Roszady na Orszady
Kazimierz Bigoszewski, Maciej Sulmicki, 2011.05.11
Poniżej przedstawiamy korespondencję w sprawie zmiany funkcji ul. Orszady na skarpie warszawskiej pomiędzy Ursynowem a Wilanowem. Jeszcze kilka lat temu była to uliczka pieszo-rowerowa, o funkcji przede wszystkim rekreacyjnej. Jednak intensywna zabudowywanie Pól Wilanowskich spowodowało, że ulica została otwarta dla ruchu samochodowego w obu kierunkach. Jej szerokość powodowała, że mimo zastosowania uspokojenia ruchu, piesi i rowerzyści nie mogli się tam czuć ani komfortowo, ani bezpiecznie, jako że aby przepuścić przeciskające się obok siebie samochody musieli praktycznie wchodzić na skarpę. W praktyce zatem jej 'otwarcie' było równoznaczne z zamknięciem ulicy dla ruchu pieszo-rowerowego.
Orszady posiada parametry ulicy lokalnej i prowadzi na ulice lokalne: Imbirową, Kokosową i Nowoursynowską - wąską ulicę o ruchu uspokojonym, stanowiącą popularną trasę dla rowerzystów.
Niedawne osunięcie się skarpy po ulewnych deszczach spowodowało zamknięcie ulicy dla ruchu samochodowego do odwołania, dzięki czemu mogą z niej znowu masowo korzystać piesi i rowerzyści. Warto zwrócić uwagę, że ulica znajduje się mniej więcej kilometr od stacji metra Imielin, zatem może stanowić wygodne połączenie rowerowe dla mieszkańców Pól Wilanowskich - pod warunkiem, że nie będą wpychani w skarpę przez samochody.
Jak wynika z korespondencji, Ursynów popiera ograniczenie ruchu samochodowego na ulicy. Ważne jest jednak, aby władze obu dzielnic wiedziały, że ludzie chcą móc korzystać z ulicy nie tylko za pomocą samochodów. Zachęcamy zatem do pisania do U.Dz. Wilanów ( urzad@wilanow.pl ) i U.Dz. Ursynów ( wom@ursynow.waw.pl ) z wnioskami o ograniczenie ruchu samochodowego na Orszady w przypadku jej ponownego otwarcia -- już zmiana ulicy na jednokierunkową dla samochodów pozwoliłaby wydzielić wygodny ciąg pieszo-rowerowy.
Korespondencja
Pismo do Urzędu Dzielnicy Ursynów z 24 IV
Szanowni państwo--
Niniejszym wnoszę o podjęcie działań mających na celu przekształcenie na stałe odcinka ul. Orszady na skarpie w ciąg pieszo-rowerowy, niedostępny dla samochodów. W tym celu należy zastąpić obecne betonowe bloki solidnymi słupkami oraz ew. uzupełnić ulicę o ogrodzenie od strony skarpy.
Pomiędzy Ursynowem i Wilanowem brakuje wygodnego połączenia pieszo-rowerowego, które umożliwiałoby mieszkańcom obu dzielnic poruszanie się między nimi bez narażania się nawzajem na uciążliwości związanie z wzmożonym ruchem samochodowym. Ul. Orszady stwarza taką możliwość. Niestety, jeżeli zostanie na niej ponownie dopuszczony ruch samochodowy, będzie on czynił podróże piesze i rowerowe tą drogą nie tylko nieprzyjemne i niebezpieczne, ale nieraz i niemożliwe. Patrząc perspektywicznie, dzielnica Ursynów powinna dążyć do świadomego kształtowania nawyków komunikacyjnych mieszkańców i zachęcać do korzystania ze środków transportu wymagających mniejszych nakładów, zarówno na infrastrukturę jak i na koszty zewnętrzne (leczenie skutków wypadków, chorób pochodnych wynikających z hałasu i emisji spalin, wzmożony ruch i wynikające presja na nieustanne poszerzanie i utrzymywanie poszerzonych ulic, itp.).
Odpowiedź Urzędu Dzielnicy z 11 V
W odpowiedzi na Pana pismo z dnia 24.04.2011 r. przesłane pocztą e-mail, dotyczące przekształcenia ul. Orszady w ciąg pieszo-rowerowy uprzejmie informuję, iż Zarząd Dzielnicy Ursynów jest podobnego zdania.
Jednakże z uwagi na to, że ul. Orszady jest w zarządzie Dzielnicy Wilanów, która proponuje, by ulica ta, między Dzielnicami Ursynów i Wilanów, była drogą dwukierunkową, Zarząd Dzielnicy Ursynów zaproponował, by ruch na ul. Orszady odbywał się w jednym kierunku tj. z Wilanowa na Ursynów.
O ostatecznym rozwiązaniu organizacji ruchu na tej drodze zadecyduje Inżynier Ruchu m.st. Warszawy.
Wniosek Pana o przekształcenie ul. Orszady w ciąg pieszo-rowerowy kieruję do zarządu tej ulicy tj. Dzielnicy Wilanów.
Wz. Naczelnika, Kierownik Referaty Infrastruktury Miejskiej w Wydziale Infrastruktury dla Dzielnicy Ursynów
Kazimierz Bigoszewski