Zakończył się rok 2016, w którym powinny być wykonane projekty do budżetu partycypacyjnego wybrane w głosowaniu w czerwcu 2015 r. Lista zaległości obejmuje obecnie 25 odcinków dróg dla rowerów, pasy rowerowe na 35 ulicach, kontraruch na 99 ulicach oraz 11 innych usprawnień rowerowych.

Już 34 zaległe projekty rowerowe z budżetu partycypacyjnego

Od końca drogi dla rowerów w al. Ujazdowskich do początku strefy ograniczonego ruchu na Nowym Świecie brakuje 500 m. Już dwa razy, w 2014 i 2015 r. w budżecie partycypacyjnym wygrały projekty łatające tę lukę. Żaden nie doczekał się realizacji.

Wyspa osłaniająca przejście dla pieszych przy ZOO to jeden z dwóch elementów jakie zrealizowano przez 18 miesięcy od głosowania z wycenionego na 531 tysięcy zł projektu Bezpieczne przejścia dla pieszych i rozwój sieci tras rowerowych na Pradze (drugi to kontrapas na Rzeszotarskiej zrealizowany przy okazji budowy sygnalizacji świetlnej). Katalogowy koszt tej wyspy to 5400 zł + VAT.

Do tego należy doliczyć koszty oznakowania tabliczką Zrealizowano z budżetu partycypacyjnego.

Niedawno z nieco ponad rocznym opóźnieniem prawie ukończony [zobacz >>>] został projekt Kontrapasy dla rowerów w Śródmieściu, który w 2014 r. zajął 1. miejsce w dzielnicy Śródmieście w głosowaniu do budżetu partycypacyjnego dzielnicy [zobacz >>>]. Nie oznacza to jednak, że nadrobiliśmy w ten sposób zaległości w realizacji projektów z budżetu partycypacyjnego. Przeciwnie, zaległości właśnie sporo urosły, bo skończył się rok 2016, w którym powinny być zrealizowane projekty przegłosowane w czerwcu 2015 r.

Miasto zajęte jest reklamowaniem kolejnej, czwartej edycji budżetu partycypacyjnego, a my zapraszamy na krótki przegląd tego, co powinno być już gotowe z dwóch pierwszych. Żeby nie przynudzać, ograniczymy się do projektów rowerowych. Doliczyliśmy się aż 170 zaległych elementów infrastruktury rowerowej z 34 zwycięskich projektów! Nie uwzględniliśmy w tym odcinków, na których już się rozpoczęła budowa w terenie (np. droga dla rowerów na Batorego).

Budżet partycypacyjny na rok 2015

Projekty składane były w lutym 2014 r., głosowanie odbyło się w czerwcu 2014 r., a realizacja powinna zakończyć się do grudnia 2015 r. Do dzisiaj nie zrealizowano 6 odcinków dróg dla rowerów, 2 przejazdów dla rowerzystów, pasów rowerowych na 13 ulicach i kontraruchu na 15 ulicach z 7 zwycięskich projektów:

- pasy rowerowe na Nowym Świecie od pl. Trzech Krzyży do ronda de Gaulle'a (2282 głosy, 3. miejsce w dzielnicy Śródmieście [zobacz >>>])

- droga dla rowerów wzdłuż Połczyńskiej (1908 głosów, 4. miejsce w dzielnicy Bemowo)

- przejazd dla rowerzystów przez Raszyńską przy Koszykowej (2952 głosy, 1. miejsce w dzielnicy Ochota [zobacz >>>])

- łącznik Barska - Szczęśliwicka (jw.) [zobacz >>>]

- przejazd dla rowerzystów przez Szczęśliwicką przy Barskiej (jw.)

- pasy rowerowe na Ząbkowskiej (1259 głosów, 2. miejsce w dzielnicy Praga Północ [zobacz >>>])

- pasy rowerowe na Białostockiej (jw.)

- kontrapas rowerowy na Okrzei (jw.)

- kontrapas rowerowy na Kłopotowskiego (jw.)

- łącznik od skrzyżowania Burdzińskiego i Darwina do ronda Starzyńskiego (1184 głosy, 4. miejsce w dzielnicy Praga Północ [zobacz >>>])

- łącznik od ul. Kameralnej do placu Wileńskiego (jw.)

- łącznik od skrzyżowania ul. Namysłowskiej i Ratuszowej do skrzyżowania ul. 11 Listopada i Konopackiej (jw.)

- łącznik dróg dla rowerów po obu stronach Jagiellońskiej w rejonie ul. Brechta (jw.)

- kontraruch na Cyryla i Metodego (jw.)

- kontraruch na drodze serwisowej przy Jagiellońskiej na odcinku Batalionu Platerówek - ALK (jw.),

- pasy rowerowe na Dzieci Warszawy (1847 głosów, 2. miejsce w dzielnicy Ursus [zobacz >>>])

- pasy rowerowe na Plutonu Torpedy od Dzieci Warszawy do Kościuszki (jw.)

- pasy rowerowe na Kościuszki (jw.)

- pasy rowerowe na Spisaka (jw.)

- pasy rowerowe na Cierlickiej od Kościuszki do Lalki (jw.)

- pasy rowerowe na Walerego Sławka (jw.)

- pasy rowerowe na Keniga (jw.)

- kontraruch na ulicach: Plutonu Torpedy od Sosnkowskiego do Bohaterów Warszawy, Rakietników, Cierlicka od Rynkowej do Plutonu Torpedy, Braterstwa Broni, Sosnkowskiego, Spisaka, Wiosny Ludów, Achera, Orderu Uśmiechu, Konińska, Adamieckiego, Konotopska, Królów Polskich (jw.)

- pasy rowerowe na Krasińskiego od Sadów Żoliborskich do Broniewskiego (1347 głosów, 4. miejsce w dzielnicy Żoliborz [zobacz >>>])

Budżet partycypacyjny na rok 2016

Projekty składane były w lutym 2015 r., głosowanie odbyło się w czerwcu 2015 r., a realizacja powinna zakończyć się do grudnia 2016 r. Do dzisiaj nie zrealizowano 19 odcinków dróg dla rowerów, pasów rowerowych na 22 ulicach, kontraruchu na 84 ulicach oraz 9 innych zmian organizacji ruchu z 27 zwycięskich projektów. Tutaj zaległości jest na tyle wiele, że podzieliliśmy je na dzielnice.

Śródmieście

- pasy/droga dla rowerów na Andersa (2966 głosów, 2. miejsce w dzielnicy Śródmieście);

- pasy rowerowe na Senatorskiej (jw.);

- pasy rowerowe na Grzybowskiej (jw.);

- kontrapas rowerowy na Mazowieckiej (jw.);

- kontrapas rowerowy na pl. Powstańców Warszawy i Szpitalnej (jw.);

- pasy rowerowe na placu Trzech Krzyży (jw.);

- pasy rowerowe na Ludnej (jw.);

- zjazd z mostu Świętokrzyskiego (jw.);

- dopuszczenie ruchu rowerów na buspasie na placu Bankowym (jw.)

- droga dla rowerów na Marszałkowskiej od Świętokrzyskiej do al. Jerozolimskich (2595 głosów, 4. miejsce w dzielnicy Śródmieście);

- dopuszczenie ruchu rowerów na buspasie pod Domami Centrum (jw.)

Bemowo

- droga dla rowerów przy Powstańców Śląskich od Wrocławskiej do pętli Nowe Bemowo (2232, 1. miejsce w dzielnicy)

- droga dla rowerów na Radiowej (2190 głosów, 3. miejsce w dzielnicy)

Białołęka

- bezpieczny przejazd rowerowy przez Świderską (3. miejsce w obszarze 1)

- remont drogi dla rowerów przy Modlińskiej (5. miejsce w obszarze 2)

Bielany

- pasy rowerowe na Żeromskiego (2095 głosów, 3. miejsce w dzielnicy)

- przebudowa włączeń do dróg dla rowerów w Podleśnej i Gwiaździstej x4 (1. miejsce w obszarze 1)

Mokotów

- kontraruch na Chocimskiej i Smetany (rejon B, 709 głosów)

- drogi dla rowerów w parkach Szustrów i Morskie Oko (jw.) [zobacz >>>]

- przejazd przez Goworka (jw.)

- kontraruch na Wiśniowej, Narbutta, Łowickiej, Dąbrowskiego, Wiktorskiej i Różanej (rejon B, 635 głosów)

- pas rowerowy na Idzikowskiego (rejon C, 860 głosów)

- kontraruch na Balonowej, Miłobędzkiej, Miączyńskiej, Spartańskiej i Karwińskiej (rejon C, 822 głosy).

- pasy rowerowe na Woronicza (rejon C, 785 głosów)

- kontraruch na Merliniego i Ikara (jw.)

Ochota

- pas rowerowy na Raszyńskiej od Filtrowej do Wawelskiej (746 głosów)

- kontraruch na ulicach: Nowogrodzka, Dantyszka, Filtrowa, Sędziowska, Langiewicza, Solariego, Rudawska, Orzechowska, Łęczycka, bł. Ładysława z Goleniowa, Górnickiego, Kromera, Zimorowicza, Reja, Węgierska, Joteyki, Kaliska, Andrzejowska, Radomska, Częstochowska, Lelechowska, Rokossowska, Siewierska, Oczki (jw.)

Praga Południe

- droga dla rowerów w ul. Bora-Komorowskiego od Egipskiej do Skalskiego (4265 głosów, 1. miejsce w dzielnicy Praga Południe)

- łącznik Lubomira i Grenadierów (jw.)

- kontraruch w ul. Stanisława Augusta między Grenadierów a Międzyborską (jw.)

- droga dla rowerów pod mostem Poniatowskiego (4016 głosów, 2. miejsce w dzielnicy Praga Południe)

- droga dla rowerów w ul. Bora-Komorowskiego od Skalskiego do Abrahama (4. miejsce w obszarze Gocław)

- pasy rowerowe na Meissnera (jw.);

- pasy rowerowe na Abrahama (jw.);

- kontrapas rowerowy na ul. Międzyborskiej (6. miejsce w obszarze Grochów Kinowa)

- kontraruch na Suchodolskiej (jw.)

- 2 łączniki rowerowe do al. Wedla (3. miejsce w obszarze Kamionek)

- kontraruch na Kamionkowskiej (jw.)

- kontraruch rowerowy na Niekłańskiej, Szczuczyńskiej, Meksykańskiej, Wandy, Dąbrowieckiej, Katowickiej, Poselskiej, Królowej Aldony, Styki, Nobla, Obrońców, Łotewskiej, Berezyńskiej, Czeskiej, Lipskiej, Estońskiej, Finlandzkiej i Jakubowskiej (3. miejsce w obszarze Saska Kępa)

Praga Północ

- pasy rowerowe na "starej" Radzymińskiej (1842 głosy, 2. miejsce w dzielnicy Praga Północ)

- kontraruch rowerowy na Brzeskiej, Czynszowej, Jasińskiego, jezdniach serwisowych al. Solidarności i Jagiellońskiej (jw.)

- korekty układu dróg dla rowerów na zjazdach z mostu Świętokrzyskiego (jw.)

- zalegalizowanie wjazdu z placu Weteranów na drogę dla rowerów (jw.)

Targówek

- łącznik rowerowy od przystanku Bolesławicka do alejki NS (1298 głosów, 2. miejsce w obszarze Bródno i Bródno-Podgrodzie)

- przebudowa rampy w parku Bródnowskim (jw.)

- przejazd dla rowerzystów przez ul. Wyszogrodzką (jw.)

Ursus

- łącznik rowerowy Wapowskiego - W. Sławka (1616 głosów, 1. miejsce w dzielnicy)

- łącznik rowerowy Wiosny Ludów - Cierlicka (jw.)

Ursynów

- pasy rowerowe na Bartoka (2891 głosów, 2. miejsce na Ursynowie)

- pasy rowerowe na Jastrzębowskiego (jw.)

- pasy rowerowe na Herbsta (jw.)

- pasy rowerowe na ul. Dereniowej od Gandhi do Ciszewskiego (jw.)

- pasy rowerowe na Stryjeńskich (1394 głosy, 1. miejsce w obszarze Ursynów Wysoki Południowy)

Włochy

- pasy rowerowe na Chrobrego (1176 głosów, 2. miejsce w dzielnicy)

- łącznik pieszo-rowerowy przy Czereśniowej 3 (jw.)

- kontraruch na ulicach: Śląska, Mineralna, Jantar, Pryzmaty, Piątkowska, Mikołajska, Szczęsna, Czółenkowa, Jutrzenki, Solińska, Leżajska, Ustrzycka, Redaktorska, Nastrojowa (jw.)

Wola

- droga dla rowerów przy Towarowej od ronda Daszyńskiego do Kolejowej (2710 głosów, 3. miejsce w dzielnicy)

- pasy rowerowe na Grzybowskiej (2. miejsce w obszarze Czyste + Mirów)

- kontraruch na Platynowej, Chmielnej, Siennej, Łuckiej i Waliców (jw.)

Komentarz

Zaległości we wprowadzaniu kontraruchu za lata 2015 i 2016 r. to już prawie 100 ulic, czyli 4x więcej niż udało się zrealizować w 2016 r. [zobacz >>>]

Pamiętam, że pani Hanna Gronkiewicz-Waltz starając się po raz pierwszy o urząd prezydenta stolicy reklamowała się jako sprawny manager. Tymczasem wygląda na to, że po 10 latach mnożenia, dzielenia i łączenia Biur i Zarządów jedyne projekty inwestycyjne, które Urząd miasta stołecznego Warszawy potrafi zrealizować w 18 miesięcy, to postawienie ławki, trzepaka lub kosza na śmieci, ewentualnie zakup fortepianu dla domu kultury. Wszystko, co bardziej skomplikowane, grzęźnie w uzgodnieniach, opiniach, sporach kompetencyjnych i interpretacyjnych. Budowa 70 m ścieżki rowerowej, przemalowanie pasów, a nawet powieszenie paru tabliczek pod znakami drogowymi okazuje się niewykonalne w półtora roku, a w niektórych przypadkach nawet w ponad 2 lata.

Urząd miasta chwali się, że wykonał 90% projektów do budżetu partycypacyjnego. Zapomina jednak dodać, że te 90% to w większości projekty bardzo drobne i często z dalszych miejsc na liście wyników. Projekty, które angażowały większe grupy ludzi w przygotowanie i promocje, wzbudziły zainteresowanie budżetem partycypacyjnym i zdobywały poparcie tysięcy głosujących, to z reguły jednak projekty bardziej ambitne i wiele z nich załapało się do tego 10% niewykonanych.