Rowerem na SGGW

SGGW jest jedną z największych uczelni w Warszawie. Codzienny dojazd na zajęcia wielu studentów jest utrudniony, nieraz w wyniku korków, ale także dość często z powodu wysokiego obłożenia autobusów linii obsługujących przystanki w pobliżu. Nic dziwnego, że coraz większe uznanie wśród studentów zdobywa rower jako codzienny środek transportu. Nie bez znaczenia dla wyboru roweru jest dość dobra sieć ścieżek rowerowych wokół kampusu. Ścieżki okalają teren SGGW z trzech stron, poza tym Ursynów jest jedną z lepiej przystosowanych do ruchu rowerowego dzielnic Warszawy.

Ścieżek nie brakuje, są w dość dobrym stanie, ale jest coś co budzi obawy wśród zroweryzowanej części braci studenckiej. Na terenie SGGW dochodzi do kradzieży na zatrważającą skalę. Co jakiś czas słychać o kolejnych studentach, którzy zostali okradzeni ze swojego roweru. Rozwieszają na całym kampusie ulotki ze zdjęciami, obiecują nagrody dla "znalazcy". Efekt: żaden. Jest to powód do zastanowienia się nad działaniem Straży Akademickiej, możliwością zwiększenia liczby etatów itp.

Oczywiście część studentów jest sama sobie winna. Nieraz można zobaczyć rowery za niemałe pieniądze, które są przypinane linkami o grubości sznurówki. Dopóki rowery, na które wydawane są tysiące, będą zabezpieczane linkami za kilkanaście złotych, takie kradzieże będą coraz częstsze. Sprawdź czy odpowiednio zabezpieczasz rower przed kradzieżą:

www.rowery.org.pl/kradzieze.html

Ale zabezpieczenie roweru to nie wszystko. Życie pokazuje, że Polak potrafi. Jeżeli złodziej ma odpowiednią ilość czasu, żadne zapięcie nie będzie dla niego przeszkodą. Jeżeli nie zostanie zniszczona kłódka, to element, do którego rower został przypięty.

I tu dochodzimy do sedna sprawy. Takich elementów na terenie SGGW nie jest wystarczająco dużo. Większość z nich to stosowane prawdopodobnie od momentu wynalezienia koła tzw. wyrwikółki. Są to stojaki, w które wprowadza się przednie koło, i które pozwalają na zabezpieczenie jedynie przedniego koła od roweru. Jeżeli mamy szczęście, nie ma to znaczenia, ale większość złodziei tylko takich naiwnych rowerzystów szuka. Nieraz można spotkać się z widokiem przypiętego do takiego stojaka koła. Ciekawe, kto zaopiekował się resztą roweru? Sytuacja wydaje się tym gorsza, że wiekszość produkowanych obecnie rowerów ma koła mocowane na szybkozamykacz, co zdecydowanie ułatwia kradzież.

Jedynie słusznymi modelami stojaków rowerowych są stosowane coraz częściej stojaki w kształcie "odwróconego U". Zapewnia on możliwość jednoczesnego zabezpieczenia ramy i obydwu kół [zobacz >>>].

O ile zakup zabezpieczenia roweru leży w kompetencjach samego rowerzysty, to zapewnienie odpowiedniego miejsca należy do administracji budynku. Zakup i wmontowanie jednego stojaka (na dwa rowery) to koszt rzędu 150-300zł. Jest to zdecydowanie mniejsza kwota niż budowa kolejnego miejsca parkingowego, które zapewne będzie używane przez jedną osobę. Ponadto nie trzeba chyba nikogo przekonywać o korzyściach dla zdrowia i środowiska, jakie przynosi korzystanie z roweru.

W celu potwierdzenia potrzeby tworzenia infrastruktury rowerowej, wszystkich studentów SGGW zapraszam do wypełnienia ankiety na temat dojazdu i parkowania rowerów na SGGW [ankieta zakończona - wyniki poniżej]. Masz możliwość pokazania, że ułatwienia dla rowerzystów są ważnym dla nas aspektem życia uczelni.

Wyniki ankiety będą przedstawione władzom uczelni.

Wyniki ankiety

Ankieta prowadzona była w dniach 28 kwietnia - 4 czerwca 2007 r. Liczba zebranych ankiet - 337. W niektórych pytaniach liczby nie sumują się do 100% ze względu na możliwość zaznaczenia więcej niż jednej odpowiedzi lub niewypełnione pola w części ankiet.

Metryczka

Kierunek studiów N %
architektura krajobrazu 21 6%
biologia 17 5%
biotechnologia 6 2%
budownictwo 3 1%
ekonomia 4 1%
finanse i bankowość 8 2%
gospodarka przestrzenna 5 1%
informatyka 17 5%
inżynieria środowiska 24 7%
inżynieria produkcji 10 3%
leśnictwo 2 1%
MSOŚ 15 4%
ogrodnictwo 6 2%
rolnictwo 13 4%
socjologia 10 3%
technika rolnicza i leśna 6 2%
technologia drewna 9 3%
technologia żywności 48 14%
towaroznawstwo 4 1%
turystyka i rekreacja 10 3%
weterynaria 21 6%
WNOŻCiK 11 3%
zarządzanie i marketing 12 4%
zootechnika 18 5%
żywienie człowieka 11 3%
brak oraz inne razem 26 8%
Tryb studiów N %
dzienne 316 94%
zaoczne 11 3%
wieczorowe 10 3%
Rok studiów N %
I 97 29%
II 87 26%
III 81 24%
IV 41 12%
V 22 7%
Rok urodzenia N %
1977 2 1%
1980 4 1%
1981 6 2%
1982 9 3%
1983 33 10%
1984 55 16%
1985 79 23%
1986 75 22%
1987 70 21%
1988 4 1%
Budynki, w których najczęściej mam zajęcia N %
3 11 3%
4 10 3%
5 16 5%
6 21 6%
7 21 6%
8 4 1%
18 5 1%
19 4 1%
21 11 3%
22 4 1%
23 73 22%
24 39 12%
28 15 4%
32 70 21%
33 43 13%
34 109 32%
35 5 1%
36 5 1%
37 101 30%

Dojazdy na uczelnie

Dojeżdżam na zajęcia (można zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź):

Odpowiedź N %
komunikacją zbiorową 276 82%
rowerem 70 21%
samochodem 57 17%

Posiadam własny rower:

Odpowiedź N %
tak 326 97%
nie 11 3%

Rozważałeś kiedykolwiek możliwość dojazdu rowerem?

Odpowiedź N %
tak 319 95%
nie 18 5%

Jakie czynniki uważasz za najważniejsze przeszkody dla poruszania się tym środkiem transportu? (1 - nieważne, 5 - bardzo ważne)?

Przeszkoda Ocena średnia 1 2 3 4 5
duża liczba kradzieży rowerów na terenie SGGW 4,08 25 12 52 69 178
brak lub złej jakości ścieżki rowerowe 2,81 92 47 83 60 54
klimat Polski 1,85 167 80 66 17 6

Parking strzeżony na SGGW

Gdyby pod każdym z budynków istniał monitorowany parking rowerowy korzystał(a)bym z roweru: częściej / rzadziej / nie wpłynęłoby to na mój wybór środka transportu

Odpowiedź N %
częściej 304 90%
nie wpłynełoby to na mój wybór środka transportu 29 9%
rzadziej 3 1%

Uważam, że samochodowy parking podziemny powinien zostać zaadoptowany do przechowywania rowerów:

Odpowiedź N %
tak 319 95%
nie 17 5%

Wiedząc, że taki zadaszony, bezpieczny (monitoring, ochrona) parking istnieje, korzystał(a)bym:

Odpowiedź N %
właśnie z niego 287 85%
z mniej strzeżonego, ale bliżej budynku, w którym mam zajęcia 50 15%

Kontakt

Łukasz Olszewski, VeloWawa@gmail.com