Prolog

W kolejnym odcinku relacji z zagranicy przedstawiamy rozwi您ania rowerowe z p馧milionowego Liverpoolu, swego czasu pr篹nego miasta portowo-przemys這wego, a nieco niedawniej miejsca narodzin Beatles闚. Miasto si przeobra瘸 -- obecnie zamykana i wyburzana jest du瘸 cz窷 jednej z dzielnic w celu jej kompleksowego zagospodarowania od nowa. Dzi jednak o udogodnieniach nie wymagaj帷ych du篡ch inwestycji,* a usprawniaj帷ych ruch rowerowy w mie軼ie.

Jeszcze podczas dojazdu do Liverpoolu wida, 瞠 w Anglii stara si integrowa najmniej szkodliwe dla 鈔odowiska 鈔odki transportu. Na peronie zaznaczone jest, w kt鏎ym miejscu nale篡 czeka, aby znale潭 si przed drzwiami przeznaczonymi dla rower闚.

Parkowanie rower闚

Stojaki rowerowe przy zazielenionym budynku. Prawie jak BUW, tylko stojaki nieco inne [zobacz >>>], cho i u nas warunki parkowania rower闚 stopniowo ulegaj poprawie [zobacz >>>].

Tam, gdzie jest to mo磧iwe, stojaki s zadaszone.

Pasy

Autobusowo-rowerowe

Pas autobusowo-taks闚kowo-rowerowy (na jezdni z dwoma pasami ruchu w ka盥ym kierunku) funkcjonuj帷y od poniedzia趾u do pi徠ku od 7:30 do 9:30. Prawie jak w Warszawie - gdzie jest r騜nica?

Pas autobusowo-rowerowy w okolicach g堯wnego dworca Liverpoolu (za rogiem po prawej).

Tylko rowerowe

Na drodze o szerszych pasach ruchu rowerzysta dysponuje wydzielonym pasem dla rower闚 oraz ma mo磧iwo嗆 omini璚ia autobusu stoj帷ego na przystanku bez jazdy pod pr康.

Dwukierunkowa droga (wydzielony kraw篹nikami pas) dla rower闚 jest w Liverpoolu wyj徠kiem - wynika ona z faktu, i prowadzi z/do przestrzeni pieszej, a jezdnia ko鎍zy si dwoma pasami do lewoskr皻u, co mog這by utrudni prowadzenie kontrapasa.

Nie wyklucza ona jednak kawa趾a pasa dla rower闚 prowadz帷ego do 郵uzy rowerowej na drodze dla samochod闚.

Widok na ca貫 skrzy穎wanie. Rowerzy軼i korzystaj z przej軼ia dla pieszych (bez wydzielonego przejazdu). Informuj o tym znaki pionowe i sygnalizacja.

Wjazd na teren uniwersytetu. Dla samochod闚 szlaban, dla rower闚 wygodny pas wok馧 niego, jasno pokazuj帷y, 瞠 jedno郵ady s tu mile widziane.

Podobnie jest w przypadku 郵epych ulic - pod znakiem graficznym tabliczka 'nie dotyczy rower闚'.

Kontrapasy

R闚nie ulice jednokierunkowe nie obowi您uj rowerzyst闚.

Kontrapasy porz康kuj ruch rower闚 pod pr康.

W tym przypadku kontrapas prowadzi do przepustu przez s逝pki maj帷e uniemo磧iwi jazd na przelot samochodom.

Zbli瞠nie przepustu.

Dla sprawiedliwo軼i nale篡 zauwa篡, 瞠 r闚nie w Liverpoolu zdarzaj si problemy z parkowaniem taks闚ek na pasach dla rower闚.

Wyjazd innego kontrapasa z ulicy jednokierunkowej. Fizyczna segregacja w tym miejscu pozwala unikn望 nieporozumie.

Studium skrzy穎wania

Temu skrzy穎waniu po鈍i璚imy chwil uwagi. Zastosowano na nim kilka prostych rozwi您a, dzi瘯i kt鏎ym rowerzy軼i jad帷y g堯wn drog mog wygodnie skr鏂i sobie tras na uniwersytet. Na pierwszym zdj璚iu widoczna jest 郵uza rowerowa, pasy rowerowe i wysepki chroni帷e azyl przeznaczony wy陰cznie dla rowerzyst闚 oczekuj帷ych na okazj do prawoskr皻u.

Zbli瞠nie na azyl. Jest on przeznaczony tylko dla rowerzyst闚 dlatego, ze jest to skrzy穎wanie tylko z drog dla rower闚 -- samochody nie maj gdzie skr璚i.

Ci庵 dalszy drogi rowerowej (w g喚bi i po prawej wzgl璠em poprzedniego zdj璚ia). Czerwony pas po prawej ma s逝篡 rowerzystom skr璚aj帷ym w lewo, czyli chc帷ym w陰czy si w jezdni bez jej przekraczania...

...i ko鎍zy si w陰czeniem w pas rowerowy. Znak pionowy zwraca pieszym id帷ym wzd逝 skr鏒u uwag, by upewnili si, czy nie nadje盥瘸 rower (cicho i szybko).

Ci庵 dalszy niezale積ej od sieci dr鏬 dla samochod闚 trasy umo磧iwiaj帷ej skr鏂enie podr騜y...

...i jej zako鎍zenie. W tle esowanie toru jazdy oraz progi uspokajaj帷e ruch i tym samym minimalizuj帷e ryzyko wypadk闚.

Epilog

Siedz帷a po lewej posta przedstawia urz璠nika, kt鏎y twierdzi, 瞠 kontrapasy, pasy i 郵uzy dla rower闚 s niebezpieczne i nie powinny by stosowane. ;)

* Cho w Warszawie nawet zmiana ustawienia 鈍iate bywa uznawana za pow鏚 do przebudowy skrzy穎wania [zobacz >>>].