Warszawa ma Program?

W 2013 r. firma Transeko opracowała na zlecenie miasta Program rozwoju tras rowerowych Warszawy do roku 2020 [zobacz >>>] (dalej Program). Zaplanowane w nim inwestycje podzielono na 3 etapy, z którym pierwszy miał się zakończyć w 2016 r., a drugi w 2018. Publikujemy aktualizację z postępów prac dla etapu II, a także o ile bardziej jest zaawansowany etap I.

Zadania planowane i zrealizowane

Etap I

Tabela przedstawia zadania uwzględnione w I etapie Programu, zakres planowany, oraz zakres faktycznie zrealizowany do końca 2016 r i do końca 2018 r.

Zadanie ulica / odcinek długość wg Programu [km] długość wykonana do kwietnia 2017 [km] długość wykonana do kwietnia 2019 [km] uwagi
1E al. Wilanowska (Rzymowskiego - Sikorskiego) 3 0 0
2D Pole Mokotowskie 1 0 1
3C Modlińska (Płochocińska - Kowalczyka) 1 0 1
3D Jagiellońska (S-8 - rondo Starzyńskiego) 2,9 0 2,9
4D Polna (pl. Politechniki - rondo Jazdy Polskiej) 0,3 0,3 0,3
5A Wysockiego (Trasa AK - Matki Teresy) 1,5 1,5 1,5
6A Głębocka (Toruńska - CH Targówek) 0,5 0 0
6B Św. Wincentego (Kondratowicza - Matki Teresy) 0,8 0 0
7A Wybrzeże Helskie (most Gdański - Ratuszowa) 1 0 0
7D Wał Miedzeszyński (most Łazienkowski - Wersalska) 0,6 0 0
8A Okopowa (rondo Radosława - Niska) 0,6 0 0,6
8B Okopowa - Towarowa (Anielewicza - al. Jerozolimskie) 2,3 0 2,2
8D Żwirki i Wigury (Wawelska - 17 Stycznia) 4,1 1,8 4,1
10B Włościańska - Słowackiego (Żelazowska - Popiełuszki/S) 0,6 0 0
10C Słowackiego (Włościańska - Popiełuszki/N) 0,3 0,2 0,2
11E Andersa (Dawidowskiego - Anielewicza) 0,7 0 0
11G Marszałkowska (Królewska - al. Jerozolimskie) 1,1 0,4 0,4
12B Wybrzeże Gdyńskie (Krasińskiego - most Gdański / W) 1,6 0 1,6
12C Czerniakowska (most Łazienkowski - Zaruskiego) 0,5 0,5 0,5
14A Słomińskiego (Inflancka - zjazd) 0,2 0,2 0,2
14B Słomińskiego (Bonifraterska - Wenedów) 0,9 0,9 0,9
14C Starzyńskiego (Namysłowska - 11 Listopada) 0,6 0 0
14D Bonifraterska (Słomińskiego - Międzyparkowa) 0,3 0,3 0,3
14D Krajewskiego 1,1 0 0
16D al. Solidarności (Okopowa - al. JP2) 1,1 0 0
16J Radzymińska (Skargi - Gorzykowska) 0,1 0,1 0,1 błąd w Programie - odcinek zrealizowany w 2011 r.
16K Radzymińska (Karkonoszy - Koniczynowa) 0,5 0 0,5
19B al. Jerozolimskie (Łopuszańska - WKD) 0,1 0 0
19C al. Jerozolimskie (WKD - Mszczonowska) 0,2 0 0
19D rondo Zesłańców Syberyjskich 0,1 0 0
19E al. Jerozolimskie (Grzymały - pl. Zawiszy) 1,3 0,4 1,3
19F al. Waszyngtona (Galijska - Wiatraczna) 2,2 0 0
19G al. Zieleniecka (str. E) 1 0 0
20B al. Krakowska - Grójecka (1 Sierpnia - Banacha) 1,7 0,6 0,6
22B Wawelska (Raszyńska - al. Niepodległości) 1,1 0 1,1
22F al. Stanów Zjednoczonych - Ostrobramska (Wał Miedzeszyński - Fieldorfa) 7,4 6,5 7,4
23A Rzymowskiego 1,1 1,1 1,1
25A Żeromskiego (Reymonta - Duracza) 1,4 0 0
27A Bazyliańska - Kondratowicza (Wysockiego - Łabiszyńska) 1,7 0,6 1,7
28A Łabiszyńska (Toruńska - Kondratowicza) 1,3 0 0
28A Rembielińska (Toruńska - Kondratowicza) 0,4 0 0,4
29B Woronicza 1,6 0 0 w rozdziale 7 Programu mylnie opisane jako 29A
38A Wiśniowa 0,3 0 0
38A Kazimierzowska (Rakowiecka - Narbutta) 0,3 0,3 0,3
38A Kazimierzowska - Krasickiego (Narbutta - Woronicza) 1,9 0 0
39A Krasińskiego (Broniewskiego - pl. Wilsona) 1 0,4 0,4
39B Krasińskiego (pl. Wilsona - Wybrzeże Gdyńskie) 1,4 1 1,4
42A Orląt Lwowskich 1 0 0 planowana zamiana drogi dla rowerów w chodnik
RAZEM 57,7 17,1 34 wg Programu w I etapie planowano 57,5 a nie 57,7 km - różnica wynika prawdopodobnie z zaokrągleń
30% 59%

Realizacja I etapu była kontynuowana w trakcie II etapu. Długość wykonanych tras wzrosła dwukrotnie. Niestety, nadal 41% I etapu nie zostało wykonane. Istnieje realne niebezpieczeństwo, że nie wszystko zostanie wykonane do 2020 roku.

Etap II

Tabela przedstawia zadania uwzględnione w II etapie Programu, zakres planowany, oraz zakres faktycznie zrealizowany do kwietnia 2019 r.

Zadanie ulica / odcinek długość wg Programu [km] długość wykonana do kwietnia 2019 [km] w budowie [km] (kwiecień 2019) uwagi
1c Dźwigowa (Połczyńska – początek/koniec pasów) 0,4 0,4
1d Globusowa - Chrobrego 1,8 0
1f Al Wilanowska (Rzymowskiego - Sikorskiego) 3,2 0 0
2b Batorego 0,4 0,4
2c Boya Żeleńskiego - Bagatela 0,7 0
2d Pole Mokotowskie 0,8 0,8
3a Modlińska (Aluzyjna - Płochocińska) zachodnia 3,5 2,8
3b Modlińska (Aluzyjna - Płochocińska) wschodnia 3,5 3,1
3e Mehoffera (Ordonówny - Modlińska) 0,5 0
8c Raszyńska 0,7 0
9A Pl. Starynkiewicza 0,3 0
11b Mickiewicza (Potocka - pl. Wilsona) 0,7 0
11d Mickiewicza (pl. Wilson - wiadukt Słonimskiego 1,4 0,4
11l Puławska (Domaniewska - Dolina Służewiecka) 2 0 2 w budowie
11J Puławska (Rybitwy - Kuropatwy) 4,5 4,5
11k al. Słowiańska Stawy Kellera Rudzka 0,8 0,4
12D Wisłostrada (Most św - Limanowskiego) 4,4 0,5
13A Nowy Świat (Krakowskie Przedmieście – Świętokrzyska 0,1 0
13c Nowy Świat (Al. Jerozolimskie - Książęca , plac 3+) 0,4 0
13D Al. Ujazdowskie (Piękna - pl. Na Rozdrożu) 0,3 0
14E Szymanowska Ciąg ulic Jeziorańskiego – Zakroczymska (Krajewskiego – Szymanowska) Zakroczymska (Szymanowska – Konwiktorska) 0,7 0
14G Łącznik przez park na wschód od ul. Międzyparkowej 0,4 0
14H Przejazd rowerowy pod ul. Słomińskiego 0,1 0
15A Stawki (Okopowa-Jana Pawła II) 0,4 0
16B Połczyńska/Wolska (Powstańców Śląskich- Sieradzka) 1,1 0
16C Wolska (Józefa Sowińskiego- Ordona) 0,9
16E Al. Solidarności (JPII - Plac Bankowy) 0,6 0
16G most Śląsko- Dąbrowski 0,8 0
16H al. Solidarności (Wybrzeże Helskie- rejon wejścia do Parku 0,3 0,3
16I al. Solidarności (pl. Wileński- ul. Szwedzka) 0,1 0
17A Kasprzaka (Wolska-Bema) 1,1 1,1
17B Tamka-Zajęcza 0,8 0,8
18B Górczewska Leszno 1 0,3 0,7 trwa budowa
20C "Grójecka (Zawiszy - Banacha)" 1,7 0
21B Piękna – Myśliwiecka – Łazienkowska/ Górnośląska 3,1 0
22A Grzymały Sokołowskiego – (Al. Jerozolimskie –Szczęśliwicka) 0,1 0
22C Wawelska (Raszyńska - al. Niepodległości), strona południowa 1,1 1,1
22D Al. Armii Ludowej (al. Niepodległości – Waryńskiego),strona północna 0,5 0
22E Al. Armii Ludowej (al. Niepodległości – Waryńskiego), strona północna 0,2 0
23B Rzymowskiego (Cybernetyki - Puławska) 1,3 1,3
23D Dolina Służewiecka (Puławska - al. KEN) 1,9 0,2
23E Dolina Służewiecka (al. KEN - Nowoursynowska), strona południowa 0,8 0
23F "Dolina Służewiecka (al. KEN - Nowoursynowska), strona północna Dolina Służewiecka (Nowoursynowska - al. Wilanowska) 1,6 0 1,1
23G Sikorskiego (Wilanowska - Sobieskiego) 4 0,2
23H al. Sikorskiego (ul. Sobieskiego - ul. Beethovena) 0,6 0
24A 11 Listopada 0,7 0
24B Ratuszowa 0,7 0
26A Kasprowicza (Al. Zjednoczenia- Serek Bielański) 1,3 0
29A Woronicza (Królikarnia + Idzikowskiego (Piaseczyńska - Witosa)) 1,7 0
29C Samochodowa - Domaniewska 1 0
31B Słowackiego (Popiełuszki- Krechowicka) 0,3 0
33B Czecha 5,1 0
36A Mazowiecka/Jasna-Krucza-Mokotowska 3,1 0,8
42B Traktorzystów 1,4 0
42C Traktorzystów - Świerszcza (Szamoty - Globusowa) 1,5 0
RAZEM 72,4 19,4 3,8 wg Programu w II etapie planowano 73,2 a nie 72,4 km - różnica wynika prawdopodobnie z zaokrągleń
26,5%

Z zaplanowanych w II etapie 72,4 km tras powstało zaledwie 19,4 km; to tylko 26% tego etapu. Biorąc pod uwagę dwa pierwsze etapy, wykonano 40% planu.

Etap III

Ze zgrubnych wyliczeń wynika, że z III etapu wykonano 8,6 km. Biorąc pod uwagę wszystkie etapy, odsetek wykonanych tras wynosi około 30%.

Dokumentacja zdjęciowa

Trasa wzdłuż Połczyńskiej, Wolskiej i Kasprzaka została wykonana zgodnie z planem w czasie trwania II etapu.

Tyle, że plan nie dotyczył odcinka na zachód od Dźwigowej.

Za to trasa na Globusowej nie doczekała się realizacji w terminie przewidzianym planem.

Program a ZIT

Większość ze zrealizowanych trach została sfinansowanych z dotacji z Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Ograniczony czas na rozliczenie pieniędzy zmobilizował Zarząd Dróg Miejskich do sprawnego działania. W pewnym momencie w budowie było aż 100 km tras dla rowerów. Niestety, program się zakończył, a miasto Warszawa nie będzie brać udziału w kolejnym rozdaniu dotacji.

Komentarz

Tempo realizacji planu nie zachwyca. Minęło 2/3 czasu, a zrealizowano dopiero 1/3. Budowa jest więc ze 2 razy za wolna. Optymizmem nie napawa też trwający III etap. Na obecny rok przewidziano głównie kontynuację trwających projektów.

Proces inwestycyjny drogi dla rowerów (przetargi projektowanie, konsultowanie, zatwierdzenia, budowa) to co najmniej 2 lata. Wiele przewidzianych w planie inwestycji nie rozpoczęło procesu inwestycyjnego. Nie ma więc szans, że plan zostanie zrealizowany w całości. Można szacować, że powstanie ledwie połowa zaplanowanych do 2020 r. tras.

Etapowanie planu miało za zadanie tworzenie od razu dłuższych spójnych odcinków. Realizacja jednak jest chaotyczna. Powstają równolegle odcinki z różnych etapów. Buduje się tam, gdzie akurat łatwo, a nie tam gdzie zostało to zaplanowane.

Zobacz także

Podsumowanie I etapu z 2017 r.: [zobacz >>>]

Program rozwoju tras rowerowych Warszawy do roku 2020:

rowery.um.warszawa.pl/sites/rowery.um.warszawa.pl/files/program_rozwoju_tras_rowerowych.pdf