Zapraszamy na konferencję Vélorution - wielka rowerolucja francuska, na której Olivier Schneider opowie o doświadczeniach z wdrażania polityki rowerowej we Francji od 1996.

Kiedy: niedziela, 6 marca 2011 godz. 13:00-17:00.

Gdzie: sala konferencyjna w biurowcu Agory, ul. Czerska 8/10, Warszawa.

Wstęp wolny.

Cel konferencji

Na pierwszy rzut oka zastanawiające może być, w jakim celu prezentować w Polsce akurat francuską politykę rowerową, a nie doświadczenia najbardziej rowerowych państw Europy, takich jak Holandia czy Dania. Otóż mimo wielu różnic, sytuacja polskich miast jest w wielu aspektach bardzo podobna do sytuacji miast francuskich w 1996 roku, tuż przed wdrożeniem polityki rowerowej.

Ciągły wzrost ilości samochodów, problemy z rozładowaniem korków i z masowym parkowaniem w centrach miast, to wszystko przy ruchu rowerowym na poziomie około 1% udziału w ruchu, to problem spotykany w obydwu przypadkach. Dzięki wprowadzonej kompleksowej polityce, najpierw miejsce roweru użytkowego we Francji przestało się cofać, a ostatnio rośnie coraz dynamiczniej, sięgając nawet 15% w niektórych miastach.

Celem konferencji jest przedstawienie 15 lat francuskich doświadczeń w polityce zrównoważonego transportu uwzględniającego rower jako jedna z alternatyw dla samochodów indywidualnych, która pozwoliła na odwrócenie wyżej wymienionych tendencji, oraz przedstawienie propozycji rozwiązań które można by dostosować do polskich realiów.

Program

Wprowadzenie: główni aktorzy francuskiej polityki rowerowej (30 minut)

Dlaczego Francja, kraj można by pomyśleć z tradycjami rowerowymi, kraj tour de France, nagle znalazł się daleko w tyle za niektórymi sąsiadami jeśli chodzi o miejsce roweru w społeczeństwie? Próba analizy tego - na pierwszy rzut oka - paradoksu. Zalety samochodu versus zalety roweru, w ramach użytkowania w mieście i w okolicach miasta. Analiza ankiety rowerowej z 2008 roku.

Prezentacja głównych francuskich organizacji rowerowych: FUB (fédération française des usagers de la bicyclette - rower jako środek transportu), FFCT (fédération française de cyclotourisme - turystyka rowerowa), FFC (fédération française de cyclisme - rower jako sport) i AF3V (Association Française de développement des Véloroutes et Voies Vertes – rozwój zielonych szlaków rowerowych).

Prezentacja francuskich instytucji związanych z rowerem, w tym roli międzyresortowego koordynatora do spraw rozwoju roweru. Rola innych instytucji państwowych : doradczych (CERTU), normujących (AFNOR) i informacyjnych (ADEME).

1. Aspekty prawne w projektowaniu miasta przyjaznego rowerom (60 minut)

jak koordynować zagospodarowywaniem tak, by rower mógł stać się prawdziwym narzędziem dla miasta

1.1 Obowiązek "wzięcia pod uwagę tras rowerowych" przy każdej nowej, bądź remontowanej, drodze miejskiej

Ustawa LAURE z 31/12/1996 : wprowadzenie obowiązku "zaprojektowania tras dla rowerów" przy każdej nowej budowie lub remoncie drogi o charakterze miejskim. Konsekwencje w praktyce.

1.2 Planowanie urbanistyki pod katem zrównoważonego transportu od 1982 po dzień dzisiejszy.

PDU, plans de déplacements urbains, czyli "plany przemieszczeń miejskich" przewidziane przez ustawę z 1982, obowiązkowe od 1997 i wzmocnione przez ustawę SRU z 2000. Teoria i praktyka na kilku przykładach. Analiza PDU aglomeracji Brest Métropole Océane.

PLU - plan local d'ubanisme, czyli "plan lokalnej urbanistyki".

SCOT - schéma de cohérence territoriale, schemat spójności terytorialnej.

PDE - plans déplacement entreprise, plan przemieszczania się pracowników. Konsekwencje dla niezmotoryzowanych sposobów przemieszczania się.

SDV - schéma directeur vélo - główny schemat rowerowy.

1.3 Najnowsze zmiany prawne

Ustawa z 31/07/2008 o strefach tempo 30 i strefach spotkań. Konsekwencje dla urbanistyki.

Każdy temat będzie podejmowany biorąc Polskę jako punkt odniesienia (czy istnieje polski odpowiednik, jeśli tak jakie są główne różnice).

2. Rower jako środek transportu miejskiego dla wszystkich, dzięki różnego typu innowacjom (60 minut)

jak sprawić by rower był dostępny dla każdego i wszędzie, dzięki innowacjom zarówno w sferze technologicznej, jak i usług i przepisów

2.1 publiczne rowery miejskie

VLS (vélos libre service). Ogólne zasady. Różnice w praktyce miedzy wielkimi aglomeracjami i mniejszymi miastami. Wynajem długoterminowy: jako dodatek czy alternatywa?

2.2 rowery ze wspomaganiem elektrycznym

VAE (vélos à assistance électrique - rowery ze wspomaganiem elektrycznym). Prezentacja najczęściej spotykanych technologii. Przepisy francuskie, polskie i europejskie. Zalety i wady względem rowerów klasycznych. Dopłaty przy ich kupnie w Paryżu i w Nantes : analiza pierwszych wyników.

2.3 intermodalność

Intermodalność z uwzględnieniem roweru: rowery składane, transport klasycznego roweru czy strzeżony parking rowerowy? Jakie rozwiązania w stosować w jakiej sytuacji?

2.4 innowacyjne przepisy uprzywilejowujące rower

Zasady code la rue - kodeksu ruchu ulicznego (w odróżnieniu od drogowego). Ogólne założenia i pierwsze etapy wdrażania: ustawy z 31/07/2008 (strefy 30 i strefy spotkań) i 12/11/2010 (absolutne pierwszeństwo pieszego i prawoskręt mimo świateł).

3. Współpraca instytucji i stowarzyszeń (45 minut)

jak razem sprawić by rower miał lepszą pozycje w służbie społeczeństwa?

3.1 Współpraca na szczeblu lokalnym - konsultacje

Współpraca lokalnych związków rowerowych i władz miejskich, w projektowaniu udogodnień dla rowerzystów, wdrażaniu usług dla rowerzystów lub prowadzeniu lokalnych kampanii informacyjnych. Między innymi udział w tworzeniu PDU, konsultacje w sprawach nowych inwestycji w infrastrukturze.

3.2 Współpraca na szczeblu lokalnym - powierzenie przez władze obowiązków publicznych zrzeszeniom

Délégation de service public - powierzenie zrzeszeniu misji społecznych i inne umowy miedzy lokalnymi zrzeszeniami a gminami. Ogólne założenia i konkretny przykład zrzeszenia "vélocité" z miasta Bordeaux.

3.3 Współpraca na szczeblu krajowym

Współpraca FUB z władzami na szczeblu krajowym, w celach ustawodawczych, kampaniach komunikacyjnych i innych wydarzeniach w skali kraju.

Konsultacje z zakresu wdrażania code de la rue. Organizacja fête du vélo - corocznego święta rowerów. Ustalenie normy znakowania rowerów bicycode oraz publikowanie listy zalecanych zabezpieczeń.

3.4 Współpraca wewnątrz FUB

Współpraca związków zrzeszonych w FUB, na szczeblu narodowym lub regionalnym.

Wprowadzenie i trzy części będą oddzielone przerwami na pytania, a całość zakończona ogólną debatą.

Organizatorzy

Prowadzący:

Olivier SCHNEIDER (Brest à pied et à vélo, Vélophonie będące członkiem FUB)

Marcin HYŁA (Miasta dla rowerów)

Organizatorzy:

- Miasta dla rowerów

- Vélophonie

- Instytut Francuski w Krakowie

- Konsulat Generalny Francji w Krakowie

- siec Alliance Française w Polsce

Zobacz także

Więcej na temat projektu Vélorution - wielka rowerolucja francuska:

https://sites.google.com/site/rowerolucja/home