Zmiany wprowadzone

$h=Po Gdańsku bez biletu
$k=kraj, piesi, rowery, transport miejski, kolej
$a=Marcin Jackowski
$d=2019.07.09
$z=0
$o=
$b=

Kontynuując rozpoczętą przed miesiącem relację z pobytu w Gdańsku [[gdansk_1989-196]] w tym artykule przedstawię parę ciekawostek dotyczących transportu i organizacji ruchu w mieście. Jak większość polskich miast Gdańsk nosi liczne piętna motocentrycznego planowania stawiającego samochód ponad wszystkimi innymi formami mobilności. Jednak może się również pochwalić niejednym awangardowym osiągnięciem w odwracaniu tego trendu. Takie pozytywne obserwacje z pewnością bardziej zainteresują naszych czytelników, zatem od nich zaczniemy. A ciemną stronę Gdańska pokażemy w kolejnym odcinku.


#Rowerem w strefie pieszej

gdansk_1989_2019_009.jpg
Będąc w Gdańsku trudno nie odwiedzić starówki. Można na niej spotkać wciąż unikalne w Polsce dopuszczenie ruchu rowerowego w strefie pieszej. Zarówno na szerokiej ul. Piwnej...

gdansk_1989_2019_007.jpg
...jak i na wąziutkiej ul. Kaletniczej. Zarówno tu, jak i...

gdansk_1989_2019_1006.jpg
...na Piwnej dobrze widać, jak w strefach staromiejskich traci rację bytu i odchodzi do lamusa fizyczny podział na jezdnię i chodniki. Piesi chodzą całą szerokością ,,jezdni”,...

gdansk_1989_2019_010.jpg
,,chodniki” zaś (mimo znacznej szerokości) nie mogą sprostać rosnącemu popytowi na funkcję przedłużenia lokalu gastronomicznego.

#Rowerem legalnie na chodniku

gdansk_1989_2019_0003.jpg
Gdańsk dopuszcza jazdę rowerem nie tylko na starówce, ale także na niektórych chodnikach, np. w alei Grunwaldzkiej.

gdansk_1989_2019_200.jpg
Dyskretny motyw z sylwetką rowerzystki uzupełnia oznakowanie pionowe.

gdansk_1989_2019_202.jpg
Podobnie w biegnącej prostopadle strefie pieszej, co jest o tyle uzasadnione, że w przedłużeniu tego placu można ulicą Klonową dojechać wprost do dworca Gdańsk-Wrzeszcz.

gdansk_1989_2019_201.jpg
Choć żaden z dwóch ciągów z poprzednich zdjęć nie jest drogą dla rowerów, zapewniono im szerokie, wygodne i dobrze oznakowane połączenie wyposażone w podpórkę.

Kombinacja znaku C-16 i tabliczki T-22 ma bardzo duży potencjał w początkowej wzrostowej fazie rozwoju transportu rowerowego, kiedy tak wielu użytkowników tego środka lokomocji (zwłaszcza tych potencjalnych) nie czuje się pewnie na jezdni, a nie ma do legalnego wyboru niczego innego.

Zaś doświadczonym rowerzystom nie odbiera możliwości korzystania z jezdni w przeciwieństwie do wspólnych ciągów pieszo-rowerowych, często dysfunkcjonalnych i pod wieloma względami szkodliwych i konfliktogennych [[rower_na_chodniku-176]]. Niestety, dopuszczenia rowerów na chodnikach nie uświadczymy w Warszawie, która tradycyjnie już kontestuje to, co inne miasta potrafią wdrożyć bez problemu i wykorzystać dla zrównoważonego rozwoju transportowego.

#Niezbyt drogo odchudzoną drogą

Jak niewielkim kosztem ucywilizować przewymiarowany ściek komunikacyjny o szerokości kilkunastu metrów i przerobić go na bezpieczną miejską ulicę z miejscami do parkowania?

gdansk_1989_2019_005.jpg
Świetnie pokazuje to przykład ul Kartuskiej. Na widocznym tu pierwotnym przekroju pozostawiono tylko po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, rozdzielone zabrukowanym pasem zniechęcającym do wyprzedzania. Po południowej stronie zmieścił się skośny parking. Na pierwszym planie fragment azylu przejścia dla pieszych,...

gdansk_1989_2019_006.jpg
...które dzięki takiej geometrii jezdni i zapewnieniu widoczności nie wymaga sygnalizacji ani nadmiernego oznakowania. Jeśli gdański ratusz jeszcze nie wpadł, by zapraszać tu wycieczki drogowców i radnych z innych miast, szczerze do tego zachęcamy, bo ulica naprawdę robi wrażenie i zasługuje na reklamę.

Szkoda, że nie przyjechali tu stołeczni decydenci (nie)odpowiedzialni za problemy z al. Reymonta [[reymonta_audyt_brd-17b]], które można było rozwiązać w analogiczny sposób.

#Rowerem pod prąd

gdansk_1989_2019_0028.jpg
Gdy Warszawa lubuje się w przesadnym akcentowaniu kontraruchu ,,czerwonymi dywanikami”, Gdańsk oszczędza farbę i przy braku kontrapasa poprzestaje na oznakowaniu pionowym.

gdansk_1989_2019_203.jpg
Swoistą ciekawostkę tworzy różnorodność białych tabliczek w wersji podstawowej...

gdansk_1989_2019_204.jpg
...i rozszerzonej.

#Tramwajem wprost do pociągu

Zostawiona na deser wzmianka o dwóch miejscach z pewnością nie zaskoczy miłośników transportu szynowego. Pomorska Kolej Metropolitalna to jedna z niewielu chlubnych kart polskiego kolejnictwa w minionym 30-leciu naznaczonym cięciami i rozbiórkami.

peron_dworca_kartuzy_2008.jpg
Jeśli w ubiegłym stuleciu odwiedzało się Kartuzy pociągiem, a 10 lat temu widziało opłakany stan tamtejszego nieczynnego dworca PKP – z rdzewiejącymi szynami i tablicami, chwastami na peronie i wiszącym niczym groźba skupem złomu w tle – trudno nie popaść w metafizyczną zadumę nad kolejami losu widząc napis ,,Kartuzy” na wyświetlaczu stacji PKM.

gdansk_1989_2019_0024.jpg
Na mapę Gdańska wróciła utracona po wojnie linia Wrzeszcz – Kokoszki z nowymi, dopracowanymi estetycznie i funkcjonalnie stacjami (na zdjęciu u góry Gdańsk-Strzyża tuż przy pętli tramwajowej na dole).

gdansk_1989_2019_0030.jpg
Na wspólnym peronie stacji Gdańsk-Brętowo pojawił się jedyny w Polsce węzeł przesiadkowy między koleją a tramwajem drzwi w drzwi – Po prawej stronie dwukierunkowy skład tramwajowy, po lewej peron PKM w kierunku Gdańsk-Wrzeszcz.

Na poniższym filmie oprócz obu środków transportu można zobaczyć także dynamiczny wyświetlacz, a na nim nie tylko informacje o odjazdach, ale także o awariach, bezpłatnej komunikacji publicznej, a nawet o bieżących wartościach wskaźników jakości powietrza.

<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/mD_CITc8Ubw?fs=1&hl=pl_PL&rel=0&color1=0x234900&color2=0x4e9e00"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/mD_CITc8Ubw?fs=1&hl=pl_PL&rel=0&color1=0x234900&color2=0x4e9e00" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

gdansk_1989_2019_0008.jpg
Nieopodal dworca Gdańsk-Wrzeszcz przebiega warta odnotowania ulica Wajdeloty przebudowana na przyjaźniejszą pieszym. Tu można pokazywać wycieczkom fizyczny środek uspokojenia ruchu w postaci parkowania naprzemiennego.

gdansk_1989_2019_1027.jpg
Na przybyszu z Warszawy duże wrażenie zrobi skala wyposażenia pojazdów transportu publicznego w dynamiczną mapę trasy przejazdu. Jak znalazł dla beztroskiego turysty bez biletu.

C.d.n.
[[gdansk_1989-19b]]





Zmiany oczekujace na akceptacje

Brak zmian.