Pismo w sprawie stojaków na stacjach metra

Warszawa, 15.01.2003

Do: Krzysztof Celiński, Dyrektor Metra Warszawskiego, ul. Marszałkowska 77/79

Szanowny Panie Dyrektorze,

W systemach komunikacyjnych wielu miast europejskich znaczącą rolę odgrywa tzw. łańcuch transportowy Bike 'n Ride - dojazd rowerem do stacji metra lub kolejowej i dalsza podróż środkami komunikacji publicznej. Uważamy, że tego typu oferta mogłaby się spotkać również z zainteresowaniem warszawiaków, dlatego też zwracamy się z uprzejmą prośbą o ustawienie na stacjach Metra Warszawskiego stojaków dla rowerów.

Na istniejących stacjach jest wiele miejsc, w których można zamontować je w taki sposób, aby nie utrudniały przejścia pozostałym pasażerom.

Naszym zdaniem, najlepszym miejscem na pierwsze stojaki są antresole stacji od A-1 (Kabaty) do A-6 (Służew). Istniejące pochylnie ułatwiają sprowadzanie rowerów na poziom antresoli, a dozór kamer wideo i obecność posterunków policji zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa. Na stacjach A-11 (Politechnika) i A-13 (Centrum) warto byłoby natomiast przeznaczyć dla rowerów fragment strzeżonych parkingów podziemnych.

Bezpieczne parkingi rowerowe na stacjach Metra Warszawskiego - to skrócenie czasu dojazdu do szkoły i pracy dla mieszkańców Powsina, Wolicy, Służewca czy Stegien. System Bike&Ride pozwoliłby niewielkim kosztem zwiększyć zasięg oddziaływania metra, jego atrakcyjność i konkurencyjność wobec innych form transportu.

Nasze stowarzyszenie, mając na celu promocję transportu publicznego oraz rowerowego z przyjemnością podzieli się swoją wiedzą na temat budowy parkingów rowerowych, tak aby dobrze służyły pasażerom metra.

Z góry dziękując za pozytywne ustosunkowanie się do naszej prośby, pozostajemy z poważaniem

Marcin Myszkowski

Odpowiedź z Metra Warszawskiego

Warszawa, 24.01.2003

TRP/05/2003

W odpowiedzi na pismo z dnia 15.01.2003 Metro Warszawskie informuje, że umieszczenie stojaków na rowery na antresolach stacji metra nie jest możliwe ze względu na zachowanie drogi ewakuacyjnej z metra i przestrzeni ewakuacyjnych na antresolach. Ponadto takie stojaki będą przeszkadzały w ruchu pieszym pasażerom korzystającym z metra. Możliwe jest natomiast wykorzystanie dla rowerów podziemnych parkingów na stacjach Politechnika oraz Centrum. Szczegółowe warunki należy ustalić z dysponentami tych obiektów (Zarząd Dróg Miejskich oraz Marcpol).

Z-CA DYREKTORA
inż. Adam Sapijaszko

Nasz komentarz

Odpowiedź pana Sapijaszki to typowe spławianie petenta przez tępego urzędasa, któremu nie chce się trudzić rozpoznaniem tematu. Pan Sapijaszko nie proponuje wizji lokalnej czy spotkania nad planem stacji, pan Sapijaszko autorytarnie stwierdza, że umieszczenie stojaków nie jest możliwe. Ignoruje przy tym fakt, że każda z wymienionych w piśmie stacji budowana była z megalomańskim rozmachem i jest co najmniej dwa (a niektóre nawet trzy) razy większa od bardziej ruchliwej stacji Ratusz, nie mówiąc już o stacjach berlińskiego U-bahna.

Na liczących sobie od 10050 m2 do 14250 m2 stacjach nie jest możliwe znalezienie 20 m2 na stojaki, tak by nie utrudniały one ruchu pieszych - nie wiadomo, czy śmiać się, czy płakać.