Miniony tydzień był bardzo zajęty. Tak zajęty, że nie nadążaliśmy z relacjonowaniem na bieżąco wszystkich spotkań, dyskusji, ustaleń i happeningów. Wszystkich zaległości zapewne już nie nadrobimy, ale poniżej w telegraficznym skrócie to, co działo się tylko w czwartek i piątek.

Czwartek 26 kwietnia

11:15 Parlamentarna Grupa Rowerowa

W czwartek z inicjatywy pani poseł Ewy Wolak odbyło się spotkanie Parlamentarnej Grupy Rowerowej. Głównym punktem spotkania była prezentacja i dyskusja nowego raportu GDDKiA na temat zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów. [zobacz >>>]

Dane o wypadkach nie potwierdzają pojawiającej się czasem w mediach tezy o negatywnym wpływie „rowerowej” nowelizacji ustawy prawo o ruchu drogowym [zobacz >>>] na bezpieczeństwo. Wręcz przeciwnie, jeśli porównamy dane z lat 2010 i 2011, to największy wzrost liczby zabitych rowerzystów – niemal dwukrotny – nastąpił w okresie przed nowelizacją. Po nowelizacji tendencja wzrostowa została wyhamowana i na kilka miesięcy odwrócona.

14:00 Zmaluj sobie Zebrę

Niemal równolegle na rondzie Dmowskiego piesi demonstrowali domagając się możliwości cywilizowanego przejścia przez jezdnię. W ciągu półrocznego remontu Zarząd Dróg Miejskich wymienił kosztem 2 mln zł komplet podnośników na rondzie Dmowskiego na równie niewygodne i zawodne urządzenia. W trakcie happeningu, miesiąc po ich oddaniu do użytku, nie działało już sześć z ośmiu.

18:00 Warszawski Rower Publiczny

Wieczorem tego samego dnia wróciliśmy do tematyki rowerowej, zahaczając też o szerszy kontekst transportu publicznego. Na spotkaniu otwartym w siedzibie ZM Artur Tondera z Zarządu Transportu Miejskiego opowiedział o projekcie roweru publicznego...

...a następnie znalazł się w krzyżowym ogniu pytań dotyczących m.in. lokalizacji stacji, procedury rejestracji i identyfikacji, zabezpieczeń przed błędami. Dobre przygotowanie merytoryczne pozwoliło mu jednak rozwiać większość wątpliwości. Niestety, z udostępnieniem prezentacji ze spotkania musimy poczekać na podpisanie przez ZTM umowy z wykonawcą systemu.

Piątek 27 kwietnia

13:00 U Inżyniera Ruchu

W piątek stawiliśmy się w Biurze Drogownictwa i Komunikacji na spotkanie zwołane w trybie nagłym przez Inżyniera Ruchu. Rozmawialiśmy o możliwościach wprowadzenia w Warszawie rozwiązań rowerowych na jezdni, takich jak pasy ruchu czy śluzy dla rowerów [zobacz >>>]. Ostatnio coś w tym temacie drgnęło [zobacz >>>], a być może drgnie jeszcze bardziej. Przekazaliśmy ok. 25 propozycji różnego rodzaju i kalibru [zobacz >>>], zapewne wkrótce spotkamy się ponownie.

14:00 Audyt rowerowy

Wizyta w BDiK była też okazją do zaopiniowania paru projektów. Najciekawsze było prawdopodobnie włączenie ścieżki z mostu Świętokrzyskiego na jezdnię, wzorowane na dobrej praktyce z ul. Puławskiej. [zobacz >>>]

Nieco gorzej prezentował się projekt ul. Nowaka-Jeziorańskiego – zastrzeżenia dotyczyły m.in. sposobu zakończenia ścieżki, która powinna zostać po prostu włączona w jezdnię ronda, zamiast wyprowadzana przejazdami w drogę wewnętrzną.

Trzeci i ostatni projekt dotyczył nowej zabudowy między ulicami Żeromskiego i Słodowiec. Tutaj poprawki były kosmetyczne.

18:00 Masa Krytyczna

Po południu wybiła godzina Masy Krytycznej.

Dobre nagłośnienie imprezy sprawiło, że...

...w przejeździe udział wzięło ok. 1500 osób.

Poziomka w rozmiarze S.

Streszczenie faktycznie realizowanej w Warszawie polityki transportowej.

Na pohybel marnowaniu publicznych funduszy na znaki B-9.