Zmiany wprowadzone

$h=Kontraruch w Śródmieściu i na prawym brzegu Wisły
$k=raporty, pod prąd, warszawa, śródmieście, praga północ, praga południe
$a=Aleksander Buczyński
$d=2017.01.07
$z=
$o=
$b=

#Kontraruch przekroczył linię Wisły

Czas na aktualizację kolejnego ze wskaźników <q>rowerowego skoku cywilizacyjnego</q> - odsetka ulic jednokierunkowych z kontraruchem rowerowym. Z nieco ponad rocznym opóźnieniem prawie ukończony został projekt <q>Kontrapasy dla rowerów w Śródmieściu</q>, który w 2014 r. zajął 1. miejsce w dzielnicy Śródmieście w głosowaniu do budżetu partycypacyjnego dzielnicy [[bp-142-srodmiescie]]. W międzyczasie pojawiły się też pierwsze ulice z kontraruchem na prawym brzegu Wisły, zarówno na Pradze Północ jak i Południe (po 4 sztuki). Dłubie Ochota, pojedyncze przypadki odnotowaliśmy na Mokotowie, Woli i Białołęce. Usunęliśmy z listy jednak 3 ulice z Ursusa, która w poprzedniej aktualizacji [[rowerowy_skok_cywilizacyjny-4-akt]] zaliczyliśmy awansem jako prawie gotowe, tymczasem przez rok nie udało się zdjąć folii z tabliczek.

W sumie w 2016 r. kontraruch rowerowy wprowadzono na 27 odcinkach 23 ulic. W tym samym czasie dwa razy mniejszy Kraków zrobił 37 ulic. O gonieniu liderów, takich jak Radom [[radom_pod_prad-14a]] czy Gdańsk, nie ma mowy. Jeśli ubiegłoroczne tempo zostanie utrzymane, to poziom Radomia Warszawa osiągnie w 20372039 r.

Przez długie lata słyszeliśmy, że wprowadzanie kontraruchu rowerowego w Warszawie blokują ogólnokrajowe przepisy. W 2015 r. przepisy zostały zmienione pod dyktando warszawskich urzędników, ale wdrażanie kontraruchu jakoś nie ruszyło z kopyta. Może zatem problem nie leży w przepisach, ale w niewydolności stołecznej administracji?

#Stan na 2017-01-07

##61/551 (11%)

W Warszawie mamy 551 odcinków ulic jednokierunkowych. Kontraruch rowerowy zalegalizowano w przybliżeniu na co dziewiątej, a dokładniej na 61 z nich.

siec_rowerowa-171-4b.jpg
Lokalizacje ulic z kontraruchem na mapie sieci rowerowej Warszawy - stan na dzień 2017-01-07.

Nowe odcinki w stosunku do aktualizacji z początku 2016 r. [[rowerowy_skok_cywilizacyjny-4-akt]] to:

##Drogi dla rowerów: 7 (+2)

- Polna (Waryńskiego - Jaworzyńska)

- Koszykowa (Mokotowska - al. Róż)

##Kontrapasy rowerowe: 19 (+6)

- Kazimierzowska (Narbutta - Rakowiecka)

- Koszykowa (Mokotowska - pl. Konstytucji)

- 11 Listopada (Inżynierska - Targowa)

- Rzeszotarskiej

- Strumykowa (Ordonówny - Strumykowa)

- Targowa (Ratuszowa - plac Wileński)

##Ruch pod prąd z częściowym oznakowaniem poziomym: 20 (+13 -2)

- Garibaldiego

- Kirasjerów

- Skoczylasa (Szanajcy - pl. Hallera)

- Emilii Plater (Wilcza - Nowogrodzka)

- Hoża (Poznańska - Chałubińskiego)

- Koszykowa (al. Róż - pl. Na Rozdrożu)

- Mokotowska (zjazd za Piękną - pl. 3 Krzyży)

- Nowogrodzka (Chałubińskiego - Emilii Plater)

- Nowogrodzka (Poznańska - Emilii Plater)

- Poznańska (Wspólna - Al. Jerozolimskie)

- Rozłucka (Turbinowa - Sygietyńskiego)

- Stanisława Augusta (St. Augusta 79 - Międzynarodowa)

- Widok (Marszałkowska - Krucza)

##Ruch pod prąd bez oznakowania poziomego: 15 (+6 -1)

- Antka Rozpylacza

- Bitwy pod Lenino

- Mianowskiego

- Mochnackiego (Filtrowa - Grójecka)

- Pługa

- Orszady (Kokosowa - Orszady)

#Dokumentacja zdjęciowa

antka_rozpylacza-171-0703.jpg
Antka Rozpylacza.

11listopada-168-0247.jpg
11 Listopada [[targowa-168]].

targowa-168-0251.jpg
Targowa.

skoczylasa-168-0222.jpg
Skoczylasa [[skoczylasa-169]].

koszykowa-16c-0667.jpg
Koszykowa między Mokotowską a placem Konstytucji. Rowerzysta jedzie poprawnie pasem ruchu ogólnego, nie kontrapasem (bo jedzie w tym samym kierunku, co samochody).

koszykowa-16c-0668.jpg
Wlot od placu Konstytucji. Kontrapas po prawej, pod samochodami. Takiego rozwiązania wygrodzenia [[wygrodzenia-16c]] nie rekomendujemy.

koszykowa-16c-0665.jpg
Koszykowa, odcinek z wydzieloną jednokierunkową drogą dla rowerów.

koszykowa-16c-0663.jpg
Oznakowanie wlotu na skrzyżowaniu z al. Róż. Umiarkowanie skuteczne.

mokotowska-16c-0670.jpg
Mokotowska. Kontraruch w Śródmieściu wprowadzono razem z "poduszkowymi" progami spowalniającymi. Zapewne miało być bezpieczniej - niestety, poprzeczny skos poduszki wypada mniej więcej tam, gdzie jedzie rowerzysta, i w warunkach jesienno-zimowych łatwo o poślizg koła podczas trawersowania zbocza.

mokotowska-16c-0673.jpg
Prowizoryczne zakończenie kontraruchu w Mokotowskiej. Chodnikiem (oznakowanym jako ciąg pieszo-rowerowy) można dojechać do przejazdu przez al. Ujazdowskie. Dalej na północ powinny być już gotowe pasy rowerowe przez plac (do końca 2016 r. [[bp2016_wyniki-157]]) i dalej Nowym Światem do ronda de Gaulle'a (do końca 2015 r. [[bp-142-nowy_swiat]]), ale oczywiście są opóźnione.

Więcej o kontraruchu w Śródmieściu Południowym:

http://rowerozofia.blox.pl/2016/11/Analiza-infrastruktury-rowerowej-w-poludniowej.html

#Porównanie dzielnic

Porównanie liczby ulic jednokierunkowych i z kontraruchem w poszczególnych dzielnicach:

Dzielnica | ulic jednokierunkowych | ulic z kontraruchem rowerowym | %
Bemowo | 18 | 0 | 0%
Białołęka | 3 | 1 | 33%
Bielany | 27 | 0 | 0%
Mokotów | 70 | 2 | 3%
Ochota | 53 | 9 | 17%
Praga Południe | 71 | 4 | 6%
Praga Północ | 24 | 4 | 17%
Rembertów | 2 | 0 | 0%
Śródmieście | 122 | 22 | 18%
Targówek | 5 | 0 | 0%
Ursus | 25 | 9 | 36%
Ursynów | 7 | 4 | 57%
Wawer | 9 | 0 | 0%
Wesoła | 4 | 0 | 0%
Wilanów | 8 | 0 | 0%
Włochy | 19 | 2 | 11%
Wola | 53 | 4 | 8%
Żoliborz | 31 | 0 | 0%
Warszawa razem | 551 | 61 | 11%

Jeśli uwzględnimy tylko dzielnice z więcej niż 10 ulicami jednokierunkowymi, to ranking zaawansowania przedstawia się następująco:

Miejsce | Dzielnica | ulic jednokierunkowych | ulic z kontraruchem rowerowym | %
1 | Ursus | 25 | 9 | 36%
2 | Śródmieście | 122 | 22 | 18%
3 | Ochota | 53 | 9 | 17%
4 | Praga Północ | 24 | 4 | 17%
5 | Włochy | 19 | 2 | 11%
6 | Wola | 53 | 4 | 8%
7 | Praga Południe | 71 | 4 | 6%
8 | Mokotów | 70 | 2 | 3%
9 | Bemowo | 18 | 0 | 0%
10 | Bielany | 27 | 0 | 0%
11 | Żoliborz | 31 | 0 | 0%

Liderem, mimo ubiegłorocznej zadyszki, pozostaje Ursus, w którym co trzecia ulica jednokierunkowa jest dostępna dla rowerów w obu kierunkach. W zasadzie łeb w łeb idą Śródmieście, Ochota i Praga Północ, z dwa razy gorszym wynikami. Pojedyncze przypadki kontraruchu można zaobserwować we Włochach, na Woli, Mokotowie i Pradze Południe. Niechlubny ogon rankingu stanowią Bemowo, Bielany i Żoliborz z zerowymi jak dotąd osiągnięciami w tym zakresie.

#Zobacz także

Przyjęta metodologia - systematyka kontraruchu i podział ulic na odcinki: [[rowerowy_skok_cywilizacyjny-4]]

Inne wskaźniki <q>rowerowego skoku cywilizacyjnego</q>:

- dojazd z osiedli do centrum: [[rowerowy_skok_cywilizacyjny-1-16c]]

- główne trasy w centrum: [[rowerowy_skok_cywilizacyjny-2]]

- bezpieczne przejazdy i skrzyżowania: [[rowerowy_skok_cywilizacyjny-3]]





Zmiany oczekujace na akceptacje

Brak zmian.