Dzięki trwającemu remontowi Dworca Wschodniego zyska on nie tylko na estetyce, ale stanie się bardziej przyjazny dla rowerzystów i intermodalny. W dogodnym miejscu powstaje porządny parking dla 80 rowerów. Choć prace przy tym awangardowym (jak na Warszawę i Polskę) obiekcie jeszcze trwają, warto im się przyjrzeć nie czekając na oficjalne otwarcie.

Nowe stojaki rowerowe na Dworcu Wschodnim

Trafnie wybrano lokalizację parkingu. Przylega on do ciągu komunikacyjnego łączącego tunelem główny plac dworcowy (widoczny w tle) z wejściami na perony i ul.Lubelską. Pewnym mankamentem może okazać się zbytnie przybliżenie stojaków do konstrukcji nośnej pomieszczenia.

Podobny błąd popełniło Metro Warszawskie przy stacji Stare Bielany.

Do parkingu będzie można wygodnie dojechać od strony zachodniej, omijając najbardziej tłoczne sąsiedztwo budynku dworcowego.

Solidne mocowanie zapewnią cztery śruby z każdej strony i zagłębienie w posadzce.

Widok na całość. Z uwagi na podłużny obszar parkingu wskazane byłoby wykonanie dwóch wejść przy obu końcach aby korzystający z niego nie musieli nakładać drogi. Wprawdzie parking posiada zadaszenie z blachy falistej, jednak pokrycie pnączami siatki rozpiętej na tylnej płaszczyźnie na pewno polepszy izolację przeciwdeszczową i estetykę.

Inwestorowi gratulujemy otwartości na europejskie trendy i rozmachu (jak na polskie warunki). Można też pogratulować odwagi, wszak według decydentów warszawskiego metra rower to jedno z groźniejszych narzędzi zbrodni i terroru [zobacz >>>] [zobacz >>>] [zobacz >>>] [zobacz >>>].

Mamy nadzieję, że przedstawiony parking zmobilizuje administracje pozostałych dworców do zorganizowania podobnego udogodnienia dla klientów na rowerach - do czego gorąco zachęcamy.

Dobre wzorce z Europy

Kiepskie warunki parkowania rowerów to obecnie jedna z głównych barier rozwoju transportu rowerowego w stolicy. Z tym większym zadowoleniem trzeba odnotować ten istotny krok, jaki Warszawa stawia na drodze wskazanej nie tylko przez miasta Europy Zachodniej [zobacz >>>] - dla przykładu:

Utrecht (widok na plac przy głównym dworcu kolejowym),

...Zurych (gdzie rowery parkuje się także na peronach),

...ale także Budapeszt (parking na dworcu Nugati).

...czy Břeclav (tu parking na peronie, niezależny od drugiego przed dworcem).

Teren wokół Dworca Wschodniego jest jak na razie dosyć przestronny, by pomieścić jeszcze kilka podobnych parkingów i wiele stojaków.

Zaspokojenie potrzeb parkingowych przy warszawskich dworcach jeszcze długo nie będzie wymagało budowy wielopiętrowych konstrukcji (jak ta obok dworca Amsterdam Centraal),...

...dogęszczania dwupoziomowymi stojakami czy szukania wszelkich możliwych rezerw, nawet takich jak... barka zacumowana nieopodal głównego dworca w stolicy Holandii.

Komentarz

Obstawiane rowerami warszawskie płoty, znaki drogowe, latarnie czy ławki dowodzą, że ludzie chcą jeździć i jeżdżą na rowerach nawet tam, gdzie nie ma warunków do ich parkowania. Trzeba jednak pamiętać o silnej korelacji między popytem na parkowanie rowerów a warunkami jazdy na nich na danym obszarze. Przyrost ilościowy i jakościowy powinien następować równomiernie w obu dziedzinach.

Dlatego nowy intermodalny parking na Dworcu Wschodnim nieuchronnie prowokuje do pytania, kiedy władze miasta zatroszczą się o bezpieczne i wygodne trasy do uczęszczanych celów podróży w centrum? I tym retorycznym pytaniem zakończmy, aby nie burzyć optymistycznego nastroju..

Zobacz też

Więcej o parkowaniu rowerów przy węzłach przesiadkowych w Niemczech i Holandii [zobacz >>>].

Więcej o wcześniejszej inicjatywie PKP - parkingu przy stacji kolejowej w Dęblinie [zobacz >>>].

Inne materiały o parkowaniu rowerów przy węzłach przesiadkowych [zobacz >>>].