Pismo Biura Drogownictwa z 24 sierpnia 2009 r.

Do: Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich.

W związku z planowaną budową drogi rowerowej na odcinku Pl. Konstytucji - ul. Waryńskiego - Rondo Jazdy Polskiej i przewidywanym wzrostem natężenia ruchu rowerowego, uprzejmie proszę o likwidację słupków wygrodzeniowych typu „syrenka", osadzonych po wewnętrznej stronie zakrętu drogi rowerowej, w obszarze dojazdu od północnej strony do przejazdu rowerowego przez ul. Koszykową i zastąpienie ich wyraźnym oznakowaniem poziomym (biała linia dzieląca). Zdemontowane słupki będzie można wykorzystać w innej lokalizacji.

Obecne usytuowanie słupków powoduje znaczące obniżenie bezpieczeństwa, zarówno rowerzystów, jak i pieszych:

• Słupki po wewnętrznej stronie zakrętu nie zabezpieczają drogi rowerowej przed wtargnięciami pieszych, jednocześnie uniemożliwiając rowerzystom wyminięcie pieszego w takiej sytuacji.

• Słupki, wytyczając łuk o małym promieniu, znacząco utrudniają wyminięcie się rowerzystów jadących z przeciwnych kierunków (w/w droga rowerowa jest dwukierunkowa).

• Obecne wygrodzenie utrudnia podjechanie rowerem do przejazdu pod kątem prostym, co skutkuje pogorszeniem warunków obserwacji ulicy poprzecznej i ew. nadjeżdżających pojazdów i zwiększa zagrożenie wypadkowe.

Likwidację w/w słupków postulowali również użytkownicy rowerów, w tym stowarzyszenie Zielone Mazowsze [zobacz >>>] [zobacz >>>] w pismach z dn. 22.12.2008 r. i 18.02.2009 r. Ze względu na mające wkrótce nastąpić skomunikowanie drogi rowerowej wzdłuż ul. Marszałkowskiej z Polem Mokotowskim i drogą rowerową wzdłuż Al. Armii Ludowej, sprawę proszę potraktować jako pilną.

Jednocześnie informuję, że obecna aranżacja słupków wygrodzeniowych jako sposobu „uspokajania ruchu rowerowego" jest sprzeczna z obowiązującymi przepisami - gdyż zgodnie z Prawem o Ruchu Drogowym, do ograniczenia prędkości służą znaki drogowe ograniczenia prędkości, których wobec ruchu rowerowego nie stosuje się.

Dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji
Mieczysław Reksnis

Pismo ZM do Biura Drogownictwa z 22 grudnia 2008 r.

Dotyczy: a) słupków na rogu ul. Marszałkowskiej i Koszykowej,
b) przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów przez ul. Koszykową.

Nawiązując do pisma ZDM/DTOR/5512/3451/08 [zobacz >>>], prosimy o zajęcie przez Biuro Drogownictwa stanowiska w sprawie słupków ustawionych po wewnętrznej stronie ścieżki rowerowej (między ścieżką a chodnikiem) na rogu ul. Marszałkowskiej i Koszykowej.

Zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 43, poz. 430), minimalna skrajnia ścieżki rowerowej wynosi 20 cm. Ww. słupki ustawiono na krawędzi ścieżki (w połowie wchodzą na jej powierzchnię).

Odnosząc się do argumentacji zawartej w piśmie, zwracamy uwagę, że słupki ustawione w tym przypadku na ścieżce (wzdłuż wewnętrznej krawędzi łuku):

a) w żaden sposób nie utrudniają wchodzenia na nią przez pieszych, co widać też po obserwacji dowolnej fazy świateł na ww. skrzyżowaniu – piesi idą najkrótszą trasą, czyli zazwyczaj przez ścieżkę rowerową;

b) stwarzają niebezpieczeństwo poprzez ograniczenie skrajni do wartości ujemnej, co jest szczególnie niebezpieczne na podwójnym łuku o minimalnym promieniu, jaki zastosowano w tym miejscu.

Podczas gdy nie ulega wątpliwości, że słupki uniemożliwiające nielegalne parkowanie (np. ustawiane na środku przejazdu dla rowerzystów) są w Warszawie bardzo potrzebne, prosimy o wyjaśnienie, czy faktycznie konieczne są słupki ustawione wyłącznie w celu stwarzania zagrożenia w ruchu rowerowym (podkreślamy ponownie, że omawiane słupki w żadnym wypadku nie pełnią funkcji ograniczania ruchu pieszego na ścieżce).

Zwracamy ponadto uwagę, że omawiany problem (kolizje ruchu pieszego i rowerowego w tym miejscu) wynika w dużej mierze z odsunięcia przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów od skrzyżowania. Poza wynikającą z tego kuriozalną geometrią ścieżki rowerowej, skutkującą potencjalnymi kolizjami ruchu pieszego i rowerowego, powoduje to konieczność nadkładania drogi przez niezmotoryzowanych. Wreszcie, stwarza to niebezpieczeństwo dla rowerzystów chcących włączyć się na ścieżkę rowerową z ulicy Koszykowej – po przejechaniu przez ulicę Marszałkowską są oni zmuszani do wykonania obrotu o 180 stopni na pasie ruchu, często manewrując przy tym między czekającymi na przejeździe dla rowerzystów pieszymi. Tym samym wnioskujemy o przesunięcie przejścia i przejazdu przez ulicę Koszykową w stronę ulicy Marszałkowskiej, co umożliwi wyprostowanie przebiegu ścieżki rowerowej oraz skrócenie trasy ruchu pieszych, m.in. z i do przystanków autobusowych na placu Konstytucji, tym samym podwyższając jego wartość jako miejsca przesiadek.