Jest, jak jest

A co z rowerzystami na moście? Według Małgorzaty Gajewskiej, gdyby wjechali na przeznaczoną dla nich drogę i któremuś coś by się stało przed jej dopuszczeniem do ruchu, odpowiedzialność spadnie na wykonawcę, czyli firmę Pol-Aqua. Mimo to zrezygnowano ze strażników i ich budek, nie ma nawet barierek przegradzających przejazd. - One nie mają sensu, bo rowerzyści i tak by je sobie poodsuwali - przyznaje pani rzecznik. I podsumowuje nieco filozoficznie: - Jest, jak jest. (Ścieżka na moście otwarta? Zamknięta, ale jechać można - Gazeta Stołeczna, 2012.10.09),

Zainspirowany artykułem o tym, że można już jeździć drogą dla rowerów na Moście Północnym, i zacytowaną powyżej wypowiedzią pani rzecznik Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych, postanowiłem sprawdzić, co nowa przeprawa ma do zaoferowania rowerzystom. A oto, co zastałem.

Niska jakość i niedbale wykonane prace

O ile do asfaltowej nawierzchni nowych dróg dla rowerów po obu stronach przeprawy trudno mieć zastrzeżenia, to nawierzchnia drogi dla rowerów na samym moście wygląda, jakby zamiast rozściełacza i walca do jej ułożenia użyto łopat.

Sposób wykonania oznakowania poziomego dróg dla rowerów budzi wątpliwości co do trzeźwości wykonującej je ekipy.

Niektóre ogrodzenia zapobiegające wychodzeniu pieszych bezpośrednio zza wiat przystankowych na drogę dla rowerów nie znajdują się w linii tylnej ściany wiaty – czyżby zabrakło rozrysowania tego detalu w projekcie?

Niewłaściwie zaprojektowane odwodnienie - ścieki przykrawężnikowe w poprzek przejść dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów. Powstały w ten sposób uskok 5-krotnie przekracza maksymalną dopuszczalną wysokość.

Brak ciągłości nawierzchni dróg dla rowerów przy zjazdach bramowych i przejazdach przez drogi poprzeczne w połączeniu z niedbale osadzonymi krawężnikami.

Niepotrzebna droga dla rowerów przy drodze bez przejazdu przy Modlińskiej zabrała miejsce na parkowanie, w efekcie czego samochody blokują zjazd z drogi dla rowerów.

Między Modlińską a Myśliborską przebieg drogi dla rowerów jest słabo widoczny po zmroku i łatwo zjechać z krawężnika na jezdnię. Brakuje linii krawędziowej czytelnie wyznaczającej krawędź drogi dla rowerów.

Nieintuicyjny i wydłużający trasę dojazd do kładki nad Wisłostradą poprowadzony naokoło przepompowni zamiast wzdłuż nasypu kładki, gdzie rowerzyści już zdążyli wyjeździć własną drogę.

Brak chodnika przy drodze dla rowerów pomiędzy węzłem Młociny a Marymoncką.

Brak odcinka drogi dla rowerów pomiędzy zakończeniem TMP a stacją metra Młociny

Filmy

Na koniec dwa filmy pokazujące, na co trzeba uważać po obu stronach mostu:

Po stronie Białołęki:

Po stronie Bielan:

Cdn.

Most Północny to duża inwestycja i można o niej wiele napisać. Pisaliśmy już o zagubionym progu spowalniającym na ul. Świderskiej [zobacz >>>]. W kolejnym odcinku przejedziemy się jeszcze raz wzdłuż całej inwestycji z różnymi wersjami projektu i sprawdzimy co udało się zmienić na lepsze w wyniku konsultacji.