Zmiany wprowadzone

$h=Uwagi do projektu DDR od Hajnówki przez Białowieżę
$k=audyt, puszcza_bialowieska, sciezki
$a=Paweł Ziniewicz
$d=2019.12.30
$z=0
$o=
$b=

hajnowka_ddr-19c-3.png
Na Podlasiu przygotowywany jest projekt 21-kilometrowej ścieżki rowerowej w ciągu drogi wojewódzkiej 689 od Hajnówki przez Białowieżę do granicy państwa. Poniżej przedstawiamy uwagi, które zgłosiliśmy w ramach konsultacji.

#Pismo ZM-19-0865-01-PZ

Do Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich, SAFEGE S.A.S. Oddział w Polsce.

Nawiązując do konsultacji dokumentacji projektowej na budowę ścieżki rowerowej w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 689 na odcinku Hajnówka – Białowieża – granica państwa, przesyłam następujące uwagi i wnioski:

1. W projekcie przewidziano zakończenie trasy w Hajnówce (ulica Armii Krajowej) w odległości 400m od szlaku GreenVelo. Proponujemy połączenie obu tras, by zapewnić efekt synergii.

2. Należy przeanalizować projekt pod kątem ryzyka zastawiania drogi dla rowerów przez parkujące samochody. Ryzyko to zmniejsza separacja od jezdni rowem, jednak nie wszędzie. Drogę dla rowerów należy zabezpieczyć przy pomocy szczelnego wygrodzenia (słupki itp.) szczególnie w miejscach będących celem podróży samochodem: cmentarz, zwierzyniec itp.

3. W projekcie przyjęto, że ścieżka rowerowa na całej długości ograniczona będzie opornikiem 8x30 cm. Stosowanie opornika nie jest konieczne, podnosi koszty budowy i wydłuża czas budowy na skutek układania ręcznego, co zwiększa też ryzyko niejednolitej jakości. Droga dla rowerów powinna być wykonana analogicznie do jezdni głównej: bez oporników i w jak największym zakresie maszynowo.

Należy podkreślić, że taka technologia budowy dróg stosowana jest na terenach niezurbanizowanych, w tym trasach wojewódzkich, np. w przypadku większości dróg dla rowerów ramach sieci VeloMałopolska. Analogiczne wskazówki zawarte są w standardach infrastruktury rowerowej dla Górnośląskiego Związku Metropolitalnego: "konstrukcja drogi dla rowerów nie musi być zamykana obrzeżami betonowymi. Dotyczy to w szczególności tras prowadzonych przez tereny niezurbanizowane jak np. korony wałów, tereny zielone czy drogi pozamiejskie."

4. Aby zapewnić, że rowerzyści będą korzystać z drogi dla rowerów zamiast jezdni, należy zapewnić jej spójność z siecią pozostałych dróg.

4wlot_krk-163-01.png
Tym samym w miejscach, gdzie po przeciwnej stronie drogi wojewódzkiej niż droga dla rowerów znajduje się wlot drogi poprzecznej lub uczęszczany zjazd publiczny należy zaprojektować zjazd z drogi dla rowerów jako czwarty wlot skrzyżowania. Takie rozwiązanie powinno być zastosowane np. na drodze do miejsca straceń (ark. 2) lub do cmentarza (arkusz 1).


5. Należy skorygować sposób włączenia drogi dla rowerów w skrzyżowanie z Celną (Arkusz 1), tak by poprawić jego czytelność (pierwszeństwo) i funkcjonalność. Wariant przewidziany w projekcie powodowałby, że rowerzysta jadący w stronę Hajnówki będzie miał problem, by skręcić w ul Reja. Korzystniejszym, również pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego, rozwiązaniem byłoby rondo, na którym droga dla rowerów byłaby piątym wlotem (niepotrzebny byłby wtenczas przejazd dla rowerzystów). Rondo na początku terenu zabudowanego pozwoliłoby też uzyskać pożądany na początku terenu zabudowanego efekt uspokojenia ruchu samochodowego.

4wlot_krk-163-02.jpg
Przykładowe rozwiązanie z województwa małopolskiego.


6. Analogiczne rozwiązanie (rondo z dodatkowymi wlotami dróg rowerowych) powinno zostać zastosowane w Zastawie, gdzie droga skręca w stronę przejścia granicznego.


#Projekt

Opis koncepcji:
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/DW689-Opis-koncepcji.pdf

Arkusze sytuacyjne:
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/DW689-Arkusze_syt-W3.pdf

Wariant 1:
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.01.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.02.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.03.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.04.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.05.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.06.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.07.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.08.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.09.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.10.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.11.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.12.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.13.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.14.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.15.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.16.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.17.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.18.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.19.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.20.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.21.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.22.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.23.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.24.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.25.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.26.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.27.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.28.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.29.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.30.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.31.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W1-2.32.pdf

Wariant 2:
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.1.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.2.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.3.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.4.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.5.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.6.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.7.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.8.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.9.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.10.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.11.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.12.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.13.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.14.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.15.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.16.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.17.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.18.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.19.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.20.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.21.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.22.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.23.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.24.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.25.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.26.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.27.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.28.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.29.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.30.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.31.pdf
,
download://projekty1/2019-12-DW-Hajnowka/W2-2.32.pdf











Zmiany oczekujace na akceptacje

Brak zmian.