Wstęp

Poniższe pismo jest kontynuacją starań [zobacz >>>] o przechowalnię rowerów i stojaki na krótkie wizyty w nowo budowanym budynku ratusza na Bielanach.

Pismo do władz Bielan

DO: Komisja Architektury, Urbanistyki, Gospodarki Przestrzennej i Ekologii Rady Dzielnicy Bielany

Zbigniew Dubiel, Burmistrz Dzielnicy Bielany

Dotyczy: Możliwości parkowania rowerów w budynku nowo tworzonego ratusza Bielan
Pismo UD-III-DIR-TRA-7041-2-1-08/338 z 27.02.2008 r.
Pismo UD-III-BIE-WIR-712-09 z 06.05.2009 r.

Szanowni Państwo,

W kwietniu br. złożyłem pismo z prośbą o ponowną weryfikację możliwości przechowywania rowerów oraz pozostawienia ich na czas wizyty. Otrzymałem od p. Ryszarda Modzelewskiego odpowiedź (UD-III-BIE-WIR-712-09 z dnia 06.05.2009), która podtrzymuje w mocy wcześniejsze ustalenia (zawarte w piśmie z dnia 26.11.2008, nr UD-III-BIE-WIR/2151/08), iż jedynym miejscem jakie można przeznaczyć na ten cel jest część tarasu przed lokalem gastronomicznym. Dodatkowo ilość miejsc postojowych dla samochodów nie może być kształtowana dowolnie i zmniejszana na potrzeby rowerów bowiem jest zależna od rodzaju obiektu i jego lokalizacji, wynika z projektu i wraz z całą inwestycją podlega odbiorowi przez organa państwowe.

Pragnę zaznaczyć, że czuję się zlekceważony taką odpowiedzią, gdyż:

1. Z listu nie wynika, że ktoś potraktował moją prośbę poważnie i zastanowił się nad problemem ponownie, mimo iż, jak wykazuje ankieta przeprowadzona przez Stowarzyszenie Zielone Mazowsze zainteresowanie możliwością parkowania rowerów jest spore, a sam Wydział Ochrony Środowiska Bielan prosi o masowe korzystanie z rowerów oraz wskazuje na samochody jako podstawowe źródło zanieczyszczeń.

2. Nie została podana żadna podstawa prawna, mimo iż zgodnie z art. 6. Kodeksu Postępowania Administracyjnego Organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów prawa.

3. Uzasadnienie, że zaprojektowanie 138 miejsc parkingowych i ani jednego dla rowerów jest wynikiem zależności od rodzaju obiektu i jego lokalizacji byłoby logiczne, gdyby była mowa o lokalizacji pod miastem, gdzie można dotrzeć tylko za pomocą samochodu. Nowo budowany budynek ratusza znajduje się w samym centrum dzielnicy, z dogodnym dojazdem komunikacją publiczną, pieszo oraz właśnie rowerem.

4. Jeżeli nawet został zatwierdzony błędny projekt, a do Państwa dotarły sygnały od mieszkańców (m.in. także ode mnie) na samym początku budowy, to było mnóstwo czasu, żeby zareagować i dokonać stosownych modyfikacji. Brak też jakiejkolwiek informacji o tym, że takie działania zostaną podjęte, oraz, że ten stan się zmieni PRZED odbiorem.

Proszę o poważne zajęcie się tą sprawą na jednej z najbliższych sesji rady. Proszę także o ustosunkowanie się do poniższych punktów:

1. Proszę o podanie podstaw prawnych odpowiedzi udzielonej w piśmie UD-III-BIE-WIR-712-09 z dnia 06.05.2009.

2. Proszę o uzasadnienie w jaki sposób dokonana była analiza rodzaju obiektu i jego lokalizacji uzasadniająca wybudowanie 138 miejsc postojowych dla samochodów i ani jednego miejsca dla rowerów. Skoro nie może być kształtowana dowolnie i zmniejszana na potrzeby rowerów, to z czego wynika taka a nie inna liczba miejsc postojowych. Dlaczego nie zadbano, aby pracownicy i mieszkańcy mogli przyjechać do urzędu rowerem?

3. Jakie kroki zostały podjęte podczas projektowania nowego budynku w celu zbadania preferencji osób z niego korzystających (zatem zarówno pracowników jak i mieszkańców).

4. Jaki jest wynik projekcji symulacji zaprojektowania tylko miejsc postojowych dla samochodów względem konkurencyjnego, w którym udostępniona byłaby też przechowalnia dla rowerów oraz miejsca postojowe dla osób przyjeżdżających na krótsze wizyty? Interesuje mnie w szczególności wpływ takich udogodnień na wzrost ruchu rowerowego, a co za tym idzie zmniejszenie samochodowego i idące za tym ograniczenie zanieczyszczania środowiska.

5. Jakie zostaną podjęte kroki, w celu dokonania adaptacji projektu, tak aby odbiór dotyczył już poprawionego projektu.

Przypomnę, że modyfikacja najczęściej polega na wykorzystaniu niezagospodarowanych powierzchni (załomów, holi itp.), które nie muszą kolidować z ciągiem pieszym. Można też wykorzystać istniejące miejsca postojowe dla samochodów wstawiając w ich miejsce proste stojaki (odwrócona litera U, lub takie jakie właśnie stanęły przed budynkiem Ratusza Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy – [zobacz >>>].

6.Jakie kroki zostały podjęte w celu weryfikacji i próby rozwiązania zgłoszonej sprawy oraz kto w tym uczestniczył (także ze strony rowerzystów, np. stowarzyszenia Zielone Mazowsze).

7.Proszę o podanie terminu sesji, na którym będzie poruszony ten problem z wyprzedzeniem umożliwiającym pojawienie się na nim zainteresowanych stron.

Postanowiłem też zainteresować tym tematem lokalną społeczność, próbując dotrzeć do niej poprzez media (prasa, telewizja) jak i poprzez Internet, tak, aby chętni mogli się zapoznać z całą historią starań (nie tylko moich) w niniejszej sprawie.

Jako mieszkaniec tej dzielnicy chciałbym, aby ograny państwowe mówiły prawdę, brały odpowiedzialność za swoje słowa, a urzędnicy traktowali mieszkańców poważnie. Jeszcze raz przypomnę, że do poprawy warunków komunikacji rowerowej zobowiązują m.in. dokumenty:

Strategia rozwoju Warszawy do 2020 r. przyjęta uchwałą LXII/1789/2005 Rady m.st. Warszawy z 24 listopada 2005 r., która przewiduje m.in. stworzenie warunków do powszechnego korzystania z rowerów.

Program ochrony powietrza dla strefy aglomeracja warszawska (rozporządzenie Nr 67 z dnia 24 grudnia 2007 roku Wojewody Mazowieckiego).

A dodatkowo, sam Wydział Ochrony Środowiska Bielan w ulotce Dbajmy o czyste powietrze pisze: Jeżeli to możliwe, zamiast samochodem jeździć tramwajem lub rowerem - pojazdy samochodowe w miastach są największym źródłem skażenia środowiska.

Zaznaczam, też, że wspomniany Kodeks Postępowania Administracyjnego (poza przytoczonym artykułem) także stanowi:

Art. 7: W toku postępowania organy administracji publicznej stoją na straży praworządności i podejmują wszelkie kroki niezbędne do dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz do załatwienia sprawy, mając na względzie interes społeczny i słuszny interes obywateli.

Art. 8: Organy administracji publicznej obowiązane są prowadzić postępowanie w taki sposób, aby pogłębiać zaufanie obywateli do organów Państwa oraz świadomość i kulturę prawną obywateli.

Art. 12.

§ 1: Organy administracji publicznej powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia.

§ 2: Sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień, powinny być załatwione niezwłocznie.

Z poważaniem,
Zbigniew Oględzki

Do wiadomości:

1. Biuro Drogownictwa i Komunikacji
Wydział Transportu Rowerowego i Komunikacji Pieszej
ul. Solec 48 pok. 407

2. Zielone Mazowsze

3. media (Echo Łomianek i Bielan, Gazeta Stołeczna, Metro, TVN)