Zmiany wprowadzone

$h=Uwagi do projektu DDR przy Puławskiej
$k=audyt, ursynów, ścieżki
$a=Robert Buciak, Rafał Muszczynko, Maciej Sulmicki, Paweł Ziniewicz
$d=2017.08.02
$z=0
$o=
$b=127

#Pismo ZM-17-0752-01-PZ

Do Biura Polityki Mobilności i Transportu
Urzędu m.st. Warszawy.


Nawiązując do projektu budowy drogi rowerowej przy ul. Puławskiej na odcinku
Wałbrzyska-Mysikrólika, zgłaszam następujące uwagi i wnioski:

##Uwagi ogólne:

178-udp_pulawska-01.jpg
1. Chodnik nie powinien być zwężany do poniżej 2,0m.

Obecnie na niektórych odcinkach,
gdzie przylega do drogi dla rowerów, ma on szerokość 1,7m (pas dzielący między drogą
dla rowerów a chodnikiem nie powinien służyć do chodzenia, a właśnie do niego
zniechęcać).

178-udp_pulawska-02.jpg
2. Znaki C-13|16 powinny znajdować się po prawej stronie ciągu pieszo-rowerowego,
niezależnie od wzajemnego położenia drogi dla rowerów i chodnika wchodzących w jego
skład.

178-udp_pulawska-04.jpg
3. Wątpliwa jest celowość powtarzania znaków C-13|16 co 10m, przy każdym przecięciu
chodnika i DDR (por. np. rys. 4).


Skutkuje to chaosem wizualnym, równocześnie nie
dostarczając istotnych informacji poza tymi widocznymi po nawierzchni i oznakowaniu
poziomym. Znaki powinny informować o faktycznych zmianach w sytuacji na drodze
(początek/koniec drogi dla rowerów); nie ma potrzeby nieustannego powtarzania tej
samej informacji.

##Uwagi szczegółowe:

<b>Rysunek 1.</b>

1. Projekt powinien uwzględniać możliwość wjazdu na/zjazdu z DDR przy skrzyżowaniu z
ul. Wałbrzyską, przynajmniej w postaci jednokierunkowych łączników z
al. Lotników/ul. Wałbrzyską (wjazd na DDR przed światłami od strony zachodniej,
osłonięty wjazd na jezdnię za światłami w kierunku wschodnim).

178-udp_pulawska-03.jpg
2. Znaki C-13|16 przy przystanku tramwajowym powinny znajdować się po prawej stronie
ciągu pieszo-rowerowego, a nie na jego środku.

Wątpliwa jest przy tym konieczność
powtarzania znaku co 20m (na środku przystanku).

<b>Rysunek 2.</b>

1. Ogrodzenia wzdłuż przystanku tramwajowego powinny być ograniczone do obszaru
ograniczonej widoczności przy wiacie przystankowej.

<b>Rysunek 3.</b>

1. Na odcinku od przejścia podziemnego do południowej strony al. Wyścigowej chodnik i
droga dla rowerów powinny być zamienione miejscami, by wyeliminować przeplatanie
się obu ciągów.

2. Zwężenie drogi dla rowerów do 2,0m na południe od al. Wyścigowej powinno odbywać
się na dłuższym odcinku.

3. W projekcie słusznie przewidziano zwężenie przewymiarowanych i niebezpiecznych
jezdni al. Wyścigowej, jednak korzystniejszym rozwiązaniem byłoby zwężenie obu
jezdni od strony wewnętrznejzewnętrznej (ograniczenie rozmiaru całego skrzyżowania, lepsza
widoczność ze względu na drzewa). Alternatywnym wyjściem byłoby przeniesienie
ruchu w obu kierunkach na jedną jezdnię, jako że dalszy ciąg alei jest również
jednojezdniowy.

<b>Rysunek 4.</b>

1. Łącznica Puławska-Dolina Służewiecka (S-E) powinna zostać zwężona analogicznie do
al. Wyścigowej do maks. 4,5 m na wysokości przejścia i przejazdu rowerowego, by
uniemożliwić wyprzedzanie pojazdu, który zatrzymał się celem ustąpienia
pierwszeństwa cykliście/pieszemu. Przebudowa powinna obejmować również obecne
oznakowanie P-21 na początku zjazdu, tak by od początku miał on właściwą faktyczną, a
nie umowną szerokość. Zwężenie powinno zracjonalizować rozwijane prędkości oraz
skrócić czas ewakuacji z przejścia/przejazdu, a tym samym zmniejszyć ryzyko
wypadków. Progi akustyczne, podobnie jak oznakowanie pionowe, nie mają
bezpośredniego wpływu na prędkość.

2. Szerokość chodnika powinna uwzględniać funkcję spacerowo-wypoczynkową parku. W
związku z tym lepszym rozwiązaniem od ciągu pieszo-rowerowego może być
rozdzielenie chodnika od drogi dla rowerów.

3. Warto rozważyć ustawienie licznika rowerowego na odcinku, gdzie będą się przecinać
ruch Ursynów-centrum i Wilanów-Służewiec.

<b>Rysunek 5.</b>

178-udp_pulawska-05.jpg
1. Dublowanie oznakowania pionowego drogi dla rowerów na przecięciu chodnika wydaje
się zbędne (por. uwaga ogólna #3).

<b>Rysunek 6.</b>

1. Przejazd i przejście przez ul. Romera powinny zostać przeprowadzone na wyniesieniu, z
zachowaniem ciągłości nawierzchni i niwelety. Jest to szczególnie istotne wobec dużych
prędkości rozwijanych przez samochody jadące dziewięciopasmową Puławską
.
2. Północna jezdnia ul. Romera powinna zostać zwężona od zewnętrznej, a nie
wewnętrznej strony skrzyżowania.

3. Na załamaniu ogrodzenia przy ul. Wyczółkowej, ciąg pieszo-rowerowy powinien zostać
odsunięty od ogrodzenia na odległość min. 0,5m (wskazane 1,0m), tak by zapewnić
widoczność w obu kierunkach i możliwość manewru.

<b>Rysunek 7.</b>

1. Pomimo zaznaczenia w uwagach, z rysunku nie wynika jednoznacznie, czy na wjazdach
została zachowana ciągłość niwelety drogi dla rowerów, w tym na wjazdach na stację
benzynową.

2. Również ciąg pieszy powinien zachować ciągłość niwelety na wjazdach na posesje.
Wskazane jest też zachowanie ciągłości nawierzchni, z oznakowaniem płytkami
wypustowymi krawędzi. Przerywanie/obniżanie ciągu pieszego na wjazdach stwarza
niepotrzebne utrudnienia w ruchu.

3. Przejście i przejazd przez ul. Rybitwy powinny zostać poprowadzone z zachownaiem
ciągłości nawierzchni i niwelety (grzbietem progu spowalniającego).

4. Zakończenie drogi dla rowerów po stronie zachodniej powinno zostać doprowadzone do
prostokątnego zakrętu ul. Białogońskiej w osi ulicy, tak by możliwa była kontynuacja
jazdy na zachód.

5. Droga dla rowerów po stronie wschodniej powinna być oddzielona od chodnika
trawnikiem i/lub na pasie zieleni między DDR a jezdnią powinny zostać zasadzone
drzewa.

Do wiadomości: Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej.

#Projekt

Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Puławskiej na odcinku od ul. Wałbrzyskiej do ul. Mysikrólika:
download://projekty1/2017-07-Pulawska/Puawska1.jpg
,
download://projekty1/2017-07-Pulawska/Puawska8.jpg
,
download://projekty1/2017-07-Pulawska/Puawska9.jpg
,
download://projekty1/2017-07-Pulawska/Puawska10.jpg
,
download://projekty1/2017-07-Pulawska/Puawska11.jpg
,
download://projekty1/2017-07-Pulawska/Puawska12.jpg
,
download://projekty1/2017-07-Pulawska/Puawska13.jpg
,
download://projekty1/2017-07-Pulawska/Puawska14.jpg







Zmiany oczekujace na akceptacje

Brak zmian.