Uwagi do programu budowy obwodnic 2020-2030
Patryk Bielecki, Aleksander Buczyński, Wojciech Szymalski, 2020.03.21
Pismo z 20 III 2020 r.
Do Ministerstwa Infrastruktury.
Formularz uwag do projektu programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Lp. | Część projektu, której dotyczy uwaga/wniosek | Zapis w projekcie, którego dotyczy uwaga/wniosek | Treść uwagi/wniosku lub proponowany zapis | Uzasadnienie uwagi/wniosku lub proponowanego zapisu |
---|---|---|---|---|
1. | Rozdział 3.2 Cele Programu lub Rozdział 2.3 Zmniejszenie wpływu dróg krajowych na otoczenie | Uzupełnić: Obecnie brak zapisów dotyczących konkretnych działań w celu poprawy bezpieczeństwa i zmniejszenia wpływu ruchu drogowego dla odcinków „odciążanych”. | Integralnym elementem każdego projektu obwodnicy będzie przebudowa (nie remont) starego przebiegu drogi krajowej z elementami uspokojenia ruchu (poszerzenie chodników, wydzielenie pasów ruchu dla rowerów, zablokowanie przejazdu tranzytem itp.) | Sama budowa obwodnicy bez zmian na starym przebiegu nie przyniesie oczekiwanej poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, a samorządy często nie mają budżetu by poradzić sobie z przebudową przekazanej im drogi. |
2. | Rozdział 3.2 Cele Programu lub Rozdział 2.3 Zmniejszenie wpływu dróg krajowych na otoczenie | Uzupełnić: Obecnie brak zapisów dotyczących konkretnych działań w celu poprawy bezpieczeństwa i zmniejszenia wpływu ruchu drogowego dla odcinków nowoprojektowanych (planowanych do wybudowania). | Przy wszystkich w projektach będzie uwzględnione wybudowanie chodnika lub drogi dla rowerów i pieszych (DDRiP). W projektach będzie uwzględnione nasadzenie drzew wzdłuż dróg. Poza tym w każdym projekcie obwodnicy zostanie przeanalizowana potrzeba w zakresie ruchu pieszego i rowerowego także w poprzek obwodnicy, tak by obwodnica nie tworzyła bariery między centrum miasta a przyległymi miejscowościami, terenami rekreacyjnymi czy zakładami pracy w okolicy. Aby uniknąć koncentracji ruchu pieszego i rowerowego na głównych drogach - będą zapewnione dodatkowe bezpieczne korytarze pieszo-rowerowe także poza głównymi skrzyżowaniami na obwodnicy - np. w ciągu drogi lokalnej, której ciągłość zostanie przerwana dla ruchu samochodowego, wzdłuż rzeki, wzdłuż czynnej linii kolejowej. W zależności od klasy obwodnicy, natężenia ruchu i lokalizacji mogą to być tunele, kładki, przejścia dla pieszych i przejazdy dla rowerzystów z sygnalizacją świetlną lub azylami. Nowe inwestycje nie będą budowane kosztem gruntów po zlikwidowanych liniach kolejowych. |
Wysoka roślinność niweluje negatywne oddziaływanie ruchu drogowego i schładzają asfalt w upalne dni (jak drzewo będzie odpowiednich rozmiarów). Nowobudowane obwodnice powinno się projektować w sposób kompleksowy i nienaruszający dotychczasowych powiązań komunikacyjnych (pieszych, rowerowych, ruchu lokalnego). Zapis odnośnie linii kolejowych ma umożliwić w przyszłości odbudowę linii kolejowych, aby włączyć miasta w sieć powiązań transportowych. Negatywne przypadki w Myśliborzu i Barlinku nie powinny być nigdy więcej powielane. |
3. | Rozdział 3.2 Cele Programu lub Rozdział 2.3 Zmniejszenie wpływu dróg krajowych na otoczenie | Uzupełnić | Każdemu projektowi obwodnicy będzie towarzyszyć plan zagospodarowania obejmujący tereny przyległe co najmniej w okolicy 500m-1000m od drogi. | Przygotowując plan zagospodarowania otoczenia należy zapewnić, że nowej drogi nie zostaną zabudowane od razu domami i małymi zakładami przemysłowymi w postaci urban sprawl, które wieloma zjazdami i wjazdami na drogę przyczynią się do szybkiego pogorszenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. |
4. | Załącznik nr 2 | Uzupełnić | Do listy rezerwowej powinny być dodane obwodnice następujących miejscowości: Mazowieckie - Maków Mazowiecki (DK 57) - Skrzeszew (DK 62) - Repki (DK 62) - Zwoleń (DK 79) - Stara Wieś pod Węgrowem (DK 62) Małopolskie - Koszyce (DK 79) Świętokrzyskie -Sandomierz (DK 77) po prawej stronie Wisły - Opatowiec (DK 79) - Nowy Korczyn (DK 79) - Nagłowice (DK 78) Podkarpackie - Ustrzyki Dolne (DK 84) - przynajmniej prace przygotowawcze Dolnośląskie: - Międzylesie (DK 33) Warmińsko-Mazurskie - Lidzbark Warmiński (DK 51) i Rogóż (DK 51) |
Przez wskazane miejscowości przechodzą drogi krajowe, których uciążliwość znacząco wpływa na jakość życia. Nowy przebieg w Sandomierzu poprawi również dostęp pieszy i rowerowy do dworca kolejowego. |
Projekt
Projekt programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030
:
PDF, 1568 kB.