Pisaliśmy już o pasach rowerowych w zielonowyspiarskiej stolicy [zobacz >>>], jednak nie jest to jedyne ciekawe rozwiązanie w mieście, w którym mieszka wielu Polaków, a którego podejście do infrastruktury komunikacyjnej znacząco się od polskiego (a zwłaszcza warszawskiego) różni.

Po pasie dla każdego

Oczywiście pasy dla rowerów są widoczne na niemal każdym kroku (choć miejscowi narzekają na niespójność infrastruktury rowerowej), jednak nie będą one jedynym tematem dzisiejszej pocztówki z Dublina i okolic, choć skupi się ona na infrastrukturze rowerowej -- o pieszej i adresowanej do komunikacji zbiorowej w kolejnych odcinkach.

Nota bene, efekty niespójności można złagodzić, stosując wygodne wjazdy na ścieżki i zjazdy z nich.

Warto zwrócić uwagę, że choć zdarzają się w stolicy Irlandii sześciopasmowe ulice, dużo rzadziej są na nich więcej niż dwa pasy dla samochodów. Częstszym wyjściem, jak na zdjęciu, jest jeden pas dla rowerów, jeden dla autobusów i jeden dla samochodów w każdym kierunku. Dwa, jeżeli doliczyć miejsca parkingowe oddzielone strefą buforową od pasa dla rowerów. W tle po prawej antyzatoka autobusowa.

Warto zwrócić uwagę, że ani pasy dla autobusów, ani pasy dla rowerów, nie muszą się urywać na skrzyżowaniach. Kierowca samochodu powinien wjechać od razu na pas wewnętrzny.

Podobnie zwężenie jezdni przy przejściu dla pieszych nie jest powodem do urywania ciągłości pasa dla rowerów.

Zaś tam, gdzie nie mieści się wydzielony pas dla rowerzystów...

...jak też wszędzie indziej, dopuszczony jest ruch rowerowy po pasie dla autobusów...

...nawet gdy pasów dla autobusów jest więcej niż jeden.

...zresztą to samo dotyczy pasów dla tramwajów.

Na jezdniach, na których nie zmieści się lub nie jest potrzebny wydzielony pas dla autobusów, można wytyczyć tylko pas dla rowerów.

Na reprezentacyjnej alei poza zapewnieniem szerokich chodników i wskazania pierwszeństwa pieszych (pomimo świateł!) ciągłością nawierzchni i niwelety, również warto zadbać o odpowiedni podział jezdni - po jednym pasie dla każdego rodzaju pojazdu.

Parkowanie rowerów

Przestrzeń między jezdniami przeznaczona jest głównie dla pieszych...

...ale częściowo też do parkowania rowerów. I tylko rowerów. Parking dla motocykli znajduje się w wydzielonym miejscu.

Choć zdarzają się ograniczenia tymczasowe w parkowaniu rowerów (być może ze względu na wizytę prezydenta USA)...

...nie są one zbyt restrykcyjnie przestrzegane.

W przypadku przestrzeni prywatnej, można zorganizować bardziej ustronne miejsce do parkowania (po lewej).

Analogiczne rozwiązanie przy szkole wyższej wymaga oczywiście odpowiednio większej skali.

Zaś w przypadku dróg, warto wykorzystywać każde dostępne miejsce - jak np. wyniesione przestrzenie wyłączone z ruchu.

Póki co takie pojawiły się na ulicach Zarządu Terenów Publicznych, np. na Poznańskiej (zdjęcie pożyczone z wpisu Starego Trampka na forum)...

...lecz na ulicach ZDM i nie tylko taka przestrzeń jest wciąż marnotrawiona.

W następnym odcinku o podróżach kombinowanych bądź przestrzeniach pieszych - [zobacz >>>]