Projekt uchwały rowerowej dla Ochoty
Aleksander Buczyński, 2003.09.23
Uchwała
Nr ... Rady Dzielnicy Warszawa-Ochota z dnia ... w sprawie tworzenia warunków dla rozwoju komunikacji rowerowej w Dzielnicy Warszawa-Ochota [projekt]
1.
Uznaje się za niezbędne podejmowanie działań na rzecz tworzenia dogodnych warunków dla komunikacji rowerowej i jej popularyzacji na terenie Dzielnicy.
2.
Ustala się program budowy dróg rowerowych na terenie Dzielnicy na lata 2004-2006 określony harmonogramem stanowiącym załącznik nr 1 do Uchwały.
3.
Dla realizowanych przez Dzielnice dróg rowerowych przyjmuje się Standardy Projektowe w brzmieniu załącznika nr 2 do Uchwały.
4.
Zobowiązuje się Zarząd Dzielnicy do tworzenia w szkołach i obiektach sportowych warunków do bezpiecznego przechowywania rowerów.
5.
Zobowiązuje się Zarząd Dzielnicy do nawiązania współpracy z Policją i Strażą Miejską w celu utworzenia rowerowych patrolów na trasach rowerowych oraz w parkach i osiedlach mieszkaniowych.
6.
Zobowiązuje się Zarząd Dzielnicy do uwzględniania w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego dróg dla rowerów, a także uzupełnienia planów nie zapewniających warunków dla ruchu rowerowego.
7.
Realizacja zadań, określonych w par. 1-6, powinna się odbywać w konsultacji z przedstawicielami środowisk promujących ruch rowerowy.
8.
Protokół imiennego głosowania stanowi załącznik Nr 3 do Uchwały.
9.
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Dzielnicy.
10.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik nr 1
do uchwały Rady Dzielnicy Warszawa-Ochota nr ... z dnia ...
HARMONOGRAM BUDOWY SIECI TRAS ROWEROWYCH W DZIELNICY WARSZAWA-OCHOTA na lata 2004-2006
I. Elementy tras rowerowych
Wyróżnia się poniższe elementy tras rowerowych o następujących szacunkowych kosztach jednostkowych:
- budowa wydzielonej drogi dla rowerów zgodnie ze standardami określonymi w załączniku nr 2: 200,000 - 250,000 zł/km;
- adaptacja istniejącego chodnika lub alei parkowej poprzez wydzielenie ścieżki lub oznakowanie jako ciągu pieszo-rowerowego, obniżenie krawężników, wyznaczenie przejazdów przez skrzyżowania, podniesienie przejazdów przez ulice lokalne do poziomu chodnika: 20,000 - 50,000 zł/km;
- uspokojenie ruchu na ulicy lokalnej w sposób przyjazny dla ruchu rowerów: 20,000 - 30,000 zł/km.
II. Strefy ograniczonej prędkości
Strefy ograniczonej prędkości ("tempo 30 km/h") stanowią integralną część projektu układu tras rowerowych i będą tworzone równolegle z budową wydzielonych dróg rowerowych.
- W strefach ograniczonej prędkości komunikacja rowerowa jest traktowana w sposób równoprawny lub uprzywilejowany na jezdniach.
- Na ulicach jednokierunkowych w strefach ograniczonej prędkości dopuszcza się stosowanie tzw. kontrapasów do ruchu rowerów pod prąd.
- Strefy ograniczonej prędkości będą projektowane i finansowane ze środków Dzielnicy przeznaczonych na budowę i remonty dróg.
III. Przebieg i sposób realizacji tras
Trasa 1. Żwirki i Wigury - Uniwersytecka - Pl. Narutowicza
a. budowa wydzielonej drogi dla rowerów po stronie zachodniej ul. Żwirki i Wigury od granicy dzielnicy do ul. Miecznikowej;
b. uspokojenie ruchu na ul. Uniwersyteckiej i Akademickiej.
Trasa 2. Wawelska - Grzymały
a. adaptacja chodników po północnej stronie ul. Wawelskiej i Grzymały od Al. Niepodległości do Al. Jerozolimskich, budowa wydzielonej ścieżki w rejonie Hali Kopińskiej;
b. adaptacja chodników po południowej stronie ul. Wawelskiej od Al. Niepodległości do Żwirki i Wigury;
c. adaptacja chodnika po południowej stronie ul. Wawelskiej na odcinku od ul. Pasteura do Grójeckiej.
Trasa 3. Grójecka
a. uwzględnienie wydzielonych dróg dla rowerów po obu stronach ul. Grójeckiej w projektach modernizacji tej ulicy, remontów chodników;
b. tymczasowa adaptacja chodnika po stronie wschodniej na odcinku od pl. Narutowicza do pl. Zawiszy;
c. tymczasowa adaptacja chodnika po stronie zachodniej na odcinku od ul. Opaczewskiej do ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.;
d. uspokojenie ruchu na ul. Pasteura.
Trasa 4. Pole Mokotowskie - Banacha - Bitwy Warszawskiej
a. oznakowanie głównej alei Pola Mokotowskiego od kładki nad al. Niepodległości do istniejącej ścieżki rowerowej jako ciągu pieszo-rowerowego;
b. budowa wydzielonej drogi dla rowerów w ciągu ul. Banacha - Bitwy Warszawskiej 1920 r.;
c. przebudowa przejścia podziemnego pod Rondem Zesłańców Syberyjskich;
d. adaptacja podjazdu pod Dworzec Zachodni i koło torów kolejowych.
Trasa 5. Al. Jerozolimskie - Pl. Zawiszy - Nowogrodzka
a. budowa wydzielonych dróg dla rowerów po obu stronach Al. Jerozolimskich w ramach modernizacji tej ulicy;
b. uspokojenie ruchu na ul. Nowogrodzkiej.
Trasa 6. Nowickiego - Dickensa - Drawska / Bohaterów Września
a. budowa ścieżki w parku wzdłuż ul. Nowickiego, z częściowym wykorzystaniem istniejących alejek oraz ewentualnie jezdni ul. Wiślickiej;
b. budowa wydzielonej drogi dla rowerów po północnej stronie ul. Dickensa i dalej do alei w Parku Szczęśliwickim;
c. oznakowanie wybranych alei w Parku Szczęśliwickim;
d. adaptacja drogi pożarowej na przedłużeniu ul. Bohaterów Września;
e. uspokojenie ruchu na ul. Bohaterów Września.
Trasa 7. Al. Niepodległości
a. budowa wydzielonej drogi dla rowerów w parku Pole Mokotowskie równolegle do Al. Niepodległości od ul. Wawelskiej do ul. Banacha;
Trasa 8. Miecznikowa - Winnicka - Częstochowska - Szujskiego - Dworzec Zachodni
a. uspokojenie ruchu na ul. Miecznikowej, Winnickiej, Częstochowskiej i Szujskiego;
b. budowa krótkiego łącznika ścieżki w parku przy ul. Miecznikowej;
c. adaptacja chodnika i oznakowanie przejazdu przy przystanku ZTM kino Ochota;
d. poszerzenie chodnika w parku od ul. Szujskiego do Dworca Zachodniego;
e. przebudowa wyjść z przejścia podziemnego pod Al. Jerozolimskimi k. Dworca Zachodniego.
f. opcjonalnie: przywrócenie dwukierunkowej organizacji ruchu lub wytyczenie kontrapasu na ul. Częstochowskiej między Szczęśliwicką a Białobrzeską.
IV. Harmonogram budowy z podziałem na lata
ulica | trasa | odcinek | inwestycja | dług. w m |
---|---|---|---|---|
ROK 2004 | 7700 | |||
Żwirki i Wigury | 1 | wiadukt nad torami kol. - Miecznikowa | budowa ścieżki | 2200 |
Uniwersytecka - Akademicka | 1 | Wawelska - pl. Narutowicza | uspokojenie ruchu | 400 |
Grójecka | 3 | pl. Narutowicza - pl. Zawiszy | adaptacja chodnika | 700 |
Wawelska - N | 2 | Al. Niepodległości - Grójecka | adaptacja chodnika | 1600 |
Wawelska - S | 2 | Al. Niepodległości - Żwirki i Wigury | adaptacja chodnika | 1100 |
Grzymały | 2 | Grójecka - Al. Jerozolimskie | adaptacja chodnika | 700 |
Pole Mokotowskie | 4 | Al. Niepodległości - Żwirki i Wigury | oznakowanie alei | 1000 |
ROK 2005 | 4500 | |||
Banacha - Bitwy Warszawskiej | 4 | Żwirki i Wigury - rondo Zesłańców | budowa ścieżki | 2000 |
rondo Zesłanców | 4 | przejście podziemne | przebudowa wyjścia | 50 |
Pasteura | 3 | Banacha - Grójecka | uspokojenie ruchu | 600 |
Miecznikowa - Winnicka - Częstochowska - Szujskiego | 8 | Żwirki i Wigury - Dworzec Zachodni | uspokojenie ruchu / adaptacja / budowa | 1800 |
Dworzec Zachodni | 8 | przejście podziemne | przebudowa wyjść | 50 |
ROK 2006 | 5200 | |||
Nowickiego - Dickensa | 6 | Żwirki i Wigury - Park Szczęśliwicki | budowa ścieżki | 1700 |
Park Szczęśliwicki | 6 | Dickensa - Włodarzewska | oznakowanie alei | 1000 |
Bohaterów Września | 6 | Park Szczęśliwicki - Al. Jerozolimskie | uspokojenie ruchu / adaptacja d. poż. | 900 |
Al. Niepodległości | 7 | Wawelska - Batorego | budowa ścieżki | 700 |
Nowogrodzka | 5 | Pl. Zawiszy - Al. Niepodległości | uspokojenie ruchu | 900 |
RAZEM 2004-2006 | 17400 |