Dwa razy więcej ulic z kontraruchem

Czas na sporą aktualizację jednego z wskaźników rowerowego skoku cywilizacyjnego [zobacz >>>] - odsetka ulic jednokierunkowych z kontraruchem rowerowym. W ciągu ostatnich czterech miesięcy liczba ulic jednokierunkowych, na których legalny jest ruch rowerów w dwóch kierunkach, zwiększyła się w Warszawie ponad dwukrotnie. To głównie zasługa projektów z budżetu partycypacyjnego [zobacz >>>] realizowanych w ostatnich miesiącach 2015 roku na Ochocie, w Ursusie i Śródmieściu, choć nie wszystkie zostały ukończone. Ponieważ staramy się widzieć szklankę do połowy (a przynajmniej w 7%) pełną, w zestawieniu ujęliśmy także te ulice, na których oznakowanie nie jest jeszcze kompletne.

Na pozycję lidera wśród dzielnic Warszawy wyskoczył nagle Ursus, w którym jeszcze 4 miesiące temu nie było żadnego odcinka ulicy z kontraruchem, a obecnie jest 12. W czwartym kwartale 2015 r. jedna dzielnica zrobiła tyle, co cała Warszawa przez poprzednie 10 lat. Pokazuje to, że legalizacja dwukierunkowego ruchu rowerów na ulicach jednokierunkowych nie jest ani szczególnie skomplikowana ani kosztowna, wymaga po prostu decyzji robimy!

Wciąż nie doczekaliśmy się ani jednego wdrożenia na prawym brzegu Wisły, mimo że również na Pradze w budżecie partycypacyjnym wygrały projekty uwzględniające tego typu rozwiązania.

Od poprzedniej aktualizacji zwiększył się nie tylko licznik, ale również mianownik wskaźnika. Pojawiły się nowe odcinki ulic jednokierunkowych (np. na ulicy Krańcowej we Włochach czy Drzymały w Ursusie), i niestety nikt z urzędników nie pomyślał, by pozostawić na nich możliwości jazdy rowerem w dwóch kierunkach.

Stan na 2016-02-06

37/535 (7%)

W Warszawie mamy 535 odcinków ulic jednokierunkowych. Kontraruch rowerowy zalegalizowano na 37 z nich.

Lokalizacje ulic z kontraruchem na mapie sieci rowerowej Warszawy - stan na dzień 2016-02-06.

W spisie poniżej pogrubioną czcionką wyróżniono odcinki nowe w stosunku do ostatniej aktualizacji.

Drogi dla rowerów: 5 (bez zmian)

- Esperanto (Miła - Anielewicza)

- Noakowskiego (pl. Politechniki - Koszykowa)

- Nowowiejska (pl. Politechniki - Waryńskiego)

- Sowia (Bednarska - Mariensztat)

- Wronia (Prosta - Pańska)

Kontrapasy rowerowe: 13 (+3)

- Al. Jerozolimskie - droga serwisowa po stronie wschodniej (Jutrzenki - wjazd na pochylnię na wiadukt nad torami)

- Al. Jerozolimskie - droga serwisowa po stronie zachodniej (Krańcowa - Al. Jerozolimskie 200)

- Imbirowa (Kokosowa - Kakaowa)

- Kapucyńska (al. Solidarności - Miodowa)

- Mokotowska (al. Armii Ludowej - pl. Zbawiciela)

- Nowowiejska (pl. Zbawiciela - Waryńskiego)

- Oboźna (Kopernika - Browarna)

- Orszady (Orszady - Hlonda)

- Sójki (Puławska - pętla ZTM Ursynów Zach.)

- Zawrat (Kalatówki - Puławska)

- Czerwona Droga (Kadłubka - Orłów Piastowskich )

- Kadłubka (Laskonogiego - Czerwonej Drogi )

- Laskonogiego (Orłów Piastowskich - Kadłubka)

Ruch pod prąd z częściowym oznakowaniem poziomym: 9 (+8)

- Wiejska (Frascati - Prusa)

- Barska (Daleka - Grójecka)

- Braterstwa Broni (Opieńskiego - Bohaterów Warszawy)

- Oczki (Chałubińskiego - stacja Veturilo)

- Orderu Uśmiechu (Kościuszki - Braterstwa Broni)

- Podwale (Kilińskiego - Senatorska)

- Sękocińska (Szczęśliwicka - Kaliska)

- Spiska (al. Jerozolimskie - Niemcewicza)

- Tarczyńska (Daleka - Raszyńska)

Ruch pod prąd bez oznakowania poziomego: 10 (+9)

- Bitwy Warszawskiej 1920 r. - droga serwisowa przed budynkiem nr 18

- Achera (Plutonu Torpedy - Rakietników)

- Grabskiego (Kadłubka - Przemysława II)

- Kapitulna (Podwale - Miodowa)

- Komunardów (Pużaka - Wapowskiego)

- Nurzyńska (Obrońców Helu - 1 Maja)

- Plac 1905 roku

- Rydzyńska (Legnicka - Bandurskiego )

- Wapowskiego (Plac 1905 roku - Obrońców Helu)

- Zakroczymska (Wójtowska - Franciszkańska)

Dokumentacja zdjęciowa

Śródmieście

Zakroczymska.

Podwale - pas filtrujący na skrzyżowaniu z Kilińskiego.

Jak to zwykle bywa, na projekcie rowerowym zyskali też inni uczestnicy ruchu - zabudowa powierzchni wyłączonej z ruchu poprawiła wzajemną widoczność pieszych wchodzących na przejście i kierowców nadjeżdżających samochodów.

Ochota

Spiska.

Barska.

Barska - wlot od strony Grójeckiej.

Więcej zdjęć z kontraruchu na Ochocie: [zobacz >>>]

Ursus

Komunardów - prawdopodobnie najwęższa jak dotąd w Warszawie ulica z kontraruchem.

Skrzyżowanie Braterstwa Broni i Orderu Uśmiechu - oznakowanie pionowe jeszcze nie odsłonięte, prawdopodobnie czeka na uzupełnienie poziomego.

Skrzyżowanie Orderu Uśmiechu i Kościuszki - podobny etap zaawansowania.

Rydzyńska.