w 2007 r. rozpoczynała się budowa nowego ratusza Bielan, nasze stowarzyszenie zwróciło uwagę władz na doskonałą okazję i konieczność stworzenia zachęcających warunków do przechowywania rowerów [[burmistrz_bielan-077]]. Ten pozornie oczywisty i (przy minimum dobrej woli) nietrudny do realizacji postulat nie padł niestety na podatny grunt. Najpierw p. Rafał Miastowski (wówczas członek zarządu) zapewnił, że <q>sprawa zapewnienia miejsc dla rowerów zostanie wzięta pod uwagę na etapie planowania i organizacji zagospodarowania terenu przed ratuszem oraz wyposażenia terenu w elementy małej architektury</q> [[ratusz_bielan-079]].

proposal_ratusz_bielan08a.png
Chcieliśmy aktywniej uczestniczyć w dopracowaniu szczegółów i dopraszaliśmy się o tę możliwość wielokrotnie [[ratusz_bielan-07a]], włącznie z rozrysowaniem propozycji lokalizacji stojaków na otrzymanych (nie bez problemu) planach [[ratusz_bielan-08a]].

Choć sam zastępca prezydenta obiecał zaprosić nas do finalnych ustaleń [[ratusz_bielan-08a]], swej obietnicy nie dotrzymał. Urząd nie siląc się na dyplomację odrzucił też propozycję wsparcia ze strony Biura Drogownictwa i Komunikacji [[ratusz_bielan_bdik-08]]. Efekty takiego nastawienia były łatwe do przewidzenia.

Nie dość że wiata do parkowania rowerów stanęła na uboczu, <b>zniechęcająco daleko od głównego wejścia</b> (o wejściu do sali konferencyjnej od ul. Jarzębskiego nie wspominając), a <b>wymiary i rozstaw stojaków okazały się dysfunkcjonalne i niezgodne za Standardami</b>, to jeszcze <b>urząd kilkukrotnie za to zlecenie przepłacił</b>. Podsumowanie tej gorzkiej lekcji w sarkastycznym materiale [[ratusz_bielan-10b]] było jedynym, co nam wówczas pozostało.

ratusz_praga_poludnie_stojaki_rowery.jpg
Inni potrafią - na zdjęciu wzorcowe stojaki pozwalające zaparkować rower dowolnego rozmiaru <b>przy samym wejściu</b> do ratusza Pragi Południe.

#Rowerzyści głosują zapinkami

Dziś zapotrzebowanie na parkowanie rowerów przy obiektach użyteczności publicznej jest kwestią tak oczywistą, że oprócz Przemysława Wiplera i jego obecnego mentora
nikt chyba go nie kwestionuje. Odrobina dalekowzroczności powinna przekonać do tego adresatów naszych pism z lat 2007-2009. Aby to ułatwić wyręczyliśmy urzędników nawet w próbie zbadania popytu. W naszej ankiecie aż 80% respondentów opowiedziało się za istnieniem w ratuszu strzeżonej i zadaszonej przechowalni
[[ratusz_bielan-08b]]. Było to 6 lat temu. Nietrudno zgadnąć, w ilekroć większym stopniu mieszkańcy wyraziliby tę potrzebę przy obecnym rozkwicie ruchu rowerowego.

ratusz_bielany_wiata_reklamowa.jpg
Wyrażają ją też stale - dojeżdżając do bielańskiego ratusza na rowerach.
Dziwnym trafem jednak - <b>wiata za trzydzieści jeden tysięcy złotych najczęściej stoi pusta</b> i służy już głównie jako nośnik reklamowy.

<q>Wskazaliśmy <b>najkorzystniejsze użytkowo lokalizacje stojaków</b></q> - twierdził burmistrz Zbigniew Dubiel w piśmie do z-cy dyrektora BDiK [[ratusz_bielan_bdik-08]]. Rowerzystkom i rowerzystom nikt jednak o tym nie powiedział, więc parkują tam, gdzie przewidywaliśmy.

ratusz_bielany_parkowanie_roweru1.jpg
Choć ta barierka jest za bardzo cofnięta względem krawędzi podestu, większość cyklistów do niej przypina rowery, aby uniknąć uciążliwego wprowadzania ich na górny poziom.

ratusz_bielany_parkowanie_roweru2.jpg

ratusz_bielany_choinka09.jpg
Swoją drogą - czy to nie wstyd, że zbudowany od zera w XXI wieku obiekt wita codziennie setki gości barierą architektoniczną w postaci schodów? Naprawdę nie dało się inaczej? Pochylnia, owszem, jest, ale kawałek dalej, co zmusza część odwiedzających do nakładania drogi.


ratusz_bielany_parkowanie_roweru3.jpg
Niektórzy wolą zaparkować wyżej.

ratusz_bielany_parkowanie_roweru5.jpg

ratusz_bielany_parkowanie_roweru4.jpg
Dużym powodzeniem cieszą się także maszty, choć ich stosunkowo duża średnica nie daje pełnej swobody ułożenia U-locka.

ratusz_bielany_parkowanie_roweru_maszty.jpg

ratusz_bielany_parkowanie_roweru6.jpg
Co roku w grudniu urząd stawia w tym miejscu choinkę. Może by tak w końcu św. Mikołaj przyniósł pod nią porządne stojaki i koncepcję ich rozstawienia tam, gdzie byłyby najbardziej użyteczne i potrzebne?

#Samochody mają chody

ratusz_bielany_parking_staffa.jpg
Dla pełności zajrzyjmy na tyły budynku, by zobaczyć jak wiele troski i miejsca poświęcono parkowaniu samochodów. Budowniczowie pozostawili trzy drzewa, co cieszy, ale nie łagodzi niedosytu. Ubóstwo zieleni na tak dużym terenie jest uderzające. Trawniki i niskopienne krzaki nie tworzą żadnej przeciwwagi dla morza karoserii.

ratusz_bielany_parking_staffa2.jpg
Widok spod budynku na zachód. W sumie zmotoryzowani pracownicy mają do dyspozycji <b>aż 56 miejsc w podziemnym garażu</b>, co pochłonęło ogromne koszty. Parking przy budynku liczy <b>aż 82 miejsca</b>. Nie ma wątpliwości, jaki środek transportu faworyzują władze i skąd się bierze ich nikłe zainteresowanie rozwojem transportu rowerowego.

ratusz_bielany_parkowanie_jarzebskiego.jpg
Jakby tego było mało - funkcję parkingu pełni także szeroka jezdnia ul. Jarzębskiego...

ratusz_bielany_chodnik_parking_jarzebskiego.jpg
... oraz na dalszym odcinku chodnik.

ratusz_bielany_jarzebskiego.jpg
A pomiędzy nimi znajduje się zupełnie zbędna zatoka autobusowa, skutkiem której wiata tarasuje chodnik. W tle za wiatą wejście do sali konferencyjno-widowiskowej, która jako istotny cel podróży już w chwili otwarcia powinna posiadać miejsca do parkowania rowerów, zarówno w obszernym przedsionku, jak i na zewnątrz tuż przy wejściu. Obecnie sala oferuje najkorzystniejszy dojazd ,,pod drzwi'' samochodem, co urąga zasadom i celom strategii zrównoważonego rozwoju transportu.

<b>A możliwość przypięcia roweru jedynie do słupka przystankowego &#8211; PIĘĆ LAT po oddaniu do użytku nowego ratusza &#8211; przynosi wstyd urzędującym w nim decydentom.</b>

#Konieczne zmiany

ratusz_bielany_football.jpg
Warto naprawić to miejsce aby zyskało pod względem funkcjonalnym i estetycznym i było przyjazne niezmotoryzowanym codziennie. To znacznie ważniejsze niż eksponowanie okazjonalnych dekoracji.

ratusz_bielany_jarzebskiego_przystanek.jpg
Pod centralnym i reprezentacyjnym obiektem dzielnicy piesi powinni poruszać się swobodnie, a nie slalomem między samochodami, wiatą, ławką i koszem na śmieci.
Zatokę autobusową powinno się zabudować [[kds_zatoki-14c]]. Uwolniona przestrzeń pozwoli przesunąć wiatę ku jezdni i przywrócić naturalną linię chodnika. Znajdzie się wówczas miejsce również na stojaki rowerowe.

Między ul. Staffa i przystankiem należy ograniczyć parkowanie równoległe, a nawet całkiem z niego zrezygnować. Parking ratusza jest wystarczająco pojemny.

zatoka_jarzebskiego_bus.jpg
Na obu tych zmianach skorzystają także kierowcy autobusów - obecnie zmuszeni do trudnych manewrów przy podjeżdżaniu do peronu, oraz pasażerowie. Sam przystanek wymaga przybliżenia do ul. Żeromskiego, aby skrócić drogę do głównego wejścia i innych przystanków - kluczową dla jakości przesiadek.

Czy św. Mikołaj przyniesie naszym nowym włodarzom odwagę i roztropność, aby wdrożyć opisane tu zmiany? A może przyniesie natchnienie i aktywność mieszkańcom, aby ich wykonanie zgłosić w ramach budżetu partycypacyjnego na rok 2016?

#Ciąg dalszy nastąpił

[=ratusz_bielan-15c]][[ratusz_bielan-15c]]








Zmiany oczekujace na akceptacje

Brak zmian.