Do: Zarząd Dróg Miejskich.

Dziękuję za sprawną reakcję na pismo [zobacz >>>] dotyczące złego stanu technicznego drogi dla rowerów w rejonie mostu Gdańskiego. Wygląda jednak na to, że prace prowadzone przez ZRiKD zostały już zakończone, a nie wszystkie zgłoszone uwagi zostały uwzględnione. W szczególności:

1. Mimo przeprowadzonych prowizorycznych prac naprawczych, nierówności i uskoki na trasie rowerowej...

...wciąż przekraczają dopuszczalne 1 cm wysokości.

2. Nie zostało odtworzone oznakowanie pionowe na dolnym poziomie Mostu Gdańskiego, wręcz przeciwnie – dziury po zdewastowanych sztycach znaków zostały zabrukowane.

Zwracam uwagę, że aby nie mnożyć liczby słupów możliwe jest wykorzystanie do montażu znaków C-13 konstrukcji mostu, tak jak ma to miejsce w przypadku znaków dla kierujących tramwajami.

3. Nie zostały przeprowadzone nawet najprostsze prace zmierzające do zapewnienia wymaganych szerokości i skrajni dróg dla rowerów – nie usunięto nawet zlokalizowanych na ciągu pieszo-rowerowym koszy na śmieci, które w połączeniu z latarniami i nawisami parkujących autokarów zawężają szerokość użyteczną dwukierunkowego ciągu pieszo-rowerowego do 1,3 m (!)

Co więcej, niektóre z prac przeprowadzone zostały niedbale, stwarzając nowe problemy, np.

4. Oznakowanie poziome na pochylni łączącej przejazd dla rowerów z dolnym poziomem mostu namalowane zostało „ukośnie” względem krawężników. W związku z powyższym na dole szerokość dwukierunkowej drogi dla rowerów wynosi zaledwie 1,4 m; z kolei na górze część przeznaczona dla pieszych została zawężona do 1,0 m.

5. Oznakowanie pionowe jest niespójne z poziomym – np. pionowe sugeruje wspólny ciąg pieszo-rowerowy, a poziome rozdzielenie ruchu rowerów i pieszych.

Przeprowadzona w warunkach jesiennej słoty wizja lokalna wykazała ponadto inne usterki, np.:

6. Mimo usytuowania studzienki kanalizacyjnej na środki drogi dla rowerów i mimo jej nieprzepisowego zagłębienia, na drodze dla rowerów tworzą się i utrzymują nawet przy niewielkich opadach kałuże;

7. Oświetlenie pochylni łączącej przejazd dla rowerów z dolnym poziomem mostu Gdańskiego jest niewystarczające, co prawdopodobnie wiąże się ze stanem latarni (a właściwie ich kikutów) przy pochylni.

8. Azyl pomiędzy jezdniami łącznicy ma szerokość niewystarczającą do zatrzymania roweru. Z obu stron istnieje możliwość poszerzenia azylu poprzez zwężenie przewymiarowanych jezdni – chociażby przez montaż elementów prefabrykowanych.

Wnoszę ponownie o doprowadzenie ciągów pieszych i rowerowych w omawianym rejonie do stanu przynajmniej zbliżonego do zgodności z przepisami i wymogami bezpieczeństwa.

Jednocześnie zwracam uwagę, że prowizoryczne naprawy nie rozwiązują problemu braku wystarczającego dla wspólnego ruchu pieszych i rowerzystów (pkt 1 i 3 wcześniejszego pisma). Przykładowo w rejonie rozwidlenia ciągu pieszo-rowerowego i ciągu pieszego dwukierunkowy ciąg pieszo-rowerowy ma zaledwie 2,1 m szerokości. Konieczne jest wykonanie kompleksowego remontu, obejmującego poszerzenie i wymianę nawierzchni ciągu, o co niniejszym wnoszę.

Projekt ten mógłby także objąć niezbędne korekty geometrii ścieżki w rejonie ronda Starzyńskiego, a także zaprojektowanie w porozumieniu z Zarządem Terenów Publicznych dojazdu do ścieżki na moście od strony Śródmieścia i Żoliborza.

W razie wątpliwości co do występowania lub usytuowania omawianych w niniejszym piśmie problemów, proponuję wspólną wizję lokalną omawianego ciągu.